Auto

Tinerii cu bani putini sau de ce vrea toata lumea sa produca cea mai ieftina masina

09.03.2005, 00:00 28

Piata auto europeana se afla de mai multi ani intr-o perioada mai putin fericita. Evolutia modesta a pietei nu a putut fi oprita nici de inovatiile in domeniul tehnologic care au permis producatorilor auto sa accelereze ritmul lansarilor de modele noi, prin scurtarea timpului necesar pentru conceperea si realizarea unor noi modele. Ultima gaselnita a producatorilor auto este reprezentata de masinile ieftine.


Europeni, americani sau asiatici, producatorii auto prezenti in Europa au inceput o lupta sustinuta pentru oferirea unor masini cat mai ieftine, in incercarea de a impulsiona vanzarile de automobile.


Recesiunea economica traversata de "zona euro" in ultimii ani s-a resimtit puternic si in ceea ce priveste obiceiurile de cumparare ale automobilelor.


Tot mai multi dintre cumparatorii de masini noi si-au redus bugetele destinate achizitiilor.


Singura piata care a mers bine in ultimii ani a fost cea a masinilor second hand, tranzactiile cu astfel de masini fiind in tarile din Europa de Vest de cateva ori mai mari decat cele cu masini noi.


Clientii pentru astfel de masini, adica cei care au in general de cheltuit o suma de pana in 10.000 de euro, au fost luati in vizor de producatorii auto europeni si nu numai.



Logan, mare si ieftin


Producatorul francez Renault a fost printre primii care a vazut un potential in crearea unor modele accesibile de autoturisme, insa a considerat ca ar trebui sa-si concentreze atentia si catre nivelul profitului.


Intuind evolutia modesta a pietei auto europene, presedintele grupului francez, Louis Schweitzer, a anuntat inca din anul 1998 o masina al carui pret urma sa nu depaseasca 5.000 de euro.


"O masina pentru restul de 80% din populatia globului, care nu este motorizata." Aceasta a fost deviza pe care a anuntat-o Schweitzer si care a determinat Renault sa cumpere producatorul local Dacia in toamna anului 1999.


Tot la Dacia a fost implementat si proiectul masinii de 5.000 de euro, care a primit intre timp numele Logan, Romania fiind prima tara in care automobilul si-a facut aparitia.


"Exista o cerere certa pentru autoturisme noi ieftine; acesta este un segment de piata care se va dezvolta in viitor", explica presedintele Renault, Louis Schweitzer, lansarea Logan.


Conceput initial pentru pietele in curs de dezvoltare, Logan va fi vandut si in Europa Occidentala de la jumatatea acestui an, ceea ce ii va permite producatorului francez sa realizeze profituri importante cu acest model.


"Putem produce un model Logan de baza pe care-l putem vinde cu circa 5.000 de euro pentru a avea profit. Nu stiu inca nici o companie europeana care poate vinde un autoturism la un pret mai mic de 7.500 de euro, realizand astfel macar un profit minimal; in plus, toate aceste modele sunt mai mici decat Logan", a mai spus Schweitzer.



Logan, este suficient de mare pentru a putea acomoda o familie de 4-5 persoane si este, potrivit francezilor, cel mai ieftin model si, in acelasi timp, cea mai profitabila oferta a unui constructor auto european.



Sinergie pentru costuri



O abordare diferita a pietei au avut-o grupul francez PSA Peugeot Citroen si cel nipon Toyota. Producatorii au decis sa dezvolte impreuna un model comun pozitionat in clasa mini. Peugeot 107, Citroen C1 si Toyota Aygo sunt modelele dezvoltate in parteneriat de cei trei producatori in cadrul aceleiasi fabrici din Cehia si prezentate in cadrul salonului auto de la Geneva.



Reducerile de costuri realizate prin dezvoltarea in comun a celor trei modele ar trebui sa permita obtinerea unor preturi care sa atraga clientii de masini second hand, care nu isi permit sa achizitioneze un automobil nou.



"Vom incerca sa-i atragem pe cumparatorii pentru care pretul reprezinta un criteriu important in alegerea unei masini, dar care isi doresc totusi un autoturism elegant. Consideram ca piata are potential pe segmentul clientilor care isi doresc masini mici de oras, multifunctionale si foarte manevrabile", a declarat directorul executiv al PSA Peugeot Citroen, Martin Folz.



Pretul de pornire al modelului Peugeot 107 va fi situat, potrivit informatiilor comunicate de reprezentantii producatorului francez, la aproximativ 8.500 de euro.



Situatia este apropiata si in cazul producatorului nipon Toyota. Aygo, pozitionat intr-o categorie neacoperita pana in prezent in gama Toyota, ar putea ajunge unul dintre modelele de volum ale producatorului nipon, fiind destinat in principal tinerilor de pana in treizeci de ani, necasatoriti si care nu au mai avut o masina in trecut.



"Intram pe o noua piata iar acest lucru inseamna ca avem de-a face cu o noua generatie", a declarat vicepresedintele Toyota Motor Corp., Yoshio Ishizaka.



La jumatate



Producatorul nipon Nissan a luat cate putin atat din strategia Renault, cat si a trioului Peugeot-Citroen-Toyota.



Potrivit reprezentantilor Nissan, producatorul se va concentra in urmatoarea perioada pe dezvoltarea unor masini din clasa mica, insa acestea vor fi destinate in special pietei central si est-europene.



"Este foarte dificil sa faci bani din aceste modele in Europa de Vest, pentru ca potentialii cumparatori au standarde inalte si isi doresc, in general, sisteme care sunt disponibile doar pentru modele mai mari", spun cei de la Nissan.



Micul Matiz, dar nu Daewoo



Unul dintre cele mai bine vandute modele mici din regiunea central si est-europeana, Daewoo Matiz, este la randul sau in centrul atentiei in ultima perioada.



Dupa preluarea unora dintre activele falimentarului producator coreean de catre americanii de la General Motors, nou infiintata companie s-a concentrat asupra rentabilizarii activitatii. O data ce situatia din Asia a fost stabilizata, nou infiintata companie GM DAT s-a concentrat asupra Europei. Cum rezultatele obtinute in urma promovarii marcii Daewoo nu au dat roadele scontate, GM DAT a decis ca toate masinile pe care le va comercializa in Europa sa poarte numele Chevrolet.



Chevrolet Matiz, in fapt a treia generatie a modelului Daewoo Matiz, este in aceste conditii ultimul produs prezentat de catre GM DAT si de la care producatorul are mari asteptari, mai ales avand in vedere profilul clientului european interesat tot mai mult de masinile mici si ieftine.



Prea ieftin inseamna prea mic



Chiar daca producatorii auto au optat pentru a lansa masini ieftine, exista un potential pericol, spun analistii. Acesta rezida in principal in imposibilitatea clientilor tineri (vizati in principal de catre producatorii auto) de a dispune de 8.000-10.000 de euro pentru a-si cumpara un Peugeot 107.



In plus, masinile mici sunt foarte bune pentru a circula in orase, deci sunt foarte bune ca si o a doua masina a familiei. Cum tinerii nu au bani pentru doua masini, exista riscul ca micile masini sa fie folosite si pentru calatorii mai lungi, ceea ce va genera o stare de disconfort pentru sofer si pasageri.



Salonul de la Geneva, aflat in plina desfasurare, precum si urmatoarele evenimente de acest gen din Europa vor confirma tendinta producatorilor auto de a merge pe mana masinilor mici. Rezultatele financiare de la sfarsitul anului curent si de anul viitor vor confirma daca miza gigantilor auto a fost una castigatoare. ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO