Auto

Seat despre noul Ibiza: Daca o echipa de fotbal merge bine, nu schimbam nimic

15.02.2006, 20:26 20

Noua generatie a modelului Ibiza, cel mai apreciat al marcii Seat, incearca sa duca mai departe eforturile de modernizare ale producatorului spaniol. Mica citadina va fi disponibila incepand de luna viitoare cu un aspect nou si o plaja larga de motorizari.

Obiectivele declarate ale noului Ibiza sunt recucerirea segmentului compact din Spania si vanzari de 170-180.000 de unitati in primul an. Aparent, "noul Ibiza" nu aduce prea multe lucruri noi, fiind vorba doar de un facelift si o gama mai larga de motorizari. De ce nu se remarca mai multe schimbari la noul Ibiza? "Daca o echipa de fotbal merge bine, nu schimbam nimic la ea", spune Mario Guerreiro, Head of Communication al producatorului spaniol Seat. Asa ca inginerii spanioli au lasat revolutiile pentru celelalte modele Seat si au lucrat in cazul Ibizei doar la detalii.

In exterior, au schimbat spoilerele fata si spate si au retusat farurile si stopurile, acum construite dintr-o sticla mai clara. In rest, e vorba numai de detalii, de exemplu modelele noi de jante de aliaj care echipeaza masina. Interiorul a crescut la capitolul calitate, atat la materialele folosite, cat si la finisaje.

"Ne propunem sa vindem 170-180.000 de Seat Ibiza in primul an, dintre care cel putin o treime in Spania, pentru a ne pastra suprematia in clasa compacta, detinuta in 2005", a spus Mario Guerreiro. Anul trecut, producatorul spaniol a vandut peste 60.000 de Seat Ibiza numai in Spania, ceea ce i-a adus prima pozitie in cadrul segmentului. Pentru comparatie, Seat a vandut in 2005 in Romania 2.927 de unitati, din care peste 40% (1.215 unitati) au fost Seat Ibiza.

Noul model, care va fi disponibil la dealerii Seat din toata lumea incepand de luna viitoare, reprezinta a patra generatie a Seat-ului Ibiza, cel mai popular si mai apreciat model al marcii spaniole. Prima generatie Ibiza a fost lansata in urma cu 22 de ani, in 1984. Inca de atunci, ideea producatorului viza o masina cu personalitate sportiva. Cele trei generatii de pana acum au adus Seat vanzari de peste 3,5 milioane de unitati, adica o medie de aproape 160.000 de modele comercializate anual.

Pretul noului model incepe de la 8.983 de euro fara taxe si e valabil pentru modelul de baza, cu motorizarea de 1,2 litri pe benzina si 64 de cai-putere, adica suficient pentru un regim de rulare in oras. Pretul de pornire cu toate taxele incluse este de 10.767 de euro. Pentru aceasta suma, posesorul noului Seat Ibiza primeste dotarea standard, dar decenta: ABS, dublu airbag, jante de aliaj usor de 15 toli, geamuri electrice, inchidere centralizata, volan si scaune frontale ajustabile pe toate directiile, sistem audio cu CD si sase difuzoare, servodirectie, filtru de particule si portbagaj de 267 de litri. Gratie dotarilor foarte bune de la capitolul siguranta, noua Ibiza a obtinut cinci stele la crash-testele Euro NCAP.

Versiunile superioare de echipare aduc in plus o multime de dotari, de la ESP si inca 4 airbaguri la sisteme de control al tractiunii, climatizare, sistem de navigatie, suspensii sport si jante de aliaj usor de 17 toli. De altfel, si calitatea interiorului creste semnificativ in cazul variantelor superioare de echipare.

In afara modelului de baza, motorizarile includ inca 5 versiuni pe motorina si 5 motoare pe benzina, cu puteri cuprinse intre 70 si 180 de cai-putere.

Versiunile de top, Seat Ibiza Cupra pe benzina si motorina, devin adevarate jucarii pentru copii mari: motoarele de 160, respectiv 180 de cai-putere accelereaza de pe loc pana la 100 km/h in putin peste 7 secunde si dezvolta viteze maxime de pana la 230 km/h.

Puse la treaba in cadrul unui drive test organizat in Mallorca, Spania, noile variante Ibiza si-au dezvaluit pe rand calitatile. Nu mai putin de patru modele au fost testate, cu puteri cuprinse intre 80 si 180 de cai-putere. Masina are o tinuta foarte buna de drum, chiar la viteze mari si in viraje. Suspensiile din ce in ce mai sportive si jantele din ce in ce mai late disponibile pe masura ce inaintam spre varful gamei imbunatatesc decisiv comportamentul la drum al Ibizei.

Nu doar agilitatea, ci si forta de franare conteaza in cazul unei masini, iar Ibiza bifeaza si aici o nota buna. Sistemul standard de franare ofera o distanta buna pana la oprire, iar ABS-ul din dotarea standard asista soferul in situatii de oprire de urgenta. Pentru versiunile mai puternice, producatorul spaniol ofera discuri de franare si pentru rotile din spate, ceea ce creste performanta de franare a citadinei sportive.

Singurul minus de sesizat ar fi ca Ibiza intoarce destul de greu: raza cercului descris in intoarcere este de 5,3 metri, ceea ce poate face din intoarcerea in trei miscari pe o strada foarte ingusta o incercare dificila. Problema exista insa numai in oras, pentru ca la viteze mai mari servodirectia compenseaza acest aspect, iar drumurile virajate, dar impecabil asfaltate din Palma de Mallorca devin o placere pentru soferii de orice calibru.

In acelasi timp, pretul la care ajung variantele de top, Cupra si FR, adica in jurul a 20.000 de euro, face ca doar cei care vor cu tot dinadinsul un model Seat sa il cumpere, deoarece la acest pret se pot accesa si modele ale unor producatori premium.

Mica sportiva se tine bine pe drum, iar consumul este rezonabil, chiar si in cazul regimului mai agresiv de condus adoptat in cadrul drive test-ului. Consumul mediu mixt pleaca de la 4,6 litri la suta de kilometri (pentru modelul de 1,4l in trei cilindri si 80 de cai-putere) si ajunge pana la 7,9l / 100 km pentru Cupra pe benzina, cu motor in 4 cilindri si 180 de cai-putere.

Motorizarile diesel sunt sesizabil mai economice decat cele pe benzina, varianta de top Cupra Diesel consumand doar 5,4l / 100 km in ciclu mixt de rulare. Toate motoarele care echipeaza Ibiza respecta normele de poluare Euro 4. In afara de cele 11 motorizari disponibile odata cu lansarea de luna viitoare, luna iunie va aduce pentru Ibiza doua noi motorizari in segmentul de pret redus, una pe benzina de 1,2l si 70 de cai-putere si una de 1,4l diesel si 75 de cai-putere.

mihai.bobocea@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO