Michel Camdessus, fostul şef al FMI, invitat special la Gala ZF15 de pe 27 noiembrie, a condus cea mai puternică instituţie financiară internaţională în timpul unora dintre evenimentele care au marcat istoria recentă a lumii, de la căderea comunismului în Europa, până la criza asiatică de la sfârşitul anilor ’90, naşterea monedei euro şi globalizarea accelerată.
El a preluat funcţia de director general al Fondului la începutul lui 1987, în plin război rece, venind de pe poziţia de guvernator al băncii centrale a Franţei. Ulterior a primit încă două mandate, retrăgându-se în februarie 2000, când „bula dot-com“ din Statele Unite se umflase la maximum pe piaţa Nasdaq.
Economistul francez şi-a început misiunea de şef al FMI în ultima parte a anilor ’80, când rănile provocate de criza datoriilor din America Latină începeau să se închidă, procesul fiind accelerat de proiectul aşa-numitelor obligaţiuni de refinanţare a datoriilor „Brady bonds“ iniţiat de fostul secretar al Trezoreriei SUA Nicholas Brady şi susţinut de Fond.
FMI s-a implicat în rezolvarea crizei încercând să impună în mari state ale Americii Latine programe de austeritate care au transformat repede instituţia în „inamicul public numărul unu“. La sfârşitul anilor ’80 autorităţile din Brazilia s-au angajat să nu mai semneze niciodată acorduri cu FMI. Camdessus a fost de acord cu ştergeri de datorii, însă în schimbul implementării de politici de reformă, şi a susţinut programe de reducere a datoriilor pentru Costa Rica, Mexic şi Venezuela.
Pe parcursul celor 13 ani în care Camdessus s-a aflat la conducerea FMI, România a semnat cinci acorduri de tip stand-by cu instituţia financiară internaţională, însă niciunul nu a fost dus până la capăt, din cauza incapacităţii autorităţilor de a respecta programele de reformă asumate iniţial. Paradoxal, în epoca Ceauşescu România reuşise să tragă integral banii aferenţi a două acorduri stand-by încheiate în perioada 1975-1978. Comuniştii semnaseră ultimul acord cu Fondul în 1981, iar până în 1984, când a fost reziliat, obţinuseră 75% din suma stabilită.
FMI a revenit la Bucureşti în 1991, la scurt timp după schimbarea de regim politic, dar nu a ajuns la un numitor comun cu autorităţile române, anii ’90 rămânând un deceniu pierdut la capitolul reforme structurale şi privatizări.
Francezul Camdessus a vizitat România ca şef al Fondului în 1994 în timpul guvernării Văcăroiu, perioadă în care experţii FMI acuzau lipsa de transparenţă a bugetului. Ministru al finanţelor era actualul prim-viceguvernator al BNR Florin Georgescu. Apoi Camdessus a revenit la Bucureşti în decembrie 1996 după instalarea la guvernare a Convenţiei Democrate şi a premierului Victor Ciorbea, fiind primit de autorităţi cu mare pompă. Au urmat unele dintre cele mai dure măsuri de reformă implementate vreodată în România, însă cu preţul intrării economiei într-o recesiune profundă.
Camdessus s-a întâlnit - la Washington - şi cu al doilea premier al Convenţiei, Radu Vasile, în toamna lui 1998. Una dintre condiţiile impuse pentru un nou acord de împrumut a fost restructurarea Bancorex, un subiect extrem de controversat până în ziua de azi. FMI, dar şi Banca Mondială au fost doi factori majori de presiune care au dus la dispariţia celei mai puternice bănci pe care o avusese România în acea epocă. În 1999 şeful FMI l-a primit la Washington pe fostul preşedinte Emil Constantinescu, pe fondul conflictului din fosta Iugoslavie. A fost cea mai delicată perioadă pentru România de după 1989 din cauza ameninţării de intrare în încetare de plăţi, iar rolul FMI rămâne de asemenea controversat. Camdessus s-a retras de la cârma Fondului la începutul lui 2000, la scurt timp după naşterea monedei euro în 1999.
Lumea începea să-şi revină după un nou val de crize care afectase Asia, Rusia şi Brazilia. În timpul mandatelor lui Camdessus FMI a creat noi instrumente de finanţare şi de reacţie la situaţii de criză, experţii săi învăţând din experienţă lecţii importante în privinţa reţetelor de redresare a statelor intrate în dificultate. Lecţii care s-au dovedit foarte valoroase în noua criză internaţională izbucnită în 2008 şi care risca să atunce în aer zona euro pornind de la colapsul financiar al Greciei.
Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 12.11.2013
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels