Auto

Japonezii si americanii fac masini mai durabile decat europenii. Oare ?

13.08.2003, 00:00 203



Recesiunea economica a determinat in ultimii ani o reorientare a clientilor catre masini economice. In aceste conditii era normal ca oricine sa fie mult mai atent pe langa costul propriu-zis de achizitie si la asa numitele "costuri ulterioare", implicate de problemele aparute in exploatarea automobilului. Supriza sau nu, automobilele japoneze si cele americane sunt mult mai usor de intretinut, deoarece se strica mai rar decat cele europene.



Porsche, Jaguar, Saab si BMW sunt singurele marci europene a caror durabilitate se situeaza peste media intregii industrii auto, releva un studiu al firmei americane de cercetare J.D. Power and Associates, care a analizat calitatea pe termen lung a mai multor modele de automobile ale principalelor marci in domeniu.  #leadend#



Cea mai valoroasa marca auto din lume din ultimii ani, estimata la mai bine de 21 de miliarde de dolari, Mercedes-Benz, inregistreaza in medie, potrivit statisticilor JD Power 318 probleme la 100 de masini, ceea ce reprezinta, pentru al doilea an consecutiv, un scor mai slab decat media industriei - 273 de probleme.





Inceputul e acelasi. Apoi...



Autorii studiului au descoperit ca daca marcile americane si europene de automobile sunt in general pe picior de egalitate din punct de vedere al calitatii initiale, pe parcursul utilizarii vehiculelor incep sa apara diferente vizibile de calitate intre cele americane si europene, care afecteaza durabilitatea acestora in timp.



Modele oferite de producatorii americani se situeaza inaintea celor europene, inregistrand in medie cu 50 de probleme mai putin la suta de autovehicule fata de concurentii din Europa, dupa trei ani de folosire.



Alte marci europene care au obtinut scoruri slabe, sub medie, sunt Audi (318 probleme la suta de autovehicule), Volvo (330 probleme) si Volkswagen (391 probleme). Land Rover s-a clasat pe penultimul loc cu 441 de probleme in functionare la 100 de autovehicule.





Lexus - dai un ban, dar n-ai probleme



Modelul cu cea mai mica probabilitate de defectare in primii trei ani de la cumparare este, potrivit studiului citat, Lexus LS400. J.D. Power consemneaza numai 104 de probleme la 100 de automobile pentru lotul de 2.000 de unitati luate in calcul, mult mai putine decat media intregii industrii - 273 de probleme la 100 de vehicule.



"Se comporta bine o data iesita pe poarta fabricii si se comporta bine si trei ani mai tarziu", spune Brian Walters, director in cadrul J.D. Power.



Lexus s-a situat astfel pe locul intai in clasamentul celor mai durabile marci, loc pe care il tot ocupa de noua ani incoace.



Pe locul secund se afla Infiniti, adica marca de lux a producatorului japonez Nissan. "Medaliatul" cu bronz, este in mod surprinzator Buick, singura marca aflata sub umbrela unuia dintre "Big 3" (adica cei trei mari producatori auto cu sediul Detroit - General Motors, Ford si DaimlerChrysler) care a intrat in topul primelor cinci marci.



Dintre marcile europene, cel mai bine plasata este Porsche. Marca germana, care este in acelasi timp si cea mai profitabila marca auto din lume, inregistreaza doar 193 de probleme la 100 de vehicule, ceea ce ii permite sa ocupe locul patru in clasamentul JD Power. Cu valori mai bune decat media la nivelul industriei se pot lauda si Jaguar (247 probleme), Saab (255) si BMW (262).



La polul celalalt se afla marca asiatica Kia, care a inregistrat in medie 509 probleme la 100 de autovehicule. "Asta nu inseamna neaparat ca masinile Kia sunt cele mai proaste," explica Walters.





Dupa cati ani se strica ?



Fiabilitatea este de altfel un factor important in decizia de cumparare a unei masini sau a alteia. Chiar daca o treime dintre cumparatori afirma ca vor o masina care sa nu aiba nici un defect atunci cand este noua, peste cincizeci% vor o masina care sa reziste vreme indelungata.



Studiul J.D Powers din acest an este intr-o oarecare masura diferit de cele anterioare, durata luata in calcul pentru problemele inregistrate de automobile fiind redusa de la cinci la trei ani.



Potrivit unuia dintre asociatii JD Power, Joe Ivers, desi termenul de cinci ani oferea intr-adevar o imagine graitoare a fiabilitatii unei masini pe termen lung, rezultatele erau publicate prea tarziu pentru ca producatorii sa mai poata imbunatati ceva, vehiculele fiind deja reproiectate. O perioada de numai trei ani permite fabricantilor sa faca modificarile necesare pe care sa le includa in noile versiuni ale vehiculelor.



"Cu cat durata luata in calcul de studiu este mai mare, cu atat sunt mai corecte datele, dar multe din vehiculele analizate erau deja depasite," spune Ivers.



Pentru a obtine date cat mai exacte, J.D. Power a marit numarul de repondenti inclusi in esantionul reprezentativ de la 30.000 la 55.000 si a impartit rezultatele obtinute pe doua categorii in functie de numarul de kilometri parcursi. O alta noutate a raportului de anul acesta o constituie inculderea in clasament a marcilor care au obtinut un scor mai slab decat media intregii industrii.



"Ne concentram atentie pe simptomele problemelor," spune Walters. " Nu intrebam consumatorul ce anume a cauzat problema, pentru ca e posibil sa nu stie".



Cele mai multe plangeri ale proprietarilor de masini sunt legate de sistemul de franare, mai precis de necesitatea de a inlocui placutele de frana sau rotoarele dupa trei ani. Majoritatea spun: "Trebuie sa inlocuiesc piesa asta mai devreme decat ma asteptam".



In afara de Buick, alte patru marci ale General Motors, Cadillac, GMC, Chevrolet si Saturn au obtinut scoruri mai bune decat media. Aceeasi performanta a fost realizata si de marcile Lincoln si Mercury.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO