Auto

Explicaţiile primarului Oprescu pentru aglomeraţia din Capitală: Bucureştenii şi-au cumpărat prea multe maşini, iar oraşul “trăieşte”

Explicaţiile primarului Oprescu pentru aglomeraţia din...

Autor: Cristi Moga

28.05.2013, 16:36 1231

Primarul Capitalei, Sorin Oprescu, afirmă că bucureştenii şi-au cumpărat prea multe maşini în ultimii 20 de ani, iar aglomeraţia din Bucureşti poate fi considerată o dovadă că oraşul “trăieşte”, declaraţii făcute în cadrul evenimentului Cities of Tomorrow, organizat de Camera de Comerţ şi Industrie Româno-Germană, în parteneriat cu agenţia Mediafax.

Înainte de discursul primarului Sorin Oprescu, care a semănat pe-alocuri cu un număr de stand-up comedy, premierul Victor Ponta a deschis discuţiile, nu înainte de a se întreţine cu edilul Capitalei, pe care l-a alintat cu apelativul “cel mai mare primar din sud-estul Europei”.

“Bucureştiul este un oraş care s-a schimbat mult în bine. Când e vremea frumoasă, Bucureştiul arată ca un oraş în care se poate trăi. E adevărat că, fiind prim-ministru, venind spre eveniment m-am deplasat mai uşor decât restul maşinilor din trafic”, a declarat Ponta, care în deplasările sale este escortat în coloană oficială.

Deşi infrastructura Bucureştiului depinde într-o bună măsură şi de proiectele realizate de Guvern, precum extinderea reţelei de metrou, prelungirea autostrăzii Bucureşti-Ploieşti cu 6,5 kilometri în interiorul oraşului sau realizarea şoselei de centură la nivel de autostradă, premierul Ponta a îndemnat primăriile spre alte surse de finanţare pentru dezvoltarea oraşelor.

“Consider că parteneriatul între autorităţile locale şi mediul privat reprezintă principala cheie a succesului pentru oraşele din România. Guvernul trebuie să asigure cât mai puţine reglementări, cât mai puţină idee centralistă. Oraşele se vor dezvolta, nu la nivelul celor din Germania, dar importantă este tendinţa. România s-a dovedit o ţară extrem de prolifică la crearea de strategii, dar foarte slabă la punerea lor în aplicare”, a mai spus Ponta, înainte să îi cedeze microfonul primarului Oprescu.

El şi-a început discursul vorbind despre “frânarii” care pun beţe în roate proiectelor şi de faptul că “nu ne-am apucat noi să inventăm roata sau apa caldă”.

“Tot ce vi se întâmplă bun sau rău, de obicei rău, este din cauza Primăriei, de dimineaţa până seara, de la faptul că nu se ridică gunoiul, la cazurile când calci într-o groapă sau că nu vine autobuzul, iar când vine o ia la stânga”.

Referitor la autobuz, Oprescu a spus că în staţiile din Bucureşti va fi montat un sistem asemănător celui de la metrou prin care persoanele care aşteaptă transportul în comun de suprafaţă să primească informaţii cu privire la timpul rămas până la venirea autobuzului sau tramvaiului.

Transportul în comun este una dintre soluţiile care ar putea duce la decongestionarea traficului din Bucureşti. Cum se explică însă faptul că dimineaţa, între orele opt şi nouă, un drum de cinci kilometri în centrul oraşului poate dura şi o oră?

“În 1990 în Bucureşti erau 250.000 de maşini. Dup-aia românul şi-a luat două, că 50 de ani a făcut eforturi să-şi ia o maşină. În anii ‘70-‘80 o maşină costa cât un video. Şi-a luat două maşini deoarece a zis că dacă se întoarce vechiul regim îi ia una, iar dacă nu i-o ia i-o dă lu’ nevastă-sa. Aşa ne-am trezut cu 1,85 milioane de maşini care circulă în Bucureşti”, a spus Oprescu, care mai are un răspuns referitor la aglomeraţia din oraş.

“Fostul primar al New York-ului îmi spunea: <Ce te plângi că oraşul este aglomerat? Înseamnă că trăieşte.> Spune-i asta cetăţeanului să vezi ce-o să-ţi zică. Nu merge!“

Mai aplicat, primarul a vorbit din nou despre întregirea inelelor de circulaţie din interiorul oraşului, despre „planuri de mobilitate“, dar şi despre poziţia ingrată de primar. “Bunică-mio mi-a zis clar: Când nimeni nu te mai înjură, ai ajuns un nimic. Şi mie mi-a plăcut de bunicul. (...) Unii au zis să nu mai fac poduri în Bucureşti că sunt urâte. Am zis că fac tuneluri şi unii au zis că îi bag în subteran. Doar temporar însă“.

Întrebat de ZF despre cele mai importante trei proiecte de infrastructură pe care Primăria Capitalei le are în lucru, precum şi de cele mai importante proiecte pe care intenţionează să le înceapă în acest an, Sorin Oprescu a menţionat pasajul Mihai Bravu, la care lucrările au fost oprite de mai multe luni, iar contractul cu firma de construcţii Romstrade a fost reziliat, şi pasajul subteran de la Piaţa Presei Libere, zonă în care a fost “mutat” ambuteiajul de la intrarea în Bucureşti dinspre DN1 după finalizarea pasajului din dreptul aeroportului Aurel Vlaicu.

Totodată, Oprescu a spus că noi tronsoane din bulevardul care ar trebui să lege Piaţa Victoriei de sudul oraşului vor fi finalizate în decurs de o lună, dar va avea probleme în a traversa cu acest proiect zona Palatului Parlamentului. “De-acolo e altă discuţie. Probabil va trebui să bat scările la Guvern că parlamentarii nu mai vor acum nici pe dedesubt (diametrala Buzeşti – Uranus ar trebui să treacă pe sub Palatul Parlamentului – n.red). Mie mi-ar fi plăcut pe dedesubt. Nu îl supăram nici pe patriarh (Catedrala Mântuirii Neamului e construită în spatele Palatului Parlamentului – n.red.). Nu râdeţi că ştiţi cum e dacă îţi citeşte cu cartea invers”, a mai spus Oprescu, primar al Bucureştiului de cinci ani, care nu a uitat să acuze “greaua moştenire” şi posibilităţile limitate ce i le oferă bugetul local.

“Bugetul local a plecat într-o parte sau alta după cum au dorit anumiţi nesăţioşi. La RADET am găsit datorii istorice de 5.000 de miliarde de lei (vechi, echivalentul a 120 mil. euro – n.red.) şi în cinci ani de mandat nu am reuşit să aflu de unde s-au strâns aceste datorii”.

“Singurele motoare care mai merg sunt PPP-urile şi suflă şi acestea greu. Avem 7-9 proiecte din acestea pentru parcări subterane în centrul oraşului, dar au fost investitori care au cerut şi 1.800 de locuri la suprafaţă. Cum să le dau, că eu tocmai asta vreau, să mut maşinile de pe stradă în subteran?”

„Amestecul politic în decizia administrativă ne-a făcut să batem pasul pe loc în ultimii 23 de ani, chiar şi când aveam bani. Toţi zic: <să nu facă nimic, să-l criticăm şi să câştigăm alegerile peste cinci ani>”.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO