Bănci și Asigurări

Bancherii presează clienţii să accepte pe ultima sută de metri modificarea contractelor, cu costuri neschimbate

Autor: Angela Placinta

15.09.2010, 23:48 42

La începutul săptămânii viitoare expiră termenul până la carebăncile trebuia să modifice contractele de credit în derulareconform Ordonanţei 50/2010, dar multe au început abia pe ultimasută de metri să îşi invite clienţii în unităţi ca să semnezeactele adiţionale. Evident, acestea propun utilizarea formuleidorite de bancheri, în care dobânda rămâne la nivelul actual,aplicându-se o marjă mai mare peste indicii Euribor sau Robor.

Acest lucru încinge şi mai mult nemulţumirea clienţilor, careconsideră că băncile nu fac decât să tragă de timp în încercarea dea mai obţine ceva venituri prin întârzierea aplicării legii.Clienţii consideră că băncile ar trebui să aplice marjele prevăzuteîn contractele iniţiale peste Euribor sau Robor.

Un client al ING Bank, Theodor Zamfir, care a contractat în urmăcu doi ani un credit de nevoi personale de 27.000 de lei, spune căîn momentul în care a ajuns la bancă pentru a semna actul adiţionals-a trezit cu o dobândă mărită faţă de cea prevăzută în contractuliniţial.

"Mi-a fost introdusă o marjă nouă, de 1,5%, pe lângă Robor la 3luni (în prezent de 6,67% - n. red.) şi marja iniţială de 5%. Nurecunosc procentul de 1,5 deoarece OUG 50 interzice aplicareaoricărui cost în plus faţă de cele iniţiale. Am fost notificat ierică noua mea dobândă e 12,96%", spune Zamfir.

ANPC le-a transmis băncilor că pot să utilizeze astfel deformule care să le permită să menţină neschimbat costul creditului,dar nu intenţionează să modifice legea care stipulează că nu pot fiintroduse costuri suplimentare sau modificate marjele prevăzute încontracte. În aceste condiţii, tot mai mulţi clienţi aleg sărespingă actele adiţionale şi se îndreaptă către instanţe,considerând că vor avea câştig de cauză. În cazul celor care pur şisimplu nu semnează aceste acte, fără a le respinge, băncile vorconsidera că a fost vorba de acceptare tacită.

"Potrivit informaţiilor din notificările transmise clienţilor şipropunerii de act adiţional, ING Bank a menţinut nivelul dobânziicontractuale, care se formează dintr-un singur element variabil(EURIBOR/ROBOR) plus un element fix (prezentat ca sumă dintre marjaveche plus 2,25/1,25 la EUR şi respectiv RON, reprezentând costulde finanţare)", au mai spus reprezentanţii ING.

Deoarece băncile au început să cheme clienţii pentru semnareaactelor pe ultima sută de metri, mulţi clienţi ar putea să nu aibătimp să ajungă la agenţia unde au contractat creditul, astfel încâto parte dintre actele adiţionale nu vor fi semnate şi vor ficonsiderate acceptate tacit.

"Clienţii care vin totuşi la sediu şi au răbdarea să depăşeascăobstacolul de a aştepta enorm din cauza aglomeraţiei primesc un actadiţional fără număr de înregistrare sau fără ştampilă. Pleacă cu ohârtie fără valoare juridică şi nu li se spune că, dacă nu sunt deacord cu actul, acesta intră în vigoare dacă nu există refuzulexplicit al clientului. Această dezinformare va face posibilăaducerea în favoarea băncii a unui număr important de acteadiţionale cu costuri crescute sau care vor creşte", susţine unclient al BCR.

Schimbările legislative au aprins o dispută nemaiîntâlnită pânăacum între bănci şi clienţii lor. Au loc chiar întâlniri între sutede clienţi pentru a discuta situaţia în care aceştia se află. Oastfel de întâlnire va avea loc la sfârşitul acestei săptămâni,urmând să participe 400 de clienţi ai Volksbank.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO