Auto

Ford dă startul producţiei B-Max la Craiova cu maşini pentru teste. „Ne ţin în cursuri de dimineaţa până seara. În luna martie începem producţia în serie“

Primul B-Max „made in Craiova“ îl vedem în martie la Geneva. Ford produce în T1 primele 60 de maşini „aproape“ de serie

Primul B-Max „made in Craiova“ îl vedem în martie la Geneva. Ford produce în T1 primele 60 de maşini „aproape“ de serie

Autor: Bogdan Alecu

23.01.2012, 00:06 3516

"Angajaţii uzinei vor începe efectiv să lucreze la producţia B-Max din lunile martie-aprilie, când va începe fabrica să producă maşini în serie. Acum stăm de dimineaţa până seara în cursuri de pregătire", a spus un salariat al uzinei Ford Craiova.

ZF a fost la Craiova pentru a lua de la faţa locului "pulsul" uzinei Ford Cra­io­va, fabrica unde, cu doi ani întârziere, în 2012 va începe pro­duc­ţia mono­vo­lu­mu­lui B-Max şi a mo­toru­lui Eco­Boost de 1,0 litri, cel mai avan­sat auto­mobil şi motor produse până acum în România.

În Craiova sunt două mari puncte de interes la început de 2012 -Electroputere Parc, un mall amenajat pe ce a fost odată una dintre puţinele fabrici de locomotive feroviare din Europa şi uzina Ford, care reprezintă şi principala sursă de noi locuri de muncă, alături de furnizorii instalaţi fie pe platforma industrială, fie în regiune.

În oraş cel mai mult se discută despre furnizorii Ford care au început să angajeze personal suplimentar, pe măsură ce momentul pornirii producţiei la uzină este tot mai aproape.

"Am auzit că doar cei care vor produce componente pentru Ford anga­jează acum. Toată lumea se intere­sează, dar la uzină încă nu s-a anunţat nimic", spune un taximetrist din Craiova.

Nerăb­darea în ceea ce priveşte locurile de muncă în Oltenia este de înţeles, având în vedere şomajul. În judeţul Dolj rata şomajului înregistrată la finele lunii septem­brie a anului trecut a fost de 8,6%, în scădere de la 10,3%, cât era în luna februarie a anului trecut. Spre comparaţie, tot la finele lunii septembrie media şomajului la nivel naţional era de 4,89%, iar cea mai scăzută era de 1,68% în judeţul Ilfov. Raportat la regiune, o rată mare de şomaj este şi în judeţul Mehedinţi, de 9,02%, Teleorman - 8,75%, în timp ce în Olt este de 6,4% - având în vedere că în Slatina, spre exemplu, există companii precum Alro sau Pirelli.

Pe drumul către str. Henry Ford din Craiova, unde este uzina auto, se remarcă imediat faptul că asfaltul a fost reabilitat, calitatea acestuia fiind peste media oraşului. Primul lucru de remarcat la uzina Ford România este că parcarea destinată angajaţilor uzinei şi-a dublat suprafaţa, o nouă porţiune fiind extinsă inclusiv în interiorul fabricii. Şi nu sunt doar maşini Daewoo ale celor mai vechi angajaţi ai uzinei auto de la Craiova. Sunt şi multe Ford-uri cu numere de Cehia, Polonia şi Germania, ceea ce indică faptul că la uzină au venit mai mulţi specialişti ai companiei, nu doar cei care vin cu avionul de la Londra, respectiv Köln.

Dincolo de gardul uzinei se puteau ob­serva muncitori care lucrau la amenajări, dar şi angajaţi ai uzinei în cunoscută uniformă albastră a Ford. Halele au fost revopsite şi peste tot se observă "Ovalul Albastru", însă niciun B-Max nu se poate observa prin curte. Nici măcar camuflat.

În prima parte a anului trecut noul preşedinte al Ford România, Jan Gijsen, a subliniat în revista internă a uzinei faptul că angajaţii români nu au reuşit să atingă standardele de calitate ale constructorului american, cu toate că Ford investise până în acel moment cel puţin 100 mil. euro în pregătirea celor 3.500 de angajaţi încă din luna martie a anului 2008, când a fost preluată oficial uzina.

Cu toate că nu se cunoaşte nimic oficial despre salariile de la Ford România, în fiecare zi sunt depuse CV-uri într-un spaţiu amenajat chiar la intrare. "Am venit să-mi depun CV-ul , deşi am înţeles că nu se fac încă angajări, dar eu încerc", a spus un craiovean şomer care încerca să-şi găsească un loc de muncă la uzină.

În drum spre Craiova fabrica de mase plastice a IAC Group din Balş în care americanii au investit 58 mil. euro prinde contur. Dacă în urmă cu câteva luni locaţia respectivă era un şantier în construcţie, acum fabrica de mase plastice părea deja funcţională. La fel, Yazaki a inaugurat în Caracal fabrica pentru Ford încă din octombrie anul trecut, iar săptămâna viitoare este rândul celor de la Johnson Controls.

În presa locală din Craiova au fost fost deja publicate anunţuri de către Johnson Controls şi IAC Group prin care anunţau că au demarat procesul de recrutare. Marcând totodată demararea procesului propriu-zis de angajare.

Potrivit presei locale din Craiova, din cele 1.000 de locuri de muncă promise de către furnizorii Ford anul trecut s-au creat până în prezent doar 235, cele mai multe, 100, fiind în cadrul Johnson Controls, care va inaugura fabrica de scaune de pe platforma Ford la finele acestei luni. Printre furnizorii uzinei care au venit în apropierea uzinei se numără şi Kirchhoff, care va produce şasiul viitorului B-Max, Magna Interna­ţional, Faurecia, Cooper Standard şi Kautex Textron. Până acum cele mai multe locuri de muncă au fost create de Yazaki în Caracal - aproape 500, în timp ce IAC Group ar trebui să ajungă la 400 în perioada următoare faţă de aproape 80 la finele anului trecut.

Primul B-Max de serie va fi prezentat în luna martie în cadrul Salonului Auto de la Geneva, potrivit informaţiilor oficiale. Tot în luna martie vor putea fi derulate şi primele teste oficiale de către presă cu MPV-ul B-Max, potrivit unor surse de această dată neoficiale.

Anul acesta la Craiova s-ar putea produce aproximativ 90.000 de modele B-Max

Potrivit aceloraşi surse, B-Max va avea un preţ cuprins între Fiesta şi Focus. Astfel, dealerii se aşteaptă ca B-Max să coste aproximativ 14.000 de euro, pentru a putea fi comercializat cu preţul de "11.000 de euro prin progra­mul de casare", prin care statul acordă un discount neoficial de 2.700 de euro, contravaloarea celor trei tichete. "Din primele informaţii ne aşteptăm să pri­mim primele modele pe stoc în iunie. Deja pregătim o campanie de prelan­sare după prezentarea de la Geneva", a spus un dealer Ford de pe piaţa locală.

Spre comparaţie, Opel Meriva, MPV-ul de clasă mică lansat în 2010 şi principalul concurent al lui B-Max, are un preţ de pornire de 14.070 de euro, cu motorul de 1,4 litri pe benzină şi 100 CP.

Vânzările lui B-Max pe piaţa locală nu sunt aşteptate a depăşi anul acesta însă pragul de 100 de unităţi, în con­di­ţiile în care abia la jumătatea anului vor fi comunicate preţurile oficiale. O con­curenţă puternică pentru B-Max va veni chiar din partea Dacia Lodgy - care însă nu va fi produs în România, ci în Maroc.

În ceea ce priveşte producţia, anul trecut uzina din Zaragoza a General Motors a produs în primele zece luni ale anului trecut 100.000 de automobile Opel Meriva. Astfel, Ford ar produce la Craiova anul acesta cel puţin 90.000 de unităţi din noul model, mai ales dacă se ia în calcul şi faptul că Ford are vânzări mai mari decât Opel la nivel european, depăşind marca germană cu aproape 100.000 de unităţi la nivelul anului trecut. Volumul ar reprezenta astfel un adevărat "boom" faţă de cele maxim 1.600 de utilitare Transit Connect produse lunar la Craiova până acum, dar departe de cele 300.000 de unităţi, cât ar fi trebuit uzina să producă în acest an, conform contractului de privatizare. Di­fe­renţa ar fi însă mai mică decât cea de anul trecut, atunci când ar fi trebuit pro­duse 250.000 de maşini, dar în reali­tate s-au asamblat mai puţin de 7.600 de utilitare Transit Connect, producţie întâlnită de obicei la mărci exclusiviste precum Rolls-Royce sau Ferrari.

Ce spun oficialii Ford

La uzina din Craiova Ford va pro­duce până la finele lunii viitoare în total aproape 100 de automobile B-Max în versiune de preproducţie, care repre­zintă însă modele care sunt testate de in­ginerii companiei.

"Procesul de producţie a prototi­pu­rilor B-Max s-a încheiat anul trecut cu producţia a 36 de unităţi. La începutul acestui an Ford România a demarat construcţia de modele B-Max de prepro­ducţie. Aceste automobile sunt utilizate intern pentru a pregăti lansarea în producţie a modelului, dar şi pentru a familiariza angajaţii cu noul model. Estimăm ca 60 de astfel de automobile să fie produse până la finele lunii februarie", a spus Hans Juergen Fuchs, purtător de cuvânt al Ford Europa.

Mai mult, în acest an Ford va demara şi campania de recrutare a noi angajaţi pentru uzină, în contextul în care planul oficial actual al americanilor include ajungerea la o capacitate de producţie de 300.000 de maşini anul viitor şi implicit cel puţin 5.000 de angajaţi, faţă de cei 3.600, câţi sunt în prezent.

"În acest moment uzina din Craiova este în stadiul de preproducţie, iar producţia de serie va demara în perioada următoare. Ford va oferi mai multe detalii la momentul oportun", a subliniat Fuchs, care nu a dorit să specifice producţia efectivă a uzinei.

Primul model B-Max produs la Craiova şi care va putea fi "analizat" de către public va fi prezentat oficial în cadrul standului Ford de la Salonul Auto de la Geneva, care va avea loc pe data de 6 martie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO