Auto

In Europa siguranta este tot mai cautata, chiar si in cazul masinilor din clasele mici

22.12.2004, 00:00 31



Masinile mici devin din ce in ce mai sigure. Cel putin asa reiese din ultimele teste de impact desfasurate de organismul independent Euro NCAP. Cu aceasta ocazie masini precum Seat Altea, Ford Focus si Citroen C4 au primit calificative maxime - cinci stele. Mai mult, Renault si-a confirmat renumele de cea mai sigura marca auto din lume si a reusit sa obtina pentru prima data calificativ maxim pentru o masina din segmentul mini - Modus.



Importanta sigurantei unei masini in decizia de cumpsarare pare a fi mai importanta ca oricand prntru producatorii de automobile care s-au concentrat in mod deosebit in ultimii ani asupra acestui element.



Daca in anul 2002 abia daca existau automobile cu calificative maxime (cel putin 33 de puncte dintr-un maxim posibil de 37 asigura un califiativ de cinci stele) cat degetele de la o mana, dupa ultima sesiune de teste, a cincisprezecea, mai bine de 30 de automobile primisera cinci stele.



Monovolume mari, monovolume mici, masini de teren, decapotabile, masini de familie, aproape toate categoriile pietei auto au cel putin un reprezentant al clasei cu calificativ maxim.





Francezii fac legea



Apreciata mult timp ca cea ami sigura marca de automobil din lume, Volvo a fost detronata de mai multi ani din aceasta pozitie de francezii de la Renault. Acestia au obtinut primul calificativ maxim cu modelul Renault Laguna, iar de atunci au ajuns la nu mai putin de sapte astfel de masini, inclusiv modelul din clasa mini Renautl Modus, lansat in aceasta toamna pe piata vest-europeana si care va ajunge de anul viitor si pe piata romaneasca.



Un alt producator francez care pare decis sa mizeze foarte mult pe cartea sigurantei este Citroen. Daca pana cum marca franceza nu se putea lauda cu mare lucru in domeniul sigurantei, de la sfarsitul lunii noiembrie a acestui an, cand a avut loc ultima sesiune de teste Euro NCAP, doua dintre modelele Citroen au primit calificativ maxim. Este vorba de modelul Citroen C4 si Citroen C5, ultimul reusind chiar sa obtina 36 de puncte dintr-un maxim de 37 de puncte posibile.



Prin dotari care de care mai neobisnuite, precum sistemul de avertizare la depasirea liniei de marcaj a benzii de circulatie, la trecerea nesemnalizata, Citroen C5 devine cel mai sigur automobil din Europa. Probabil pana la urmatoarea sesiune de teste, cand alte automobile vor depasi recordulde 36 de puncte.





Spanioli si americani, in premiera



Alte marci europene importante au profitat de ultima sesiune de teste pentru a-si face intrarea pe lista celor cu masini de cinci stele.



Este cazul Seat si Audi, care au obtinut calificativul maxim pentru modelul de monovolum Altea si modelul din clasa superioara A6. Ford a reusit la randul sau sa intre in galeria marcilor de cinci stele cu ultima generatie a celui mai apreciat model al sau - Focus.



Producatorii germani, ramasi in urma celor francezi din punctul de vedere al performantelor in topurile Euro NCAP au beneficiat la randul lor de pe urma ultimei sesiuni de teste.



Volkswagen a ajuns astfel prin modelul de teren Touareg la al treilea produs de cinci stele, dupa monovolumul Touran si modelul din clasa compacta Golf.



Acelasi lucru l-a facut si BMW, producatorul de lux german reusind sa obtina cinci stele si pentru cel mai mic produs din gama sa, modelul din clasa compacta BMW Seria 1.





Cabriolete si ecologice



O prezenta inedita la o prima vedere in topul celor mai sigure masini din lume par a fi cabrioletele. Modele precum Renault Megane Coupe Cabriolet sau Saab 9-3 Convertible au obtinut fiecare cate cinci stele, fiind din acest punct de vedere la fel de sigure ca orice alte limuzine care se vand pe piata auto din Europa de Vest.



Mai mult, din toamna acestui an p elista masinilor de cinci stele se afla si un automobil cu propulsie hibrida (doua motoare - electric si cu ardere interna, care lucreaza impreuna in functie de anumiti parametri). Toyota Prius a fost primul astfel de model testat de Euro NCAP.



Rezultatele au fost deosebit de bune, modelul primind calificativ maxim, ceea ce demonstreaza, spun analistii Euro NCAP, ca o masina poate fi in acelasi timp puternica, ecologica si sigura, atat timp cat exista dorinta din partea producatorilor auto.





Inauntru e sigur, dar afara?



Chiar daca in ceea ce priveste siguranta soferului si pasagerilor progresele inregistrate in ultimii ani de producatorii auto sunt remarcabile, nu acelasi lucru se inntampla in ceea ce priveste protectia pietonilor in cazul unui impact.



"Peste 12.000 de pietoni si biciclisti sunt ucisi anual, iar 296.000 sunt raniti in fiecare an in Uniunea Europeana", spun reprezentantii Euro NCAP. Organismul european nu a acordat pana acum nici unei masini calificativul maxim (patru stele) pentru testele la impactul cu pietonii. ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO