Burse - Fonduri mutuale

Socep: Traficul in portul Constanta a scazut aproape la jumatate

Socep: Traficul in portul Constanta a scazut aproape la jumatate
22.01.2009, 18:12 84

Conducerea operatorului portuar Socep Constanta (SOCP) estimeaza ca in ultimele luni traficul la nivelul portului Constanta s-a redus aproape la jumatate, iar perspectivele pentru primele sase luni din 2009 sunt "ingrijoratoare", dat fiind problemele cu care se confrunta companiile exportatoare din Romania.

Reducerea traficului maritim a venit pe fondul cererii mai mici de pe pietele externe, primele semne ale incetinirii schimburilor comerciale simtindu-se in noiembrie, cand exporturile si importurile s-au redus la nivel national cu 9% si respectiv 17% ajungand la cel mai mic nivel din 2008. Estimarile de trafic maritim arata ca situatia s-a agravat in decembrie si ianuarie.
"Estimam ca la nivelul Portului Constanta scaderea de trafic din ultimele luni este aproape la jumatate. Socep, putand opera o gama variata de marfuri - de la marfuri generale si vrac pana la containere -, a reusit sa compenseze in mare parte aceasta scadere prin noi clienti si alte tipuri de marfa", a declarat Cristian Ianca, 34 de ani, directorul general al Socep Constanta.
El a venit recent la conducerea societatii, anterior ocupand pozitia de director financiar la operatorul portuar DP World Constanta.
Conducerea operatorului portuar Comvex Constanta (CMVX) estimeaza ca in ultimele luni traficul s-a redus cu 30-35%, pe fondul scaderii necesarului de materii prime pentru industria sidergica, in special pentru combinatele detinute in tara de Arcelor Mittal, principalul client al operatorului.
"Urmatoarele luni nu vor fi niste luni usoare pentru nimeni, dar varietatea clientilor nostri ne va crea premisele pentru a depasi momentele critice. Nivelul general al traficului este mult mai scazut. Pe ansamblu scaderea din ultimele trei luni fata de aceeasi perioada a anului trecut a fost de circa 30-35%", spune Viorel Panait, directorul general al Comvex Constanta (CMVX).
El a precizat ca Arcelor Mittal, principalul client, n-a mai descarcat in ianuarie nici o nava in port, dar ca a relocat o parte din materiile prime din tara catre alte combinate ale acesteia, fapt ce a necesitat tranzit prin port.
"In noiembrie si decembrie Mittal s-a aprovizionat cu materie prima la un nivel normal pentru ca avea niste contracte angajate anterior, de prin octombrie", spune Panait.
Conducerea Comvex a precizat ca segmentul cel mai lovit in aceasta perioada a fost cel siderurgic, care de obicei era unul de varf in perioada de iarna, locul acestuia fiind luat acum de segmentul energetic, unde cererea de carbune s-a mentinut in continuare la un nivel ridicat. "Perspectivele de trafic prin portul Constanta, cel putin pentru prima jumatate a anului, sunt ingrijoratoare. Cred ca doar operatorii portuari mari, cu o pozitie financiara solida, precum Socep, vor reusi sa traverseze perioada cu bine", spune Cristian Ianca.
Managementul Socep a fost schimbat recent, dupa ce una dintre societatile detinute de producatorul de BCA Celco Constanta, Grupul DD, a ajuns aproape de o pozitie de control in companie, cu o participatie de 31,3%. Schimbarile au fost determinate si de pensionarea unora dintre vechii directori, printre care si Petrica Valcu, fostul director general.
"Avem in vedere investitii semnificative la Socep, dar planurile nu sunt inca finalizate si vrem sa ne pastram o maxima flexibilitate in decizii, in functie de evolutia pietei si de oportunitatile care vor aparea cu siguranta pe piata in perioada urmatoare", a precizat Ianca.
Actiunile Socep Constanta (SOCP) au scazut cu 41,2% pe parcursul anului trecut, iar cele ale Comvex Constanta (COMV) s-au depreciat cu 25,7%, evolutia acestor titluri fiind puternic corelata cu cea a indicelui Baltic Dry Index, o expresie a comertului maritim, care a inregistrat o scadere consistenta incepand cu a doua jumatate a anului trecut.
Actiunile celor doi operatori portuari au rezistat insa mai bine pe Bursa decat majoritatea celorlalte titluri listate, avand in vedere ca indicele general al BVB, BET-C, a pierdut 70%, iar indicele RASDAQ-C s-a depreciat cu 55%. Cele doua companii au inregistrat in primele noua luni ale anului trecut afaceri si profituri in crestere.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO