Burse - Fonduri mutuale

Fondul Proprietatea, acţionar minoritar la CN Aeroporturi Bucureşti (CNAB), acuză compania că a supraevaluat valoarea terenului aeroportului Băneasa de 11 ori, la 3,8 mld. lei. La următoarea majorare de capital a CNAB, Fondul Proprietatea ar trebui să contribuie cu 953 mil. lei

Fondul Proprietatea, acţionar minoritar la CN Aeroporturi Bucureşti (CNAB), acuză compania că a supraevaluat valoarea terenului aeroportului Băneasa de 11 ori, la 3,8 mld. lei. La următoarea majorare de capital a CNAB, Fondul Proprietatea ar trebui să contribuie cu 953 mil. lei

Autor: Cristina Bellu

13.09.2021, 11:43 471

Fondul Proprietatea, acţionar minoritar (20%) în cadrul societăţii CN Aeroporturi Bucureşti (CNAB), atrage atenţia că există riscul ca în perioada următoare CNAB ar putea să convoace Adunarea Generală a Acţionarilor pentru aprobarea majorării capitalului social, pe baza unei valori excesive de 3,8 miliarde de lei pentru terenul din interiorul aeroportului Băneasa, adus drept aport în natură la capitalul companiei.

Astfel, pe baza celei mai recente  evaluări aflată în dispută, Fondului Proprietatea i-ar putea fi solicitată o contribuţie de 953,7 milioane lei la potenţiala majorare de capital, în caz contrar participaţia sa de 20% urmând a fi diminuată la 0,7%, ceea ce echivalează cu o pierdere de valoare de 570 milioane lei pentru acţionarii Fondului, au transmis luni reprezentanţii FP.

„Fondul Proprietatea este extrem de nemulţumit de cel mai recent raport de evaluare pentru terenul aeroportului Băneasa, care a fost realizat într-o manieră evident neprofesionistă şi include multe erori fundamentale, ceea ce a determinat Fondul să conteste concluziile sale. Această abordare defectuoasă a dus la o supraestimare masivă a valorii terenului de 3,8 miliarde de lei, o valoare care este de 11 ori mai mare decât evaluarea aprobată anterior”, spune Johan Meyer, CEO al Franklin Templeton Bucureşti şi Manager de Portofoliu al Fondului Proprietatea.

Din 2001, când aeroportul Băneasa a primit certificatele de atestare a dreptului de proprietate asupra terenului, şi până în prezent, este a treia oară când se iniţiază procesul de majorare a capitalului social.

„Fondul a comunicat în mod clar consiliului de administraţie interimar al CNAB implicaţiile folosirii unei evaluări atât de evident ruptă de realitate pentru efectuarea majorării de capital social, inclusiv riscurile juridice pentru companie şi consiliul de administraţie. Fondul îşi va susţine drepturile în calitate de acţionar  minoritar la CN Aeroporturi Bucureşti şi se va opune, prin toate mijloacele legale la dispoziţia sa, acestui raport de evaluare, precum şi la punerea în aplicare a majorării capitalului social utilizând evaluarea în dispută”, adaugă Johan Meyer.

Potrivit datelor FP, discrepanţă uriaşă în evaluare, care depăşeşte de 11 ori valoarea anterioară, a fost cauzată de utilizarea unor indicatori comerciali nerealişti şi inexacţi în raportul de evaluare contestat, printre care traficul estimat la 3.118.000 de pasageri pe an, deşi aeroportul Băneasa a trimis evaluatorului o estimare de 460.000 de pasageri pe an, informaţii ignorate de evaluator şi venituri estimate care sunt de 30 de ori mai mari decât veniturile medii ale aeroportului în perioada 2014-2020.

“Evaluatorul nu a inclus niciun flux de numerar negativ estimat până la sfârşitul perioadei de estimare, în 2069. Aceasta înseamnă că a prognozat că terminalul, echipamentele şi pista nu vor fi reparate, schimbate sau modernizate timp de aproape 50 de ani”, spun reprezentanţii FP.

Fondul Proprietatea şi statul român reprezentat de Ministerul Transporturilor în calitate de acţionari, au aprobat evaluarea anterioară a terenurilor de 336 milioane lei din 2017 în data de  6 noiembrie 2018. Fondul a contribuit cu 63,7 milioane lei la majorarea capitalului social, transferând numerarul către Aeroporturi Bucureşti în ianuarie 2019. Un an mai târziu, la propunerea conducerii companiei, acţionarul majoritar a decis în septembrie 2019 să oprească întreaga procedură de majorare de capital, fără să conteste validitatea raportului de evaluare respectiv, şi să returneze numerarul către Fond.

"Evaluarea din 2021 este făcută la 20 de ani distanţă de când compania a primit certificatele de atestare a dreptului de  proprietate asupra terenului. Conform legii de la acea vreme, majorarea capitalului social ar fi trebuit să se facă imediat după primirea certificatelor şi cu mult înainte ca statul român să transfere 20% din acţiunile Aeroporturi Bucureşti către Fondul Proprietatea", precizează reprezentanţii FP.

Fondul Proprietatea a solicitat săptămâna trecută revocarea consiliului de administraţie al Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti, datorită modului în care a gestionat procesul de evaluare a terenului, cat şi relaţia cu acţionarul minoritar.

Situat în inima celei mai dinamice zone din Capitală din punctul de vedere al dezvoltării imobiliare, aeroportul Băneasa reprezintă o mare miză imobiliară prin terenul pe care îl are în proprietate.



 

AFACERI DE LA ZERO