Business Construct

1.800 de kilometri de autostrada pana in 2013

1.800 de kilometri de autostrada pana in 2013
22.02.2007, 15:04 18

Circa 1.800 de kilometri de autostrada vor fi construiti pana in 2013, urmand sa fie expropriate 9.000 de hectare de tern, potrivit reprezentantilor Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului (MTCT). Pana in decembrie 2007 vor fi in exploatare 298 de kilometri de autostrada. Programul de constructie a autostrazilor va ridica cheltuieli de 12,8 miliarde de euro. Din acestia, 5%, adica 600 mil. euro, reprezinta finantari din partea institutiilor financiare internationale, iar 12%, fonduri nerambursabile in valoare de 1,5 miliarde de euro.
Bugetul de stat va contribui cu 6,5 miliarde de euro, respectiv 51%. Restul de 32%, adica 4,2 miliarde de euro, vor fi obtinuti prin concesionarea terenurilor. Traficul pe autostrazi ar putea fi taxat cu sume cuprinse intre trei si sase euro pentru o suta de kilometri. Potrivit lui Radu Berceanu, ministrul Transporturilor, in unele state europene, taxa ajunge, in medie, la zece euro pentru 100 de kilometri, suma care acopera in totalitate cheltuielile companiilor care concesioneaza autostrazile pe o perioada de 25-30 de ani.
Ministrul Transporturilor a precizat ca nu va putea fi impus concesionarilor un plafon maxim al taxei de autostrada si ca va invita toti marii potentiali concesionari sa alcatuiasca impreuna cu ministerul caietele de sarcini pentru transferul administrarii autostrazilor.
Potrivit ministrului, ar putea fi taxata atat circulatia pe autostrazile existente, cat si pe cele care vor fi construite. Berceanu a aratat ca ministerul Transporturilor are in vedere realizarea unui sondaj de opinie pentru a identifica in ce masura impunerea unei taxe de autostrada este o masura populara.
Mai mult, Berceanu a aratat ca exista mai multe variante de concesionare, in functie de nivelul participatiei statului.
Astfel, concesionarul va opera si intretine autostrada pe o anumita perioada, va colecta taxele si va achita statului o taxa, intr-una dintre variante.
O alta modalitate reduce rolul concesionarului la intermedierea colectarii taxelor, in favoarea statului si in schimbul unei sume.
Exista, de asemenea, o varianta care combina cele doua modalitati prezentate, caz in care responsabilitatile sunt impartite intre stat si concesionar.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO