Bănci și Asigurări

Biroul de Credit "vede" restante de 2,9 mil. euro pe carduri

09.02.2005, 00:00 21



Valoarea totala a restantelor de peste 30 de zile raportate la Biroul de Credit ajunsese la inceputul lunii la 641 de miliarde de lei (17,1 milioane de euro), la un numar de 124.500 de conturi active. Dintre acestea, peste 108 miliarde de lei (2,9 milioane de euro), respectiv 17%, au fost inregistrate la creditele acordate pe carduri.



Datele sunt comparabile cu cele raportate de Centrala Riscurilor Bancare de la Banca Nationala, care incepand cu luna august a anului trecut a coborat plafonul de supraveghere a expunerilor pana la 100 de milioane de lei.



"Infiintarea Biroului de Credit a usurat foarte mult decizia de acordare a unui credit, inclusiv pe card, pentru ca a contribuit la o mai buna cunoastere a solicitantului. Cu toate acestea, restantele la plata creditelor vor creste in continuare, avand in vedere concurenta tot mai acerba pe segmentul de retail, care obliga bancile la introducerea de facilitati suplimentare, unele dintre acestea mai riscante. Cele mai recente exemple sunt eliminarea solicitarii PIN la platile prin card si acordarea creditului overdraft si pe alte carduri decat cele de salarii, masuri la care au recurs deja unele banci", apreciaza analistii site-ului specializat www.mo-cash.ro.



Biroul supravegeaza in prezent 90% din piata de retail, dupa intrarea in sistem la inceputul anului a unei banci importante. Astfel, numarul participantilor la sistem a ajuns la 18. In baza de date a BC sunt pastrate informatii despre 226.000 de persoane, iar sistemul a raspuns pana in prezent unui numar de 500.000 de interogari, rapsunsul fiind trimis sub forma unui raport de creditare, in interval de cateva secunde.



In viitorul apropiat vor intra in sistem si societati financiare non-bancare, precum si operatorii de telefonie mobila Connex si Orange.



Biroul de Credit fost infiintat de bancile comerciale la inceputul anului trecut si si-a inceput activitatea in luna august a anului trecut. Decizia de infiintare a acestei institutii a venit tocmai din necesitatea bancilor de a-si cunoaste mai bine potentialii clienti, Biroul operand o baza de date in care sunt pastrate date despre clientii bancari, persoane fizice.



Incepand cu faza a doua, care va fi implementata la inceputul lunii aprilie, Biroul va oferi si informatii pozitive referitoare la persoana care este chestionata, respectiv numarul si valoare creditelor contractate si scadenta acestora. In prezent rapoartele nu cuprind decat informatii negative, in cazul in care clientul respectiv a inregistrat restante, se afla in litigiu sau a suferit o condamnare definita in relatia cu o banca sau a prezentat documente false. In 2006 va fi implementata a treia faza de dezvoltare, cand Biroul va oferi si produse de tip scoring.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO