Auto

Audi Q7 sau cum a adus teasing-ul 30.000 de comenzi doar pe baza fotografiilor

09.03.2006, 00:00 42

BMW, Mercedes si Porsche au de ani buni cate un reprezentant in gama SUV, adica a automobilelor cu abilitati de masini de teren, care isi petrec insa peste 90% - 95% din timp pe sosele. Pentru lansarea propriului SUV, Audi, ultimul dintre producatorii germani de lux care nu avea in portofoliu o astfel de masina, trebuia sa faca ceva diferit. Si pana acum i-a iesit.

Campania de teasing si promovare ce a implicat aparitii surpriza pe la diferite evenimente, concursuri pe Internet sau chiar lansarea unor melodii special compuse, a dat deja rezultate, peste 30.000 de clienti din intreaga lume si 150 din Romania comandand masina doar pe baza fotografiilor. Numarul va creste vertiginos dupa primele teste oficiale, desfasurate in a doua parte a lunii trecute, in Germania.

Cea mai agresiva campanie de promovare Audi de pana acum si una dintre cele mai notabile din ultimii ani a starnit un interes foarte mare in jurul modelului Q7, primul SUV din istoria marcii de lux germane. Desi intra pe un segment in care Mercedes a ajuns cu modelul sau ML la a doua generatie, iar BMW X5 si Porsche Cayenne au trecut sau sunt aproape de primele facelift-uri, Audi Q7 reprezinta o premiera. Cel putin asa vor sa ne convinga oamenii de marketing de la Audi, care spun despre Q7 ca este primul SUV performant.

"Povestea SUV-urilor a inceput cu asa numitele SUV-uri traditionale, a continuat cu modelele de tip crossover (o masina ce se poate inscrie in doua sau mai multe segmente traditionale ale pietei auto - n. red.), iar acum s-a ajuns la faza SUV-urilor performante", explica de la bun inceput directorul de produs pentru Q7.

"Unicitatea" lui Q7 este apoi confirmata de catre designeri care sustin chiar faptul ca SUV-ul de lux al Audi are, pe alocuri, elemente de coupe. Oricum ar fi, la 5,1 metri lungime, Audi Q7 nu are cum sa nu iasa in evidenta, cel putin in Europa. Chiar daca designul exterior nu atrage la o prima vedere decat cel mult prin masivitate si cateva elemente de design care se regasesc in mod traditional pe gama Audi (grila mare "single frame"), la interior lucrurile se schimba radical.

Odata ajuns potentialul client in interiorul lui Q7, el este aproape castigat, inginerii germani aruncand in lupta toate armele pe care le aveau disponibile. Cu nimic mai prejos decat al oricarui alt model de lux (pretul incepe la aproximativ 50.000 de euro), interiorul lui Q7 inseamna scaune de piele, cu reglaje in toate directiile, inclusiv pentru zona lombara. Daca BMW a facut mare tam-tam din momentul lansarii sistemului de comanda iDrive, iata ca si Audi are pentru clientii sai un corespondent. Sistemul de comanda MMI (Multi Media Interface) permite setarea multora dintre functiile automobilului, de la sistemele audio si pana la navigatia prin satelit (oferita standard) sau chiar suspensia adaptabila (oferita optional). Aceasta presupune patru moduri de operare - dynamic, automatic, confort si offroad, care implica o ridicare sau o coborare dupa caz a garzii la sol, in functie de tipul de suprafata de rulare.

Lista gadget-urilor si sistemelor electronice oferite de Audi este departe a fi terminata, Q7 compensand din plin faptul ca nu este primul SUV din segmentul premium.

Astfel pe lista optionalelor figureaza inchiderea electrica a portbagajului, dar si camera video pentru parcare. "Cruise control", sistemul inteligent asigura pe langa mentinerea vitezei la limitele stabilite prin apasarea unui buton si franarea in cazul in care distanta fata de masina din fata se reduce. Sistemul DownHill Control asigura asistenta la coborare si franeaza automat pana la o viteza maxima de 20 de kilometri pe ora. Nu in ultimul rand, un sistem foarte util este reprezentat de sistemul asistentei laterale. Acesta implica o serie de leduri dispuse pe oglinzile laterale (probabil cele mai mari oglinzi care echipeaza o masina europeana) care avertizeaza soferul de aparitia unei masini din spate. Sistemul este foarte util deoarece in mod natural primul lucru pe care il face soferul in momentul schimbarii benzii este privirea oglinzii laterale, unde led-urile il pot avertiza despre aparitia unei masini.

Daca nici interiorul lui Q7 nu i-a convins pe potentialii clienti, atunci dealerii marcii germane au la indemana si ultima arma (si cea mai performanta) - drive-test-ul.

Q7 va fi disponibil initial cu doua motoare, unul pe benzina pentru traditionalisti si un diesel. Motorul pe benzina are 4.2 litri si dezvolta 350 de cai-putere, cu un cuplu de 440 Nm, la 3.500 rpm, fiind extrem de sportiv in ciuda greutatii de 2,4 tone a masinii. Cu "doar" 3 litri si 280 de cai-putere, dieselul compenseaza din plin prin cuplul de 500 Nm disponibil la turatii reduse, mai exact 1.750 rpm. Transmisia este asigurata de o cutie automata tiptronic in sase trepte ce poate fi actionata si manual.

Q7 s-a comportat bine atat pe sosele (unde isi va petrece probabil 99% din timpul de rulare), cat si in terenul forestier special amenajat de catre Audi pentru teste. Confortul pe sosea este similar cu al celorlalte limuzine Audi. Practic, viteza de aproape 200 de kilometri pe ora la care am ajuns pe soselele germane a fost perceputa doar ca urmare a zgomotului pe care il produc oglinzile foarte mari.

Povestea SUV-urilor din segmentul premium a inceput in anul 1998 cu aparitia modelului ML al Mercedes. Dupa rezultatele peste asteptari, un alt concurent din segmentul de lux, BMW, a lansat un model de tip SUV, botezat X5. Si in acest caz, producatorul a inregistrat vanzari foarte bune, BMW luand chiar decizia sa lanseze ulterior un alt SUV, de dimensiuni mai mici, X3, care a ajuns in scurt timp un best-seller.

O miscare surprinzatoare, insa benefica, a fost intrarea marcii Porsche pe acest segment, modelul Cayenne permitandu-i producatorului german sa isi pastreze in ultimii ani o marja de profit importanta. In prezent lista producatorilor cu SUV-uri in portofoliu include si marci considerate de volum precum Volkswagen (cu modelul Touareg). Chiar si Volvo sau producatorii asiatici, cei mai dinamici in ultimii ani au in prezent in portofoliu cel putin un model de tip SUV. ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO