Bănci și Asigurări

Liderul Citi pentru multinaţionale: Băncile rulează modele de creştere mai scumpe, în urma cerinţelor de capital şi a reglementărilor

Marc Merlino, director global multinaţionale la Citi

Marc Merlino, director global multinaţionale la Citi

Autor: Claudia Medrega

15.01.2016, 00:04 590

Multe bănci îşi schimbă strategiile şi regândesc modul în care operează în noul mediu mai dificil şi provocator, cu dobânzi mai mici, cu costuri mai mari, cu cerinţe de capital mai mari, cu creştere mai temperată, toate instituţiile de credit luptându-se să adapteze modelul lor la noua ordine din lumea serviciilor financiare, susţine Marc Merlino, director global clienţi companii multinaţionale la gigantul american Citi (Citibank).

Situaţia actuală caracterizată de rate reduse ale dobânzilor, tehnologia care asigură eficienţă pentru multe dintre produsele bancare tradiţionale, noile regimuri de reglementare, cerinţele de capital, creşterea economică scăzută - toate combinate determină un mediu de business foarte provocator, a declarat Merlino pentru ZF.

Citi, gigantul american care gestionează active de aproape două trilioane de dolari la nivel mondial, şi-a redefinit strategia în ultimii cinci ani, a eficientizat şi restructurat businessul şi a decis să vândă diviziile de retail din 12 ţări, inclusiv România. În 2013, Citi şi-a vândut portofoliul local de retail către Raiffeisen, iar acum operează doar pe corporate, segment pe care banca îşi menţine angajamentul. Citi este pe podium în topul celor mai profitabile bănci din România şi una dintre cele mai profitabile subsidiare ale Citi din regiune.

„Suntem o bancă listată la bursă şi avem angajamente pe care trebuie să le îndeplinim pentru acţionarii noştrii. Şi, în final, a genera creştere şi o rentabilitate atractivă a capitalului sunt, probabil, cele două mari provocări fundamentale cu care se confruntă băncile în prezent“.

Oficialul de la Citi apreciază că sectorul bancar, în general, încearcă să facă în continuare paşi pe calea recuperării în urma crizei financiare din 2008-2009 şi crede că nu există un indiciu mai bun pentru această situaţie decât majoritatea anunţurilor care au venit de la băncile europene, inclusiv în privinţa eforturilor de restructurare.

„Cred că majoritatea eforturilor sunt încă legate de recuperarea în urma crizei financiare. Noile reglementări care provin de la diferite autorităţi de reglementare ca urmare a acestei crize, fie că este vorba despre cerinţele de capital Basel 3, forţează multe bănci să se uite la modelul lor de business şi majoritatea îşi reevaluează prezenţa fizică în întreaga lume. Cred că la Citi suntem destul de norocoşi având în vedere că avem o istorie foarte lungă, de peste 200 de ani, iar managementul nostru de top a fost foarte clar cu privire la importanţa prezenţei noastre fizice şi suntem prezenţi în peste 100 de ţări din întreaga lume“. În ceea ce priveşte reforma reglementărilor financiare în Europa, Merlino susţine că aceste reforme sunt foarte mult focusate pe prevenirea repetării ultimei crize financiare - ceea ce este foarte important - dar induc şi cheltuieli în structura de costuri a băncilor. „Toate aceste lucruri sunt foarte importante, însă ele determină cheltuieli pentru bănci şi dacă combini creşterea costurilor de reglementare cu nivelul mai ridicat al cerinţelor de capital care apar prin sisteme gen Basel 3, ajungi să rulezi un model de creştere mai scump“.

Oficialul Citi consideră că ea mai mare provocare acum este provocarea pentru creşterea afacerilor într-un mediu în care preţurile la petrol coboară, preţurile la materii prime coboară, ratele dobânzilor coboară (în unele părţi ale lumii ajungând în teritoriu negativ), inflaţia este în scădere.

În ceea ce priveşte bancile universale globale, şeful mondial al Citi pentru multinaţionale apreciază că este prematur să se declare sfârşitul acestui model. ìCredem că globalizarea este ca gravitaţia, este ca o forţă universală care continuă să se dezvolte, astfel că apreciem că există un rol important de jucat pentru o bancă globală în lumea de astăzi. Cred că toate băncile se luptă să găsească, să adapteze modelul lor la noua ordine în lumea serviciilor financiare. Vedeţi o creştere a multor bănci regionale în Asia sau Europa Centrală şi de Estî.

Citibank este acum o bancă mult mai ìsimplăî decât era în urmă cu zece ani când exista o gamă mult mai largă de servicii financiare, spune Merlino. “Ne-am simplificat propriul nostru model, dar credem că există încă un rol important de jucat pentru băncile globale în relaţia cu multinaţionalele globale”.

România este o ţară importantă pentru Citi şi pentru clienţii băncii, iar obiectivul este să devină cea mai importantă bancă internaţională pentru companiile multinaţionale care activează aici, precum şi în alte pieţe din Europa Centrală şi de Est în care ne desfăşurăm activitatea, potrivit lui Merlino. El a preluat funcţia de lider global pentru multinaţionale din 2013, iar în prezent coordonează peste 100 de ţări. În ultimii doi ani, Marc Merlino a vizitat 34 dintre aceste ţări.

Citi urmăreşte amplificarea implicării la nivelul clienţilor existenţi, precum şi câştigarea de noi clienţi, concentrându-se pe aplicarea strategiei actuale, redefinite în urma crizei financiare. Iar creşterea cotei de piaţă este parte din această strategie.

Citi, una dintre cele mai importante instituţii financiare din lume, cu o tradiţie de peste 200 de ani şi circa 200 de milioane de clienţi în mai mult de 160 de ţări, este prezentă în România de aproape două decenii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO