Analiză

Trei ore din 24 lipiti de televizor

22.06.2001, 00:00 22



Tinerii romani sunt dispusi sa plateasca mai mult pentru un produs de calitate, au o atitudine pozitiva fata de produsele de marca si "vad cu ochi buni" reclamele, se arata in studiul despre stilul de viata al tinerilor din grupa de varsta 18-25 de ani - "Youth Browser" - lansat de agentia de publicitate Leo Burnett.

Studiul a fost intreprins pentru identificarea principiilor de viata si ale valorilor tinerilor, identificarea modului in care isi petrec timpul liber si evaluarea obiceiurilor de cumparare si de urmarire a mijloacelor de comunicare in masa.

Aceste aspecte au fost masurate pe un esantion de 823 de persoane tinere, in varsta de 18-15 ani, care traiesc in cele mai mari orase ale tarii: Bucuresti, Constanta, Cluj, Iasi si Timisoara. Esantionul a inclus si studentii care traiesc in caminele din centrele universitare.

Cercetarea a fost realizata prin interviuri "fata in fata", iar chestionarul a fost administrat in perioada 4-9 februarie. Prelucrarea datelor si interpretarea rezultatelor a fost realizata de catre echipa de cercetare din cadrul Starcom Media Romania.



Principii de viata si valori

In general, tinerilor le place sa calatoreasca pentru a descoperi lumea, mai degraba decat sa stea doar in orasul in care locuiesc. Sunt pentru auto-control si impotriva actiunii in baza primului impuls; prefera mai degraba sa coopereze cu ceilalti decat sa dea sau sa primeasca ordine.

Sunt preocupati de viitorul lor si prefera sa lupte pentru carierele lor decat sa caute slujbe in care nu li se cere sa faca mare lucru. De asemenea, ei cred in Dumnezeu.

Pentru ei, cele mai importante lucruri in viata sunt: sa aiba o familie si copii (42%), sa aiba o slujba sigura (32%), sa lucreze intr-un domeniu care le place (29%), sa aibe multi prieteni (28,5%) si sa castige multi bani (26,5%).

Tinerii considera ca este de datoria lor sa aiba grija de parintii lor la batranete si percep familia drept cea mai mare sursa de fericire. Ideea lor despre modul in care ar trebui sa functioneze o familie este destul de moderna: tinerii cred ca sotia si sotul ar trebui sa faca impreuna treburile casnice si ca parintii ar trebui sa fie mai ingaduitori fata de copii lor si sa-i lase sa-si conduca singuri viata.

Ei sunt de acord cu ideea ca Romania ar progresa daca oamenii ar munci mai mult. Sunt persoane active, care isi cauta slujbe in care sa poata invata lucruri noi si sustin ca ar munci mai mult ca sa castige mai multi bani.

Sunt convinsi ca o educatie buna este esentiala pentru a reusi in viata, dar considera ca sistemul de educatie din Romania se concentreaza prea mult pe teorie si mai putin pe practica.

Sunt de acord cu ideea ca abilitatile si cunostintele dobandite in facultate sunt utile in cariera, dar considera ca absolvirea unei scoli nu-i ajuta sa-si gaseasca o slujba.

Tinerii sunt destul de interesati de moda si de modul in care arata, considera ca acest aspect i-ar putea ajuta in viata si prefera sa se imbrace diferit de cei din jur. Sunt, de asemenea, preocupati sa aiba un stil de viata sanatos, cauta produse naturale si sanatoase si evita sa ia medicamente.

Ei sunt mandri ca sunt romani si nu ar evita sa spuna ca sunt romani daca ar fi intr-o tara straina. Sunt de acord cu ideea ca Romania merita sa-si aiba locul printre celelalte tari europene.

Dintre ei, 17,8% vor sa ramana si sa traiasca in Romania. Oricum, daca ar putea, 17,8% spun ca ar vrea sa traiasca in Statele Unite, 12,3% in Italia, 8,2% in Spania, 7,9% in Franta si 7,5% in Germania.



In lipsa de bani, timpul liber e ocupat de mass-media

Tinerii isi petrec timpul liber, cel mai adesea, ascultand muzica, uitandua-se la televizor cel putin 3 ore pe zi, intalnindu-se cu prietenii, citind ziare sau reviste si mergand la cumparaturi. Ei merg foarte rar la teatru, la opera sau la opereta, la concerte si la evenimente sportive.

Stilurile de muzica cele mai apreciate sunt: disco (41,2% din tineri), latino (40,8%), dance (35,5%), manele (30,6%) si muzica "slow" / sentimentala (23%).

Sporturile cele mai practicate sunt fotbalul (27,5% din tineri) si fitness-ul (25,4%).

Sporturile preferate la televizor sunt: fotbalul (50,8% din tineri), patinajul (37,3%), dansul (25%), baschet (24,3%), handbal (20,2%), tenis (17,9%) si sporturi extreme (15,6%).





Obiceiuri de cumparare

Tinerii sunt inclinati sa plateasca mai mult pentru calitate si mai putin pentru moda. Se bazeaza mai degraba pe propriile gusturi, cumpara produsele care le plac, chiar daca nu sunt la moda, si poarta lucruri diferite de cele ale prietenilor lor.

Cand se duc la cumparaturi obisnuiesc sa-si faca dinainte un plan cu ce au nevoie sa cumpere, cumpara produse numai dupa ce testeaza piata si afla si opinia altora. A face cumparaturi nu li se pare o povara.

Ei au o atitudine pozitiva fata de marci: sunt dispusi sa plateasca mai mult pentru un produs de marca, cosiderand ca marcile imbunatatesc imaginea celui care le folosesc si ca produsele de marca isi merita banii.

ai ei, si prietenii lor, obisnuiesc sa-si cumpere produse de marca si nu asociaza marcile cu snobismul.

In medie, au un venit disponibil (banii ramasi dupa ce platesc facturile la utilitati) de 25 $ pe luna. In ipoteza ca ar avea nu 25, ci 100 $ disponibili pe luna, i-ar cheltui pe haine (53%), cosmetice/parfumuri (16,1%), incaltari (12,5%), telefoane mobile si accesorii (7,5%), echipamente stereo cu radio/CD (5%).

Daca ar avea 1000$, si-ar cumpara automobil (24,6%), computere/accesorii pentru computere (22,1%), haine (11,3%), mobila (7,4%) echipamente stereo cu radio/CD (6,9%) si casa/apartament (6,7%).

Cand se duc la cumparaturi, in 55,7% din cazuri se duc singuri, in 25,7% cu prietenii, colegii sau cunostintele si in numai 18,6% din cazuri se duc cu familia.



Parerile despre de concursurile cu premii sunt divizate



Atitudinile tinerilor sunt impartite in mod egal intre acord si dezacord fata ideea concursurilor cu premii, ca metoda de a determina consumatorii sa incerce noi produse sau sa cumpere mai multe. In acelasi timp, ei nu cred ca vor lua parte la toate concursurile cu premii de care afla.

Doar 25,4% din ei au raspuns ca au participat la un concurs cu premii in ultimele trei luni. Cei mai multi (68,5% din ei), prefera concursurile care ofera atat premii mari, cat si premii mici. 15,4% prefera concursurile in urma carora se poate castiga doar un singur premiu mare, iar 13,9% prefera concursurile cu multe premii mici si in sume egale, fara premii mari.

Premiile considerate cele mai potrivite sunt cele in bani (41,1% din tineri), urmate de case/apartamente (17,7%), automobile (17,6%), excursii (9,1%) si produsul caruia i se face reclama (8,8%).



Tinerii au o atitudine pozitiva fata de reclama

Ei considera ca reclama este mai degraba utila, ca ii ajuta pe consumatori sa aleaga cele mai bune produse si reprezinta o sursa de informatii credibila si o sursa de relaxare.

Astfel, ei cred ca reclama ar trebui incurajata si nu restrictionata. Le plac reclamele pline de umor, pe care le prefera celor serioase.

Sursa preferata de informare privind majoritatea subiectelor este televiziunea. Daca vor sa afle stiri locale le cauta in cotidienele locale, in timp ce subiectele legate de femei/barbati, moda, ingrijirea corpului, sanatate, medicamente si dezvoltare personala sunt cautate in special in reviste.

Peste jumatate din tineri - 58,4% - se uita la reclamele TV, 33% schimba canalul iar numai 8,6% se apuca de altceva in timpul pauzelor de reclama.

Daca e vorba de o reclama difuzata la radio, 59,3% din tineri o asculta, 24,5% incep sa faca altceva, iar 16,2% trec pe alt post. In cazul reclamei tiparite in ziare si reviste, 53,3% din tineri se uita superficial peste ele sau citesc doar titlul, 32,1% le citesc cu interes, iar 14,6% intorc pagina, fara sa le citeasca.

O treime din tineri - 33,6% - au accesat Internetul in ultima luna; 61,1% din cei care l-au accesat in ultima luna spun ca au navigat pe Net dintr-o cafenea Internet, 38,1 % de la scoala sau birou, 16,1% la un prieten, cunostinta sau ruda si doar 7,9% de acasa.

Din cei care au accesat Internetul in ultima luna, 65,4% au facut-o in special pentru a-si accesa contul de e-mail. Printre subiectele preferate se numara: chat-ul (49,5%), divertismentul (45%) si jocurile (40,3%).





Segmentarea populatiei tinere

Pe langa trasaturile generale, analiza facuta a dus la identificarea a cinci segmente de tineri consumatori:

Cei care vor sa se autoactualizeze: vor sa se dezvolte din punct de vedere spiritual si pun datoria inaintea placerii.

Ei considera ca e mai important sa se bucure de munca lor decat sa faca bani si evita sa atraga atentia spre succesele lor. Prefera produsele romanesti celor straine si sunt mandri ca sunt romani.

Pentru ei, cele mai importante lucruri in viata sunt: sa ai o familie si copii, sa lucrezi in domeniul care-ti place, sa-i ajuti pe ceilalti si sa te intelegi bine cu ei.

Cei care iau viata usor: vor sa se bucure de viata, isi urmeaza primul impuls si nu sunt ingrijorati de ziua de maine.

Merg pe carari batatorite si considera ca ar trebui sa existe mai putine reguli sociale si constrangeri. Sunt cei mai putin fideli din toate segmentele. Pentru ei, cele mai importante lucruri in viata sunt: prietenii, calatoriile, o cariera de succes si banii.

Traditionalistii: cred in Dumnezeu, vor sa traiasca in pace si armonie si respecta regulile. Sunt persoane stabile si vor sa ramana in zona in care traiesc.

Au incredere in propriile convingeri, dar prefera mai degraba sa discute si sa comunice decat sa impuna solutii. Au drept principale scopuri in viata o slujba sigura si o casa proprietate personala. Ei vad familia si munca intr-un mod mai degraba traditional, iar educatia li se pare de mai putina importanta.

Realizatorii: se lupta pentru ideile lor si incearca sa se adapteze intr-o lume aflata in continua schimbare. Evita regulile si traiesc fara sa se gandeasca la ziua de maine. Vor sa dea si sa primeasca ordine si considera ca o solutie trebuie impusa - daca e buna.

Cele mai importante lucruri in viata lor sunt sa ai casa-proprietate si masina, sa ai o cariera de succes si sa castigi multi bani. Realizatorii sunt persoane independente si active si sunt dispusi sa munceasca mai mult ca sa castige mai multi bani.

Experimentalistii: se ocupa de dezvoltarea lor personala, fiind foarte receptivi la tot ceea ce este nou si interesant.

Astfel, le place sa calatoreasca pentru a descoperi lumea si considera ca natura si tot ceea ce este natural ar trebui sa fie prioritar.

Ei nu sunt genul care sa imprumute stilul de viata al altora, ci isi dezvolta propriul mod de viata si perceptia despre lume. Sunt preocupati de viitorul lor, asa ca incearca sa se adapteze la o lume in schimbare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO