Bănci și Asigurări

BRD a facut in primul trimestru un profit net de 51 mil. euro

BRD a facut in primul trimestru un profit net de 51 mil. euro

Click pentru imaginea marita

15.05.2007, 19:45 18

BRD-SocGen, a doua mare banca de pe piata, a obtinut in primul trimestru un profit net de 168 mil. lei (circa 51 mil. euro), in crestere cu 12% fata de rezultatul din aceeasi perioada a anului trecut. Rentabilitatea fondurilor proprii s-a deteriorat insa de la 35% in trimestrul I 2006 si la nivelul intregului an precedent, la 30% pe trimestrul I 2007.
"A fost un inceput de an satisfacator", a declarat pentru ZF Patrick Gelin, presedintele bancii. El spune ca toti indicatorii sunt "pe un trend bun", in concordanta cu planul prevazut pentru 2007.
Activele BRD au urcat la circa 8,7 mld. euro, in crestere cu 53% fata de trimestrul I 2006. Soldul creditelor s-a majorat cu 78% fata de nivelul de la 31 martie 2006, pana la 19 mld. lei (5,75 mld. euro), in conditiile in care creditul de retail aproape s-a dublat, iar creditul pentru companii a crescut cu 64%.
Depozitele atrase au continuat sa depaseasca soldul creditelor, insumand 20 mld. lei, in crestere cu 36% fata de aceeasi perioada a anului precedent.
Gelin afirma ca BRD mentine o politica relativ agresiva in privinta atragerii de depozite, pentru a sustine cresterea solida a creditului, mai ales pe segmentul intreprinderilor mici si mijlocii.
Cu toate incercarile de incurajare a depunerilor cu scadente mai lungi, de cel putin un an, circa 85% din depozitele atrase au maturitati de una-trei luni.
"Trebuie sa atragem in continuare resurse", spune Gelin, amintind si recenta criza de lichiditate de pe piata monetara.
El afirma ca BRD, asemenea pietei bancare in ansamblu, a continuat sa suporte efectul ingustarii marjei de dobanda. "Marja a continuat sa scada, chiar daca mai incet decat anul trecut, apropiindu-se de patru puncte procentuale. Este posibil sa mai scada, dar nu mai jos de un minim de 3-3,5 puncte procentuale", a declarat Gelin.
Gelin spune ca primul trimestru a adus o incetinire a creditului de consum comparativ cu dinamica de anul trecut, temperare care i se pare insa normala.
El a declarat ca BRD Finance, compania specializata a grupului BRD, "vinde foarte bine", pe baza parteneriatelor incheiate cu numeroase magazine, insa nu-si propune sa fie numarul unu pe aceasta piata, asa cum BRD nu tinteste numarul unu in general pe piata bancara.
A doua mare banca de pe piata se asteapta ca in circa doua saptamani sa primeasca avizul BNR asupra normele de creditare a persoanelor fizice, afirma Patrick Gelin.
El spune ca BRD va veni cu o oferta "segmentata, adaptata in functie de client" la creditele de consum. Cat priveste creditele ipotecare, Gelin afirma ca este exclusa eliminarea avansului.
Seful BRD crede ca banca ar putea deveni "putin mai agresiva" pe piata creditului ipotecar, unde continua sa aiba o prezenta mai slaba, cu o cota de piata de doar 12-13% fata de o medie de 19% in cazul majoritatii celorlalte produse.
"Este un sector pe care ne propunem sa crestem puternic in viitor, dar deocamdata piata este limitata. Potentialul va veni pe masura cresterii salariilor din zona clasei mijlocii care locuieste la bloc".
Gelin afirma ca a intrat in pregatirile finale infiintarea filialei locale a Sogeprom, divizia de finantari imobiliare a grupului Societe Generale. "Ar trebui sa fie gata in cateva saptamani. Am facut numeroase studii in privinta subsidiarelor pe care le-am mai putea infiinta pentru a aborda segmente de piata", a spus Gelin fara a da detalii.
Un pilon important pentru businessul BRD este creditarea IMM-urilor si a microintreprinderilor. "Vom fi mai prezenti pe zona finantarii microfirmelor", a declarat Patrick Gelin, presedintele BRD-SocGen.
Cat priveste clientela corporate, el se indoieste ca anul acesta va avea loc vreo tranzactie importanta, cum ar fi o listare la bursa sau o emisiune de obligatiuni.
In urmatoarele saptamani BRD va lansa primul produs de finantare dedicat sectorului agricol, banca intentionand sa se apropie mai mult de acest domeniu.
In primele trei luni ale anului BRD a continuat extinderea retelei teritoriale cu inca 35 de unitati. "Majoritatea erau deja in pregatire de la sfarsitul anului trecut. Continuam sa deschidem unitati pentru ca inca sunt zone fara banci in orase mari si desigur abordam si orasele mici", spune Gelin.
El afirma ca expansiunea retelei a contribuit din plin la cresterea numarului clientilor de retail cu circa 200.000 in trimestrul I. BRD-SocGen avea, la sfarsitul lunii martie 2007, aproximativ 2,2 milioane de clienti activi.
Gelin nu este multumit de rezultatul evaluarilor privind potentialul agentiilor cu program non-stop, din care BRD a deschis pana acum doar una. "Probabil vom mai deschide doua-trei astfel de unitati, insa pragul de rentabilitate este foarte ridicat, asa ca proiectul nu reprezinta o prioritate pentru noi".
Gelin asteapta nerabdator sa vada in ce directie merg strategiile BCR si ale viitoarei banci UniCredit Tiriac, odata incheiate operatiunile de integrare si restructurare. "In mod sigur piata va ramane competitiva, insa perioada de incertitudine poate crea probleme", spune seful BRD.
Banca are cea de-a doua capitalizare bursiera la BVB, de aproximativ 4,8 mld. euro. In ultimele saptamani pretul a stationat in jurul a 23 de lei, dupa ce s-a mentinut pe un trend ascendent incepand din primavara trecuta. Ieri, ultimul pret a fost de 23,6 lei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO