Auto

Mallurile auto, noua „reţetă“ pe care o încearcă dealerii de maşini

Mallurile auto, noua „reţetă“ pe care o încearcă dealerii de maşini

Comercializarea mai multor mărci într-un singur spaţiu reduce costurile dealerilor

Autor: Bogdan Alecu

13.09.2010, 23:57 33

Service-ul şi mai multe locaţii în care să fie comercializatemai multe mărci auto reprezintă soluţia de "ieşire din criză"pentru comercianţii de maşini, potrivit lui Alin Tapalagă,directorul general al Porsche Inter Auto, în condiţiile în careasigurarea unui cashflow constant este cheia supravieţuirii înactualul context economic.

Soluţia de "supravieţuire" pe care o vede şeful Porsche InterAuto este comercializarea mai multor branduri auto, care să asigureun portofoliu cât mai diversificat dealerului sau existenţa maimultor locaţii, pentru un portofoliu de clienţi mai diversificat.Această concluzie are la bază faptul că fiecare marcă cunoaşte ofluctuaţie a vânzărilor, în funcţie de lansările de modele.

"Extinderea pe o singură marcă nu mai este valabilă, aşa cum seîntâmpla în anii anteriori. Singura posibilitate de dezvoltare acumeste să ai mai multe puncte de vânzare şi mai multe serviceuri", adeclarat Alin Tapalagă, directorul general al Porsche Inter Auto,divizia de retail a Porsche România, cel mai mare jucător de pepiaţa de profil.

Porsche Inter Auto a realizat anul trecut vânzări de aproape 120mil. euro şi un profit net de peste 3,8 mil. euro. Astfel, diviziade retail a Porsche se apropie ca business de importatori precumRenault Nissan România, care a înregistrat anul trecut o cifră deafaceri de 132 mil. euro şi a depăşit alţi importatori precumHyundai Auto România (96 mil. euro), AutoItalia, sau M CarTrading.

"Vânzările Porsche Inter Auto sunt la nivelul primelor opt luniale acestui an în continuare pe plus faţă de perioada similară aanului trecut. Am fost la plus 1%, iar acum am urcat la un avans de2%", a spus Tapalagă.

La nivelul anului trecut, aproximativ 10% din cei 400 de dealeriprezenţi pe piaţa locală şi-au închis businessul pe fondul scăderiivânzărilor de maşini cu aproape 60%, declin care a continuat şi înacest an cu aproape 30% la nivelul primelor opt luni.

"Companiile din ţară au mai multe probleme decât cele dinBucureşti, deoarece sunt de dimensiuni mai reduse. Lucrurile ar fiarătat altfel dacă dealerii aveau mai multe puncte de vânzare", asubliniat Tapalagă.

Printre mărcile care au înregistrat cele mai multe închideri deshowroomuri se numără constructorul coreean Kia. Reţeaua controlatăde Kia RomAuto, importatorul mărcii pe pe piaţa locală a ajuns înprezent la 18 dealeri, faţă de 25 în 2008.

Concentrarea vânzărilor PIA, care deţine patru centre înBucureşti şi unul la Timişoara, este în continuare în Capitală,potrivit directorului companiei, însă creşterea cea mai puternicăeste în continuare în Banat. Pe de altă parte "dacă în Bucureştivindem în medie 35 de modele Audi pe zi, în Timişoara vindem şase",a spus Tapalagă.

Anul acesta ŢiriacAuto, divizia de retail auto a ŢiriacHoldings, care prin intermediul a 13 dealeri controlează peste 60de showroom-uri a nouă mărci auto, printre care Mercedes-Benz, Fordşi Hyundai, a deschis de la începutul anului două locaţii noi, unala Cluj pentru Ford şi Hyundai şi una în Bucureşti pentru Hyundaişi Mitsubishi. Următoarea deschidere este programată pentru toamnaacestui an, la Piteşti, unde va fi deschis un nou centru unde sevor comercializa Ford, Mitsubishi, Hyundai şi Mercedes-Benz.Astfel, ŢiriacAuto continuă conceptul de "malluri" auto, ostrategie lansată pentru prima dată în 2007 şi care vizaconstrucţia de dealership-uri auto în care să se comercializeze maimulte mărci, reducând astfel costurile logistice.

Tot în a doua parte a anului s-au deschis şi două centre Ford.Primul a fost deschis la 1 august de către Automotive TradingServices, companie controlată de Călin Popescu-Tăriceanu, care atransformat centrul din Băneasa din dealer Citroën în dealerFord.

Cel de-al doilea centru Ford a fost deschis la mijlocul luniiaugust în Craiova de către compania PlusAuto, în urma uneiinvestiţii de 1,5 mil. euro. Dealerul Ford din Oltenia a ajunsastfel la un total de patru centre, după cel din Slatina, DrobetaTurnu-Severin şi un al doilea în Craiova.

"În viitorul apropiat vedem două extinderi. Una pe vânzări desecond-hand, cu maşini provenite din buy-back, iar a doua ar fiextinderea portofoliului cu o a doua marcă. Dacă am fi avut înmomentul de faţă un singur centru auto şi nu patru, cu siguranţă amfi dat faliment. Avem multe exemple de dealeri care nu şi-au extinsafacerea şi acum sunt aproape de închiderea businessului pe fondulvânzărilor slabe", a spus Adrian Mărăşescu, directorul dealeruluiFord PlusAuto din Craiova.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO