Business Construct

Analiza: De ce ocolesc marii jucatori internationali piata de vopsele

Analiza: De ce ocolesc marii jucatori internationali piata de vopsele

Click pentru imaginea marita

26.06.2008, 20:16 159

Piata de vopsele a ajuns anul trecut la aproximativ 200 de milioane de euro, in crestere cu circa 20%, ritm care se va reduce la 12-15% in urmatorii trei ani, insa va ramane atractiv pentru gigantii mondiali precum Akzo Nobel (Olanda), SigmaKalon, parte a grupului american PPG, BASF Coatings (Germania) sau Tikkurila (Finlanda).
Ritmul accelerat de dezvoltare a sectorului constructiilor si cererea de locuinte vor contribui major la avansul consumului de lacuri si vopsele, potrivit companiilor de profil. Industria de vopsele este dominata de cinci producatori: Kober (detinut de familia Kober), Fabryo (controlat de fondul suedez Oresa Ventures), Policolor (detinut de fondurile Romanian Investment Fund si RC2 Limited), dufa Deutek (detinut de fondul american de investitii Advent International) si Atlas Corporation (companie controlata de investitori greci), care detin circa 70% din totalul vanzarilor.
"Piata locala nu va mai ramane in totalitate a producatorilor locali. Chiar daca pana acum jucatorii internationali au avut o prezenta mai degraba discreta pe piata, estimez ca in maximum doi ani situatia se va schimba radical. Fie ca se vor instala prin investitii de tip greenfield sau ca vor reusi achizitii ale unor producatori locali, prezenta lor este certa pe termen scurt", a declarat Adrian Ion, marketing manager al dufa Deutek.
Consumul de lacuri si vopsele a ajuns deja la un grad de maturitate, iar piata poate atinge nivelul de 500 milioane de euro in 2011. "Ritmul ridicat de extindere al constructiilor a determinat ca, in ultimii trei ani, ponderea acestui sector sa se majoreze de la 6,4% (2005) la aproape 10% in Produsul Intern Brut in 2007. Un scenariu optimist ar fi ca in 2011 ponderea constructiilor in formarea PIB sa fie peste 12%, astfel putem spera la o piata de vopsele de aproximativ 500 milioane de euro", spune reprezentantul dufa Deutek.
"Nu este exclus ca gigantii mondiali sa intre pe piata prin achizitii. Piata romaneasca a materialelor de constructii a ajuns la un anumit nivel de maturitate. Cresterile previzionate pe termen mediu si lung sunt imbucuratoare. Companiile care activeaza pe plan local sunt foarte atractive pentru gigantii mondiali", spune Nicholas Stamboulis, senior partner al Atlas Corporation, care detine divizia de lacuri si vopsele Apla.
Marii jucatori au asteptat maturizarea pietei din Romania si consolidarea la un nivel de marime care sa le permita investitii majore. Principalele tinte ale jucatorilor straini ar putea fi companiile detinute de fondurile de investitii, care vor cauta sa deruleze un exit in urmatorii doi-trei ani.
"Firmele detinute de fondurile de investitii vor fi ofertate unor jucatori externi in urmatorii doi - trei ani de zile. Jucatorii mari probabil nu izbutesc sa se adapteze la cerintele specifice ale pietei din Romania si nu pot atinge un raport calitate/pret competitiv pe piata", afirma Stefan Barna, directorul de strategie al Kober.
Totusi, unii jucatori considera ca pe termen mediu, producatorii locali vor continua sa domine piata,
datorita investitiilor masive in promovare. "Piata locala se va consolida in urmatorii ani. Producatorii locali sunt puternici si au resurse pentru dezvoltare sustinuta, chiar sa concureze marii jucatori internationali", spune Aliz Kosza, directorul executiv al Fabryo Corporation.
Ideea este sustinuta si de reprezentantii Policolor. "Probabil ca romanii deja au invatat din experientele anterioare ca sub nume de branduri celebre se afla si produse care nu se ridica la nivelul asteptarilor. Astfel ca, in acest moment, prefera sa se bazeze pe produsele cunoscute, care nu i-au dezamagit", afirma Ivan Sokolov, directorul general al Policolor.

Ritm de crestere de 15-25%
Primii cinci producatori de lacuri si vopsele de pe piata au inregistrat in primele cinci luni ale anului cresteri ale vanzarilor cuprinse intre 15 si 25%, datorita ritmului dinamic al constructiilor noi si al lucrarilor de renovare.
D?fa Deutek a inregistrat o crestere de 20% a vanzarilor de lacuri si vopsele in primele cinci luni, comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent.
"Evolutia vanzarilor pe primele cinci luni se afla pe un trend ascendent, influentat de ritmul accelerat de dezvoltare al sectorului constructiilor coroborat cu disponibilitati financiare crescute in randul populatiei pentru lucrari de amenajare si reamenajare a locuintelor care au dus la o crestere considerabila a consumului de vopsele", afirma reprezentantul dufa Deutek. Cele mai mari cresteri le-au inregistrat vopselele lavabile si tencuielile decorative. Insa, reprezentantii dufa Deutek sustin ca sunt cativa factori care ar putea influenta negativ cresterea pietei de profil, cum ar fi majorarea pretului materiilor prime in general (criza petrolului afecteaza peste 90% din componentele unei vopsele) sau o criza in domeniul imobiliar.
K?ber a realizat o crestere de circa 20% fata de perioada similara a anului trecut, chiar daca vremea nu a mai fost la fel de calduroasa. "Principalul factor de crestere este reprezentat de volumul investitiilor imobiliare si de faptul ca foarte multe investitii incepute in anii trecuti au ajuns la faza de finisare", afirma Barna de la K?ber.
Cifra de afaceri a Policolor pentru primul trimestru al acestui an s-a situat la 35,37 milioane lei (9,6 mil euro), in crestere cu 14% fata de perioada similara a anului 2007.
"Pentru finele acestui an ne propunem o crestere de aproximativ 25 - 27%. Cele mai mari cresteri le-am realizat atat pe segmentul lacurilor si vopselelor, cat si pe segmentul materialelor de constructii. Desi inca un brand tanar, DEKO Professional, gama de produse a Policolor destinata segmentului de constructii, a inregistrat cresteri care au depasit asteptarile noastre si ne-au determinat sa crestem capacitatile de productie", afirma Sokolov.
Atlas Corporation a inregistrat o crestere de 25% pe primele cinci luni pe segmentul de lacuri si vopsele, fata de perioada similara a anului trecut. "Principalul motiv al acestui avans a fost cresterea constanta a ritmului de constructie de noi imobile, fie ele de birouri, de locuit sau spatii industriale. Influenta proiectelor existente, precum si investitiile straine din sectorul constructiilor se vor resimti pe tot parcursul acestui an", afirma Stamboulis de la Atlas Corporation.
Producatorul de vopsele Fabryo Corporation a realizat in primele patru luni ale anului o crestere de 26% a cifrei de afaceri comparativ cu perioada similara a anului trecut, datorita cresterii vanzarilor brandului Savana.

100 de marci active pe piata
Pe piata locala activeaza circa 100 de marci de lacuri si vopsele, numar care include producatorii regionali. Numarul mare de branduri a fost influentat si de cresterea nivelului de trai, si de intensificarea lucrarilor de renovari si redecorari, mai ales pentru micii consumatori casnici. Astfel, daca in prezent renovarea locuintelor se deruleaza o data la cinci ani, pe termen mediu perioada se va reduce la doi ani.
"Consumatorul a trecut de la 'zugravim' sau 'varuim' la 'renovam' sau chiar 'decoram'. Acum romanii isi permit ca o data la 5-7 ani sa zugraveasca locuinta pentru ca peretii s-au uzat, insa odata cu cresterea nivelului de trai si cu sofisticarea spatiului de locuit va ajunge sa decorez o data la doi ani", explica Ion de la d?fa Deutek.
Desi activeaza foarte multe branduri, doar 4-5 detin peste 50% din piata. "In prezent exista un numar mare de marci pe piata, dintre acestea numai patru sau cinci au reusit sa ocupe un loc important in mintea consumatorilor. Nu trebuie uitat de asemenea domeniul de aplicabilitate al acestora, existand marci consacrate, de exemplu in industria auto si navala", afirma Stamboulis. Mai mult, datorita cerintelor tot mai dure impuse prin legislatie produselor peliculogene, jucatorii mici si medii se vor lovi de problema adaptarii produselor acestor cerinte.
"Un program de conformare la cerintele legislative UE in perspectiva 2010 presupune fie resurse financiare ridicate pentru achizitia de licente, fie un compartiment propriu puternic de cercetare (adica atat resurse financiare, cat si acces la resurse umane foarte calificate). In aceasta perspectiva, probabil cei mai multi jucatori de acest nivel va trebui fie sa se reprofileze, fie sa renunte la afacere", afirma reprezentantul Kober.
Cu toate acestea, esalonul jucatorilor mici si medii va exista mereu, chiar daca peste 80% din cota de piata se va consolida intr-un esalon de 3-4 producatori majori, completeaza directorul de marketing de la d?fa Deutek. Producatorii mici vor avea mult de luptat atat in piata, unde brandurile si echipele de vanzari puternice vor da tonul, dar si in laboratoarele proprii de cercetare pentru a tine pasul cu inovatiile celor mari. Insa din cauza tendintei consumatorului local de a alege produse mai ieftine, unii dintre producatorii mici vor rezista pe piata.
"Producatorii mici si mijlocii vor exista mereu pe piata, avantajul lor fiind in primul rand pretul. Jucatorii mici au costuri reduse de productie si distributie. In general sunt cunoscuti in regiuni reduse ca intindere datorita unor canale de distributie slab dezvoltate si nici nu sustin departamente de cercetare-dezvoltare", spune Sokolov de la Policolor. In prezent, marcile premium de vopsele ocupa doar 45% din totalul pietei, potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare MEMRB.


Ivan Sokolov, directorul general al Policolor: Producatorii mici si mijlocii vor exista mereu pe piata, avantajul lor fiind in primul rand pretul. Jucatorii mici au costuri reduse de productie si distributie. In general sunt cunoscuti in regiuni reduse ca intindere datorita unor canale de distributie slab dezvoltate si nici nu sustin departamente de cercetare-dezvoltare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO