Bănci și Asigurări

Leasingul auto pierde teren in fata celui imobiliar si de echipamente

Leasingul auto pierde teren in fata celui imobiliar si de echipamente

Adriana Ahciarliu, secretar general al Asociatiei de Leasing si Servicii Financiare Nebancare, sustine ca principiul unei piete a liberei competitii nu mai functioneaza in leasing din cauza reglementarilor aplicate inegal intre jucatori

10.04.2007, 17:35 14

Finantarile auto au scazut cu sase procente anul trecut in portofoliul total al companiilor de leasing, pana la 69%, pe fondul orientarii companiilor locale spre alte tipuri de finantari, in conditiile intrarii de noi investitori pe piata.
"Aceasta schimbare pe piata se explica printr-o reorientare a strategiei de finantare a companiilor de leasing altele decat cele captive firmelor auto. Ca si tendinta se observa o orientare a companiilor de leasing catre piata finantarii echipamentelor si mai putin o concentrare catre zona auto. Daca in 2005 finantarile auto reprezentau 75% din piata de leasing, in 2006 au scazut la 69%", a declarat pentru ZF Adriana Ahciarliu, secretar general al Asociatiei de Leasing si Servicii Financiare Nebancare (ALB). Potrivit datelor asociatiei, companiile bancare de leasing au acoperit anul trecut 61% din total piata, in timp ce "captivii" si independentii au avut o pondere de 21%, respectiv 18%.
"Piata este in continuare dominata de bancari si va ramane dominata de bancari", a adaugat Ahciarliu.
Una dintre cele mai vizibile tendinte de pe piata este orientarea institutiilor financiar bancare catre leasingul imobiliar. Companii precum Unicredit Leasing Corporation (rezultata in urma fuziunii HVB Leasing si UniCredit Leasing), BCR Leasing, Romstal Leasing, Piraeus Leasing, Italo Romena Leasing sau Egnatia Leasing au anuntat pentru acest an o crestere a ponderii leasingului imobiliar in total finantari.
"Leasingul imobiliar a crescut foarte mult in ultimii ani de la un nivel aproape de zero raportat de membrii ALB in 2003, la 5-6% anul trecut", a explicat Ahciarliu.
Reprezentanta ALB crede ca statutul de membru UE al Romaniei va deschide noi oportunitati atat pe planul achizitiilor, dar si al investitiilor greenfield.
"Vor veni reprezentanti ai celor mai mari grupuri de leasing la nivel international care au analizat piata pana acum, dar nu au indraznit sa intre pana in prezent. Este posibil ca piata sa dezvolte produse noi mai putin prezente deocamdata in Romania, cum este de exemplu leasingul operational."
Piata leasingului din Romania a ajuns anul trecut la un nivel de 3,2 miliarde de euro, in conditiile in care a crescut cu un ritm mediu anual de 45-50% in ultimii cinci ani.
Un alt efect al aderarii la piata comunitara va fi, in opinia lui Ahciarliu, o scadere in volum a pietei leasingului cross-border deoarece toate tranzactiile cu statele UE au devenit intracomunitare. "Ca tara membra a UE, legislatia armonizata va fi in avantajul nostru deoarece vom face parte dintr-o piata in care competitia loiala functioneaza", a mai spus Ahciarliu.
Ea crede ca problemele firmelor de leasing au aparut anul trecut in contextul in care o parte din legislatia referitoare la firmele de leasing a intrat in vigoare anul trecut si o parte la inceputul acestui an.
"Problemele sunt pe doua planuri. Primul plan este legat de legea IFN-urilor care obliga BNR sa inventarieze intreaga piata pana la o data limita de 31 decembrie, prelungita ulterior la 31 martie 2007. Se pare ca autoritatea de resort nu a evaluat suficient de bine volumul de munca si resursele umane necesare pentru respectarea acestui termen", spune reprezentanta ALB. In acest context exista societati de leasing, de credite de consum, de factoring care inca nu se regasesc in registrul BNR si care nu se supun normelor BNR in timp ce cele inregistrate se supun acestor norme.
"Din acest motiv principiul unei piete a liberei competitii nu mai functioneaza", a adaugat Ahciarliu. Ea estimeaza ca BNR va finaliza procedura de notificare a IFN-urilor pana la sfarsitul lui 2007.
In opinia secretarului general al ALB, aparitia acestei probleme nu a fost doar vina BNR, ci si a unor societati de leasing aflate in proces de notificare care nu au prezentat toate documentele la timp. "Prin urmare, OG 28/2006 insasi permite astfel de sincope in procesul de notificare prin neimpunerea unor masuri dure in pasii intermediari ai procesului de notificare in vederea inregistrarii in Registrul General sau Special. Sugerez BNR sa fie mult mai dura cu IFN-urile care sunt in intarziere cu dosarele."
O alta problema sesizata de ALB este ca incepand din acest an au intrat in vigoare anumite modificari la Legea numarul 31 a societatilor comerciale, modificari care sunt in neconcordanta cu legea IFN-urilor in contextul in care aceasta lege are propriile articole legate de organizarea conducerii IFN-urilor.
"Astfel, IFN-urile existente in piata la momentul intrarii in vigoare a OG 28/2006 au avut obligatia ca intr-un interval foarte scurt de sase luni sa se reorganizeze in conformitate. La o distanta de sase luni apare o alta lege care schimba complet filozofia. ALB intelege legea IFN-urilor ca fiind una speciala. Cu toate acestea BNR nu o interpreteaza ca lege speciala si ne impune aplicarea modificarilor aduse de noua lege a societatilor comerciale", mai spune Ahciarliu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO