Auto

Producatorii auto incep sa ia in serios siguranta: 22 de masini detin deja calificativ maxim

14.07.2004, 00:00 136



Povestea stelelor Euro NCAP, inceputa in primavara anului 1997 a ajuns la episodul 14. In prezent tot mai multi producatori de automobile au realizat faptul ca a avea un calificativ ridicat in cadrul testelor de siguranta inseamna vanzari mai mari si implicit profituri ridicate. Interesul pentru a obtine punctaje ridicate i-a determinat pe producatori sa ia tot mai mult in calcul in proiectarea masinilor elemente de siguranta precum airbagurile laterale sau chiar pentru genunchi.



Ultima runda de teste desfasurate de organismul independent european Euro NCAP a confirmat interesul producatorilor de automboile pentru a avea calificative cat mai bune. Nu mai putin de opt dintre cele 12 modele testate cu ocazia ultimei runde de teste a Euro NCAP au obtinut cinci stele, ceea ce inseamna calificativ maxim.



Printre aceste modele se afla chiar si doua modele decapotabile, Renault Megane Coupe Cabriolet si Saab 9-3 Convertible, care au obtinut 34 si respectiv 33 de puncte dintr-un maxim posibil de 37 de puncte.



Sistemul de clasificare a sigurantei cu pana la cinci stele a fost introdus de Euro NCAP la inceputul lunii ianuarie a anului 2000.



"La momentul respectiv unii dintre producatori credeau ca este imposibil sa obtina un cliaficativ maxim", spunea Max Mosley, presedintele Euro NCAP si in acelasi timp presedintele Federatiei Internationale de Automobilism (FIA).



Iata insa ca patru ani mai tarziu, peste 20 de modele se pot lauda cu cu un astfel de titlu.



Cel mai bine pozitionat este producatorul francez Renault, care detine nu mai putin de sase modele



Producatorul care se poate lauda cu cele mai sigure masini din lume (lucru pe care il si face cu ocazia fiecarui material publicitar pentru oricare dintre modele sale), este Renault. Grupul francez a fost primul care care a primit clasificarea maxima - cinci stele, pentru modelul Laguna in anul 2001, iar de atunci numarul modelelor Renault care au primit punctaj maxim a ajuns la sase. Practic, toate modelele Renault, cu exceptia celor din clasa mica si mini au obtinut in cadrul testelor Euro NCAP calificativ maxim.



Vel Satis, Megane II, Espace, Scenic si chiar Megane Coupe Cabriolet sunt promovate acum la vanzare de catre grupul francez ca modele "de cinci stele".



O puternica ascensiune in clasamentele sigurantei a avut-o, ca si la nivelul vanzarilor, producatorul nipon Toyota. Acesta detine in prezent in portofoliu trei modele clasificate la cinci stele. Daca limuzina Avensis primise acest titlu inca din primavara anuluitrecut, ultimele teste desfasurate de organismul european au permis altor doua modele, Toyota Corolla Verso si Toyota Prius, sa poata fi promovate de acum incolo ca fiind printre cele mai sigure masini din lume.



Suedezii de la Saab sunt la randul lor bine reprezentati in clasament cu trei dintre modele lor. Dupa 9-3 si 9-5, a venit si randul variantei decapotabile a modelului 9-3 sa primeasca calificativ maxim cu ocazia ultimei runde de testari desfasurata de Euro NCAP.



Volvo, o marca apreciata mult timp ca cea mai sigura din lume, este la randul sau reprezentata de doua modele in clasamentul masinilor cu calificativ maxim din punct de vedere al sigurantei. Pe langa modelul tot-teren XC90 si noul model din clasa compacta S40 a primit din partea Euro NCAP calificativ maxim. In plus, modelul S40 a primit o mentiune deosebita din partea organismului european, fiind primul care are un avertizor pentru centurile de siguranta ale pasagerilor din spate. Altfel spus, semnalul sonor se va auzi nu doar daca soferul sau pasagerul din fata uita sa isi puna centurile de siguranta ci chiar daca acelasi lucru se intampla cu pasagerii din spate.



Peugeot detine la randul sau doua modele de cinci stele. Pe langa Peugeot 807, ultimele teste Euro NCAP au acordat si modelului din clsa medie Peugeot 407 calificativ maxim. In aceste conditii, 407 are toate argumentele pentru a deveni unul dintre cele mai bine vandute modele din clasa sa, mai ales ca designul sau fost apreciat in mod deosebit de analisti. Modelul Peugeot 807 este dezvoltat pe o platforma comuna cu Citroen C8, Fiat Ulysse si Lancia Phedra, astfel ca analistii Euro NCAP le considera identice din punct de vedere tehnic si le clasifica tot la cinci stele.



Chiar daca in ceea ce priveste vanzarile se descurca foarte bine, producatorii germani sunt inca in urma in topul celor mai sigure masini dupa criteriile Euro NCAP. Cel mai activ producator german a fost insa Volkswagen, care a ajuns ca doua dintre modelele sale sa obtina calificativ maxim. Monovolumul Touran si, de la sfarsitul lunii iunie, noul Volkswagen Golf, sunt clasificate la cinci stele. Cele doua modele au obtinut in plus si cea mai buna performanta intre toate marcile realizate in Europa in ceea ce priveste protectia pietonilor in cazul unui accident.



Mercedes detine la randul sau doua modele de cinci stele, limuzina E-Klasse si modelul din clasa medie C-Klasse primind in anul 2003 si respectiv 2002 calificative maxime din partea organismului eruopean de testare.



Alti doi producatori germani BMW si Opel detin in portofoliu cate un singur model clasificat la cinci stele. Daca in cazul producatorului de lux este vorba de un model tot-teren (BMW X5) in cazul Opel este modelul din clasa compacta Astra, de la care producatorul german are mari asteptari in ceea ce priveste vanzarile.





MPV-urile conduc



Cele mai bine pozitionate modele in topul testelor de siguranta Euro NCAP sunt MPV-urile (multi purpose vehicle - vehicul cu intrebuintari multiple, trad.), cunoscute si sub numele de monovolume. Pe lista modelelor "de cinci stele" figureaza atat modele mari, precum Peugeot 807 sau Renault Espace cat si modele de dimensiuni mai reduse, precum Toyota Corolla Verso, Volkswagen Touran sau Renault Scenic.





Cabrioletele, ultima frontiera



Poate parea un pic ciudat, insa cabrioletele incep sa obtina punctaje din ce in ce mai bune in cadrul testelor de siguranta. Renault Megane Coupe Cabriolet si Saab 9-3 Convertible au obtinut fiecare cate cinci stele cu ocazia ultimelor teste desfasurate de Euro NCAP. In cazul Megane Coupe Cabriolet, rezultatul este cu atat mai important, cu cat este prima masina care a reusit sa obtina punctajul maxim la testul de impact frontal. Roadsterelor de doua locuri incep sa fie si ele tot mai sigure, BMW Z4 fiind din acest punct de vedere cel mai bine pozitionat cu 31 de puncte, ceea ce corespunde unui calificativ de patru stele.





Toyota Prius, sigur si ecologic



Toyota Prius a fost primul automobil cu propulsie hibrida (doua motoare - electric si cu ardere interna, care lucreaza impreuna in functie de anumiti parametri) testat de Euro NCAP. Rezultatele au fost foarte bune, modelul primind calificativ maxim, ceea ce demonstreaza, spun analistii, ca un model poate fi si puternic, ecologic si nu in ultimul rand sigur, atat timp cat exista dorinta din partea producatorilor auto. O dovada in plus a faptului ca modelele hibride par a fi masinile viitorului este reprezentat de acordarea titlului de masina anului 2004 in Statele Unite pentru modelul Toyota Prius.





Tot mai mici, dar mai sigure



Califiativele maxime la testele de siguranta Euro NCAp au inceput sa devina tot mai usor de atins nu daor de modelele din clsa medie sau superioara, ci si de cele din clasele mai mici. Dupa ce Renault a reusit anul trecut sa obtina prin modelul Megane primul calificativ de cinci stele la calsa compacta, iata ca a venit randul altor modele din acelasi segment sa realizeze performante la fel de bune. Opel Astra si Volkswagen Golf, adica principalii concurenti germani din segmentul compact au obtinut 34 si respectiv 33 de puncte, ceea ce le va permite sa isi promoveze de acum masinile ca apartinand "clubului cinci stele".





Testele despre care vorbeste toata lumea



Euro NCAP a fost infiintat in 1997 de catre cinci dintre guvernele statelor europene, Comisia Europeana si organisme auto si ale consumatorilor din toate tarile Uniunii Europene. Sunt efectuate patru teste: impact frontal, lateral, cu pietonii si "testul cu stalpul"



* Testul de impact frontal are loc la o viteza de 64 de km/h. Masina loveste o bariera deformabila cu o lungime de 1 metru si o latime de peste jumatate de metru. Testul are la baza teste similare ale Comisiei Europene pentru Siguranta Autovehiculelor. Datele oferite de manechine sunt folosite pentru a determina protectia pe care o ofera automobilul ocupantilor scaunelor din fata.



* Testul de impact lateral are loc la 50 de km/h. Un carucior cu capatul deformabil loveste lateral masina pe partea soferului. Datele oferite de manechine sunt folosite pentru a determina protectia pe care o ofera automobilul soferului. Calificativele pe care le poate primi un automobil la aceasta serie de teste sunt "bine", "adecvat", "marginal", "slab" si "foarte slab".



* Testul de impact cu pietonii are loc la o viteza de 40 de kilometri pe ora si simuleaza un accident frontal cu un pieton. Si la baza acestui test stau reglemetarile Comisiei Europene pentru Siguranta Autovehiculelor. Calificativele care pot rezulta sunt "bine", "adecvat" si "marginal".



* Protectia capului sau "testul cu stalpul". Masina este urcata pe o platforma si este impinsa de la mica distanta intr-un stalp rigid cu un diametru de peste 25 de centimetri cu o viteza de 29 km/h. La baza acestui test sta faptul ca in Europa, si mai ales in Germania, jumatate dintre ranile grave sau mortale sunt determinate de accidente in care o masina loveste un stalp sau un pom.



Din toamna anului trecut testele Euro NCAP inclus o clasificare pentru protectia copiilor. Si acesta este un test de impact si implica folosirea unui scaun pentru copii pe care il recomanda in conditii normale producatorul auto. Calificativul diefra in functie de modul cum sunt reaizate legaturile scaunului pentru copii, dar si a abilitatii masinii de a face fata cu succes testelor de impact frontal si lateral. Calificativul maxim este si in acest caz de cinci stele.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO