Auto

Ford România renunţă la 680 de angajaţi până la finalul anului pe fondul reducerii producţiei

Ford România renunţă la 680 de angajaţi până la...

Autor: Bogdan Alecu

19.11.2014, 13:46 575

Ford România vrea să reducă numărul angajaţilor uzinei de la Craiova cu 680 de salariaţi până la finalul anului, pe fondul creşterii zilelor fără producţie şi a cererii tot mai mici pentru B-Max. 

„Ca urmare, Ford România implementează un program de încetare voluntară a contractelor individuale de muncă, ce vizează aproximativ 680 de angajaţi din cadrul uzinei noastre. Toţi angajaţii fabricii din Craiova se pot înscrie în acest program până la data de 18 decembrie 2014. În acelaşi timp, vor începe consultările cu sindicatele în legătură cu posibila concediere pe motive economice, în cazul în care prin încetările voluntare nu va fi atinsă ţinta de reducere de personal”, au spus reprezentanţii Ford România. Pe de altă parte, compania a şi angajat peste 700 de oameni în ultimii ani.

Pentru a asigura competitivitatea uzinei din Craiova şi pentru a avea control asupra costurilor operaţionale, este necesară luarea de măsuri suplimentare pentru a ajusta volumele de producţie la cererea actuală a pieţei. Acest lucru necesită şi o reducere a forţei de muncă, în opinia celor de la Ford România.

Dintre cei 680 de salariaţi, Ford doreşte să renunţe la 174 din secţia asamblare motoare şi 506 din uzina Vehicule. În prezent, la Craiova compania americană are acum 3.200 de salariaţi, având în vedere că au derulat astfel de programe de plecări voluntare şi în 2012 şi 2013, când în fiecare an s-a renunţat la circa 400 de salariaţi. Astfel, la uzină vor rămâne până la finalul anului puţin peste 2.500 de oameni. Cei care vor decide să plece voluntar vor primi între 16 salarii compensatorii, dacă au sub 5 ani vechime şi până la 24 de salarii compensatorii pentru restul. Altfel, cei care nu vor pleca voluntar dar vor fi concediaţi ulterior, vor primi numai 15 salarii compensatorii, în baza contractului colectiv de muncă.

Pe de altă parte, şi în aceşti ani Ford a derulat şi programe de angajări, iar împreună cu Universitatea din Craiova a pus la punct un program pentru studenţi, dintre care unii vor putea fi recrutaţi la uzină.

Salariul mediu în uzină este de 1.900 de lei, circa 420 de euro, ceea ce înseamnă o cheltuială totală de 775 de euro pentru angajator. Prin renunţarea la 680 de angajaţi, compania economiseşte 527.000 de euro lunar sau peste 6,3 milioane de euro pe an. Anul trecut compania, cu toate că nu a produs la capacitatea maximă de 300.000 de maşini anual, a obţinut un profit net de circa 15 mil. euro. Cu 16 până la 24 de salarii compensatorii, angajaţii care decid să plece voluntar vor primi în total între 6.900 de euro şi 10.300 de euro, potrivit estimărilor ZF. Pe de altă parte, din septembrie anul trecut şi până în octombrie, uzina vehicule de la Ford a acumulat echivalentul a patru luni fără producţie, în care salariaţii au fost plătiţi cu 80% din salariu şi nu au primit nici bonurile de masă.

În total, Ford a produs în primele zece luni ale acestui an aproape 45.900 de maşini la Craiova, în scădere cu 27% faţă de perioada similară a anului trecut, potrivit datelor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA). Scăderea Ford trage după sine şi scăderea producţiei totale de vehicule în România, în condiţiile în care creşterea de 1% a Dacia în acelaşi interval nu compensează declinul de la Craiova. Astfel, în total în intervalul ianuarie-octombrie s-au produs pe piaţa locală 329.400 de maşini, în scădere cu 4% faţă de aceeaşi perioadă din 2013.

Decizia americanilor vine în contextul atât a pierderilor înregistrate de Ford la nivel european, cât şi schimbarea managementului, conducerea Ford Europa fiind preluată din toamna acestui an de Jim Farley, 52 de ani, care până acum era vicepreşedinte executiv pentru global marketing, vânzări şi service, în timp ce Stephen Odell care a venit la conducere în 2010 i-a preluat funcţia sa.

Misiunea lui Farley este de a accelera revenirea pe profit a Ford Europa, care estimează pentru acest an pierderi de până la 1,2 miliarde de dolari, faţă de 1,6 miliarde de dolari anul trecut. Obiectivul companiei este de a se reduce valoarea pierderilor la 250 mil. dolari anul viitor pe fondul scăderii capacităţii de producţie.

În primele nouă luni ale acestui an, vânzările modelului B-Max produs exclusiv la Craiova au scăzut cu 20% potrivit statisticilor left-lane.com, la 43.800 de unităţi, volum ce îl coboară pe locul patru în segment, fiind depăşit inclusiv de Opel Meriva, model lansat anterior monovolumului Ford. Mai mult, B-Max este singurul model din top patru cu vânzări pe minus. Per total, segmentul monovolumelor de clasă mică a crescut cu 6% în primele nouă luni faţă de perioada similară a anului trecut la peste 332.000 de maşini.

Pe de altă parte, cei de la Ford susţin că „B-Max continuă să fie unul dintre cele mai bine vândute modele ale segmentului, dar piaţa auto europeană rămâne la un nivel scăzut. Drept urmare, uzina de la Craiova a fost nevoită anul acesta să-şi întrerupă producţia pentru un număr semnificativ de zile, atât în secţia de asamblare vehicule, cât şi în cea de producţie motoare”.

Şansa uzinei de la Craiova este introducerea în producţie a unui al doilea model, cel mai probabil SUV-ul de clasă mică EcoSport, dar care în prezent este unul dintre cele mai slab vândute modele din segment, cu numai 7.100 de maşini livrate anul acesta, luând în calcul faptul că a fost lansat pe piaţa europeană în vara acestui an, sau viitorul Ka, ce urmează a fi lansat comercial în 2016.

„Prin aceste măsuri se urmăreşte folosirea optimă a forţei de muncă rămase la Craiova şi îndeplinirea condiţiilor actuale de producţie şi cele preconizate, în timp ce Ford continuă să caute oportunităţi pentru producerea unui al doilea autovehicul la Craiova”, au spus oficialii.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO