Bănci și Asigurări

Leul greu: Cea mai mare campanie de promovare e inca in pregatiri

27.01.2005, 00:00 26



Un film documentar, 500.000 de afise, cinci milioane de fluturasi, 500 de panouri stradale, un milion de pliante pentru publicul larg, inca un milion dedicate copiilor si mesaje informative pe cel putin 100 de portaluri de internet, sunt principalele mijloace de informare pe care bancile comerciale le-au propus Bancii Nationale pentru campania de promovare a aparitiei leilor noi pe piata, incepand cu 1 iulie.



Desi bancile au facut aceste propuneri inca de la inceputul lunii decembrie 2004, BNR nu a avut nici o reactie. Cert este ca va fi vorba de o campanie de mari proportii si cu costuri pe masura, avand in vedere ca informatia trebuie sa ajunga practic la fiecare cetatean, nu doar la clientela bancara, care va cel mai usor de alimentat cu toate datele necesare trecerii la leul cu mai putine zerouri.



Din acest punct de vedere, populatia din mediul rural ar putea constitui segmentul de public cel mai sensibil la care trebuie sa ajunga informatiile despre procesul de taiere a patru zerouri din coada monedei nationale. Iar in acest caz ar fi necesara si implicarea autoritatilor publice locale, mai ales ca prezenta bancilor este extrem de redusa in zona comunelor si satelor.



Pentru succesul denominarii este nevoie ca la nivelul publicului sa ajunga mesaje de genul "e mai usor" cu mai putine zerouri, "nimeni nu pierde, nimeni nu castiga", "afisarea dubla tine sub control preturile", "nu va grabiti sa schimbati banii, va fi timp suficient".



Principalele tinte ale comunicarii ar trebui sa includa informatii de baza privind introducerea leului nou, rezultat din taierea a patru zerouri din actualele cupiuri, si a subdiviziunilor acestuia. Foarte importanta va constientizarea de catre public a obligatiei comerciantilor de a afisa preturile in ambele variante de moneda. Campania ar trebui sa duca si la informarea populatiei asupra etapelor calendarului denominarii. Cat despre familiarizarea cu noile bancnote si monede, aceasta nu va putea avea loc decat pe la sfarsitul primaverii, cand BNR va fi in masura sa faca publica ilustratia leilor noi.



Numai ca pregatirile unui asemenea demers cer destul de mult timp, inclusiv pentru adaptarea informatiei la specificul fiecarui canal de comunicare. In acst sens, bancile comerciale au propus angajarea de catre BNR a unei firme specializate de advertising/public relations, care sa administreze profesionist campania.



Pana in prezent, BNR nu a comunicat Asociatiei Romane a Bancilor nici un fel de date privind coordonatele si programul concret al campaniei, desi a mai ramas doar o luna de zile pana la 1 martie, cand intra in vigoare obligativitatea afisarii in paralel a preturilor de catre comercianti - in lei vechi si lei noi. Mai mult, in perioada 1 martie 2005 - 30 iunie 2006, atat institutiile de credit cat si casele de schimb valutar vor trebui sa coteze valutele atat in ROL cat si in RON (noul cod international al monedei nationale), adica si in varianta cu patru zecimale (1 EUR a n,zzzz RON).



Chiar de la 1 iulie 2005 bancile cu retea extinsa de ATM-uri - BCR, Bancpost, Banca Tiriac, Raiffeisen Bank, Banca Transilvania, Romexterra si Banca Carpatica - vor putea alimenta pana la un sfert din bancomate cu bani noi, urmand ca pana la 31 decembrie 2005 numarul acestora sa poata ajunge la 50% din totalul retelelor de aparate, potrivit unei hotarari a BNR.



Pentru toate celelalte institutii de credit care opereaza retele de ATM-uri de dimensiuni mai reduse, la data de 1 iulie 2005 procentul de bancomate alimentate cu modena noua poate fi si de 100%.
razvan.voican@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO