Burse - Fonduri mutuale

Restructurarea a triplat castigurile Raiffeisen Bank

Restructurarea a triplat castigurile Raiffeisen Bank

Steven van Groningen

17.08.2007, 21:37 35

Raiffeisen Bank, a treia mare institutie de credit de pe piata, a incheiat primul semestru cu un profit net de 47,2 mil. euro, in crestere de 2,8 ori fata de acceasi perioada din 2006 ca rezultat al restructurarii si al masurilor de stimulare a vanzarilor de anul trecut.
"Se vede cu siguranta impactul masurilor din 2006, specializarea retelei pe linii de business si focusul mai mare pe vanzari. Evident, ne-am concentrat mai mult si pe eficienta, mai ales ca ne apropiem de o perioada in care competitia pe piata va deveni si mai dura", a comentat pentru ZF Steven van Groningen, presedintele bancii.
Raiffeisen a introdus in vara anului trecut o schema de salarizare a personalului in functie de performantele in vanzari si a inceput deschiderea de unitati dedicate anumitor produse, precum centrele ipotecare sau unitatile pentru clienti cu venituri mari.
Van Groningen spune ca a continuat tendinta de scadere a raportului cost/venituri. "Nu e bine nici sa ai o eficienta extrema pentru ca nu mai ai capacitatea sa folosesti oportunitatile care apar pe piata."
Activele totale ale bancii au crescut cu 23,4% fata de aceeasi perioada a anului trecut, ajungand la 3,94 miliarde euro. La acestea se adauga credite inregistrate la banca-mama de la Viena, care a raportat active in Romania de 4,93 mld. euro.
Soldul creditelor acordate clientilor si inregistrate local a depasit 2,1 miliarde de euro, in urcare cu 35% fata de aceeasi perioada a lui 2006.
Presedintele spune ca businessul a crescut echilibrat atat pe partea de retail, cat si pe cea de corporate. In acelasi timp, el apreciaza ca banca nu are neaparata nevoie de surse suplimentare pentru sustinerea acestei dinamici a creditarii, considerand multumitoare cresterea resurselor atrase de la clienti. Depozitele au crescut cu 36%, chiar usor mai rapid decat creditarea, depasind 3 miliarde de euro.
Cat priveste a doua jumatate a anului, seful Raiffeisen ia in calcul aparitia unei conjuncturi temporare in care banci mici, fara masa critica de clienti, vor fi "extrem de agresive", cu efecte negative asupra rezultatelor sectorului bancar in ansamblu. De asemenea, el spune ca Raiffeisen va intra in randul bancilor cu norme proprii de creditare a persoanelor fizice, insa extinderea acestora pe piata va insemna ca o buna parte a populatiei nu va mai avea acces la credite, focusul bancilor mutandu-se pe clientii cu venituri mari, mai ales la creditele ipotecare. "Noile norme vor ajuta la cresterea cotei de piata, in timp ce normele vechi ajutau la profitabilitate."
Nu in ultimul rand, Van Groningen are semne de intrebare legate de evolutia parametrilor macroeconomici, inclusiv de dinamica PIB.
Raiffeisen Bank a continuat in semestrul I extinderea retelei teritoriale cu inca 71 de unitati, ajungand la un total de 337, iar procesul merge mai departe, spune Steven van Groningen, presedintele bancii.
"Continuam extinderea pentru ca la noi situatia este diferita de cea a altor banci: la cota noastra de piata si la numarul de clienti din portofoliu, numarul de unitati este mai mic, asa incat este justificata cresterea numarului de unitati pentru a imbunatati calitatea serviciului. Am convingerea ca poti creste mai sanatos cu o retea mai mica decat cota de piata."
Banca a deschis in primul semestru mai ales locatii mici dedicate cu precadere clientilor persoane fizice si IMM-urilor. Pentru abordarea specializata a pietei creditelor ipotecare, banca va avea pana la finalul anului 10 unitati dedicate si aproximativ 50 de "mortgage corners" - zone speciale in cadrul sucursalelor. In orasele mari, Raiffeisen Bank are si centre operationale de afaceri destinate companiilor cu cifra de afaceri semnificativa si care ofera servicii personalizate. Pe zona corporate, banca a finantat in special mari proiecte imobiliare.
Corespunzator extinderii retelei, numarul salariatilor a crescut cu 467 fata de iunie 2006. Totusi, cheltuielile cu personalul si cele administrative au crescut cu 22,5% fata de jumatatea anului trecut, in timp ce venitul net din dobanzi a crescut cu 31%, ajungand la aproape 87 milioane de euro, iar venitul din comisioane s-a majorat cu 56%, pana la 84 de milioane de euro.
Van Groningen se declara multumit de evolutia serviciului Raiffeisen Exclusive lansat in urma cu un an, de tipul private banking. "Este o linie de business care a contribuit mult in banca, inclusiv prin sursele atrase de la clienti." Banca a deschis pana in prezent locatii dedicate in Bucuresti, Brasov, Constanta, Timisoara, Iasi.
Cat priveste canalele alternative de distributie, serviciul Raiffeisen Online a atras in primul an de functionare 45.000 de clienti, iar Raiffeisen Direct a depasit 200.000 de clienti. Retelele de ATM-uri si POS-uri au ajuns la 851 ATM-uri si circa 6.800 de POS-uri.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO