Bănci și Asigurări

Sandu, MKB: Banca era prea mare şi trebuia eficientizată

Sandu, MKB: Banca era prea mare şi trebuia eficientizată

Autor: Liviu Chiru

02.11.2010, 23:49 105

MKB Nextebank este noul brand comercial sub care MKBRom­exterra, o bancă de talie redusă controlată indirect de grupulger­man Bayern LB, se pregăteşte să îşi relanseze operaţiunile,după un vast proces de restructurare.

"Era nevoie de o nouă identitate. Ne-am dat seamna că nu puteam săfim în continuare o bancă universală, sunt deja prea multe. Ce amvrea să facem este să avem ca ţintă nu avocaţi, doctori sau notari,ci breslele lor", spune Dan Sandu, 41 de ani, numit în primăvarăpreşedinte executiv al MKB Romexterra, după ce Adrian Radu şi-aîncheiat al doilea mandat.
El fusese cooptat în echipa de conducere încă din toamna lui 2009,iniţial deţinând poziţia de vicepreşedinte executiv. Denumireajuridică a băncii va fi păstrată cel puţin în viitorul apropiat,însă promovarea se va face sub brandul Nextebank şi cu un nou logo,care utilizează imaginea unui ghepard în sprint.

Practic, banca va încerca să îşi facă loc pe nişa profesiilorliberale, venind cu produse specializate pentru a răspune nevoilordistincte ale avocaţilor, notarilor sau medicilor.
Sandu subliniază că nu are în gând doar produse de finanţare, cimai ales servicii tranzacţionale, care pot fi oferite prinintermediul platformelor de "bancă la distanţă" - internet banking,mobile banking sau reţele de ATM cu funcţionalităţi extinse. Noulserviciu de internet banking, precum şi sistemul IT de bază(core-banking) au fost dezvoltate pe plan intern.
Pe această nişă s-a specializat şi Libra Bank, iar marii jucătoriprecum BCR sau BRD au de asemenea oferte dedicate acestei categoriide clien­telă. Sandu spune că însă că oferta MKB se va diferenţiaprin specializare, în timp ce celelalte bănci au produse"standardizate".

Banca renunţase încă de anul trecut la segmentul de corporate,astfel că acum nu mai intră în tranzacţii cu valori mai mari de unmilion de euro. Magdalena Ma­nea, care coordona acest segment de pepoziţia de vice­preşedinte, a părăsit banca anul trecut, iarulte­rior a fost cooptată în conducerea RBS Bank România.

Reduceri drastice de personal, dar şi deactive
"Banca era prea mare", spune Sandu, subliniindcă numărul de angajaţi a fost redus de la peste 1.000 de persoanela circa 600 în prezent, fără să apară presiuni la niveloperaţional.
În paralel, circa 30 de unităţi au fost închise, rămânândoperaţionale 45.
Sandu spune că oricum nu este adeptul derulării operaţiunilorcurente în unităţi, în timp ce consilierii mobili pot serviclienţii acolo unde ei doresc.
Totuşi, banca va mai deschide trei unităţi până la sfârşitulanului, însă utilizând un model nou, care presupune doar funcţii devânzare, toate operaţiunile derulându-se centralizat.
În paralel cu reducerea reţelei şi a personalului, banca a trecutşi printr-o redimensionare a bilanţului.
Portofoliul de credite a coborât la 700 de milioane de lei (164 demilioane de euro), cu 50% sub valoarea de la sfârşitul anuluitrecut, pe fondul rambursărilor făcute de clienţi - inclusiv dupărefinanţarea la alte bănci - dar şi al provizionării. Depozitele aucoborât mai încet, la un miliard de lei.
"Am curăţat bilanţul, dar încă nu am terminat. Anul acesta vorbimde o pierdere mare, dar până la sfârşitul anului viitor vom obţineprofit", spune Sandu. Banca a avut pierderi de 9,5 milioane de euroanul trecut, cu 39% sub cele din 2008.

Am renunţat la comisionul de administrare ca să ne protejămclienţii

Odată cu aplicarea Ordonanţei 50, MKB a renunţat la percepereacomisionului lunar de administrare la credite, care ajungea săreprezinte şi 6% din sold anual, pentru a-şi proteja clienţii,confruntaţi cu scăderi ale veniturilor. "Este o formă derestructurare la iniţiativa băncii. Nu trebuie să aştepţi până cândclienţii au probleme, după reducerea salariilor din sectorul publice doar o chestiune de timp", spune Anca Mitrică, director executivîn cadrul băncii. Ea afirmă că, în unele cazuri, rata lunarăsuporată de clienţi a coborât chiar şi cu 100 de euro.
"Pe termen scurt ai venituri mai mici, dar dacă te gândeşti înasamblu, în loc să ajungă în default (încetarea plăţilor - n. red.)20% din credite, ai astfel doar 5%. Poate fi vorba de o pierdere petermen scurt, dar pe termen lung e mai bine", apreciazăMitrică.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO