Bănci și Asigurări

Miza scandalului scumpirii poliţelor auto obligatorii: afaceri de 2,5 miliarde de lei şi 7 milioane de contracte încheiate în fiecare an

Foto: Shutterstock

Foto: Shutterstock

Autor: Ciprian Botea

10.12.2014, 00:05 238

Poliţele de răspundere civilă auto (RCA), aflate acum în mijlocul unui scandal privind majorarea ta­rifelor şi serviciile proaste oferite de asigurători, repre­zintă aproape o treime din piaţa locală de asigurări, care este dominată de poliţele auto şi de cele impuse prin lege.

Companiile de asigurări au subscris în perioada ianuarie-septembrie prime de peste 1,9 miliarde de lei (430 mil. euro), în creştere cu 11%. Numărul poliţelor încheiate s-a ridicat la aproape 5,4 milioane.

Practic, această piaţă ar putea ajunge la finalul anu­lui la afaceri de peste 2,5 miliarde de lei şi circa 7 mili­oane de contracte. Un număr de 5,7 milioane de vehi­cule sunt înmatriculate în România, iar numărul de poliţe este mai mare în condiţiile în care o parte dintre şoferi preferă contractele pe şase luni. Circa 90% din auto­vehicule sunt asigurate printr-o poliţă RCA.

Datele Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) arată că prima medie plătită pentru o poliţă RCA este de 515 lei, în ultimii doi ani fiind consemnată o creştere de aproape 15% a tarifului mediu. Dauna medie a crescut cu 17% în aceeaşi perioadă, la aproape 6.900 de lei, pe fondul numărului tot mai mare de clienţi care solicită daune pentru vătămări corporale.

O parte din service-urile auto şi din transportatori au acuzat recent asigurătorii că majorează nejus­tificat tarifele poliţelor RCA, fără ca acest lucru să se reflecte şi în calitatea serviciilor. Pe de altă parte, reprezentanţii asigurătorilor spun că majorările sunt necesare pentru a putea acoperi daunele şi costurile cu emiterea şi administrarea poliţelor.

Companiile de asigurări cheltuiesc în prezent circa 117 lei cu despăgubirile şi cu celelalte costuri administrative la fiecare 100 de lei încasaţi dintr-o poliţă RCA. Daunele reprezintă circa 80% din suma încasată din poliţe. Costul cu vânzarea po­liţelor, cea mai mare parte intermediate de brokeri, este de aproape 20% din primă, potrivit datelor ASF.

Companiile de asigurări au plătit circa 202.000 de dosare de daună în primele nouă luni, în scădere cu peste 23.000 faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Au crescut, în schimb, cu un ritm de 40% faţă de primele nouă luni de anul trecut, dau­nele pentru vătămări corporale şi decese din accident. Astfel, cheltuielile totale cu despăgubirile au stagnat la 1,4 miliarde de lei. Circa 10% din şoferii asiguraţi produc daune.

Despăgubirile pentru vătămări corporale şi deces au cumulat 352 milioane de lei în primele nouă luni, respectiv un sfert din totalul daunelor. Comparativ cu nivelul din 2011, daunele nepatrimoniale s-au dublat.

Asigurătorii aveau la finalul lunii septembrie o rezervă de daună avizată pe poliţe RCA de 1,5 miliarde de lei, cu 20% peste nivelul din aceeaşi perioadă a anului trecut. Creşterea vine pe fondul numărului tot mai mare de despăgubiri pe segmentul vătămărilor corporale şi daunelor morale, unde rezerva de daună depăşeşte 600 milioane de lei.

La jumătatea acestui an, cele mai mari portofolii de asigurări auto obligatorii erau deţinute de companiile Astra, Carpatica Asig, Euroins şi Omniasig. Cele patru companii deţineau o cotă de piaţă de 45% pe acest segment.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO