Business Construct

Camioane: In marsarier cu doi ani

Camioane: In marsarier cu doi ani

Solutia imediata pentru companiile care vor sa isi largeasca parcul auto o reprezinta o achizitie second-hand

25.03.2009, 14:28 118

 
In 2008 in Romania au fost comercializate mai mult de 7.600 de autocamioane cu un tonaj de peste 18 tone, in scadere cu 22% fata de 2007, fiind unul din segmentele cele mai afectate de inghetarea dezvoltarilor imobiliare.
"Evolutia vanzarilor de autocamioane grele va urma un declin si se va situa undeva la nivelul de 5.500 de unitati, valoare comparabila cu cea din anul 2006", a declarat Adrian Gorcea, directorul de marketing al EVW, importatorul camioanelor DAF.
Previziunile sunt realizate pe fondul vanzarilor de la inceput de an, cand vanzarile de autovehicule comerciale s-au redus cu 75%, iar intreaga piata auto s-a contractat cu 65%, dar si pe fondul dificultatii in accesarea finantarilor din partea clientilor, care a condus la o reducere a comenzilor si o amanare a finalizarii contractelor.
EVW a incheiat anul financiar precedent cu o cifra de afaceri de 135 de milioane de euro si 1.235 de camioane livrate, iar pentru 2009 vanzarile sunt planificate la 115 milioane de euro.
Finalul anului trecut a fost o prefatare asupra evolutiei afacerilor in anul acesta, astfel ca unii importatori si-au redus bugetele pentru acest an chiar si cu 50% si urmeaza sa se concentreze asupra sectorului de servicii, pentru a compensa linistea din showroom-uri.
"Anul 2008 a avut un start extrem de bun, dar s-a incheiat cu o reducere masiva a comenzilor. Am luat in calcul un nivel al vanzarilor de autocamioane sub cel de anul trecut, dar prin extinderea retelei cu doi noi dealeri speram sa crestem partea de aftersales si sa ne mentinem rata de profitabilitate", a declarat Mihai Pasol, director de marketing al Scania Romania.
Scania a inregistrat in 2008 o cifra de afaceri de aproape 45 de milioane de euro (165 de milioane de lei), in crestere cu 23,7% (36% in lei), fata de rezultatul anului anterior. Compania a livrat pe plan local 392 de autocamioane, in scadere cu 25% fata de comenzile inregistrate in 2007. Vanzarile de autocare si autobuze au ajuns la 29 de unitati.
MHS Truck&Bus, importatorul camioanelor MAN pe plan local, a taiat in 2009 planul de afaceri la jumatate fata de anul trecut, dupa ce reducerea comenzilor si amanarea unor achizitii din intervalul octombrie-decembrie 2008 au dus la nerealizarea planului initial de vanzari de 2.500 de autocamioane.
"Am planificat acum vanzari de 800 - 1.000 de unitati, la nivelul de acum trei ani. Vom fi in plan daca vindem 900 de autocamioane pentru ca noi suntem dependenti de constructii, infrastructura", a declarat George Geadau, director de vanzari al companiei MHS Truck& Bus.
Compania estimeaza ca in acest an va cumula afaceri de 100 de milioane de euro, la jumatate fata de cifra de afaceri de 200 de milioane de euro din 2008.
Reduceri de personal. Intoarcerea la nivelul vanzarilor din urma cu trei ani, cand numarul dealership-urilor era la jumatate, nu va ramane fara efecte si in numarul angajatilor din retelele de showroom-uri ale importatorilor si ale partenerilor lor. Cum fiecare companie se concentreaza pe reducerea costurilor, angajatii din vanzari, unde efectul crizei s-a observat prima data, sunt primii vizati.
"Vom face restructurari usoare in vanzari. Daca un agent nu vinde niciun autocamion timp de trei luni nu putem continua astfel. Daca piata revine vom
lua inapoi acesti oameni", a spus Geadau. La fel ca si in cazul dealerilor de automobile, primele restructurari au loc in showroom-uri, unde sunt pastrati de obicei oamenii cu experienta si cu rezultate in vanzari peste media echipei.
In acelasi timp in sectorul de servicii se fac in continuare angajari, fiind singurul segment care aduce profit si are un flux de clienti constant, in conditiile in care pentru a vinde un camion sau un automobil dealerii pun in fiecare luna pe afis reduceri care le taie din marja operationala.
Salvarea, tot de la stat. Cum majoritatea proiectelor imobiliare, ai caror constructori erau principalii clienti care au lucrat la cresterea pietei de autovehicule comerciale, sunt momentan in stand-by, iar cele care erau doar in plan se amana cu cel putin doi ani, supravietuirea pietei depinde de companiile care au fonduri disponibile si de investitiile guvernamentale in infrastructura.
"Tinand cont de faptul ca sectorul privat este puternic afectat de criza economico-financiara si accesul la finantarea oferita de banci si companii de leasing este din ce in ce mai dificil, masurile care ar putea ajuta si sustine vanzarile de autocamioane sunt investitiile di-recte in infrastructura si accesul la finantarile europene", a declarat Pasol.
Importatorii de autocamioane si utilaje apreciaza ca investitiile si fondurile europene atrase pentru infrastructura vor genera comenzi nu doar din partea companiilor ce vor castiga licitatiile, ci si din partea subcontractorilor care participa la lucrari. Ca masura suplimentara, revenirea la conditii de finantare sustenabile ar putea ajuta companiile care obtin contracte, dar nu pot achizitiona inca utilaje suplimentare.
"Trebuie sa tinem cont inclusiv de faptul ca in mediul economic actual predomina agentii economici care nu mai dispun de lichiditati, au chiar datorii, atat catre alte companii, cat si catre institutii financiare", a spus Gabriela Grigori, director de marketing al Protruck,
dealer de autoutilitare Iveco si echipamente de constructii New Holland.
Protruck estimeaza ca in aceast an va realiza o cifra de afaceri de 60 de milioane de euro, in scadere cu aproape 40% fata de rezultatul de 97,6 milioane de euro din 2008.
"Revenirea la conditii de finantare acceptabile (reducerea avansului, reducerea nivelului dobanzilor si acordarea unor perioade de gratie la plata ratelor), implementarea programului "Rabla", reducerea taxei de prima inmatriculare pentru motorizarile EURO 4 ar putea fi cateva dintre masurile care pot sustine piata autocamioanelor", a adaugat Gorcea.
Potrivit reprezentantilor companiei EVW, taxa de poluare pentru un autocamion cu norma de poluare Euro 4 este de 3.870 de euro, aproape 5% din valoarea unui camion nou, si de 1.161 de euro pentru norma de poluare Euro 5.
Sectorul constructiilor este in continuare cel care furnizeaza cele mai mari comenzi de camioaneSpre second-hand. Solutia imediata pentru companiile care vor sa isi largeasca parcul auto o reprezinta o achizitie second-hand, iar ofertele din partea dealerilor sunt deja pe piata.
Dezavantajul insa este acela ca achizitia trebuie realizata in majoritatea cazurilor cash, putine firme de leasing fiind dispuse sa acorde finantare pentru un vehicul utilizat timp de 2-4 ani.
"De la inceputul anului putinii cumparatori de vehicule cauta din ce in ce mai mult "ocazii", adica vehicule rulate in stare tehnica foarte buna si la preturi mult mai mici decat cele noi. Noi apreciem un mare pontential al acestei piete", a spus directorul de marketing al Protruck.
Vanzarile de autocamioane rulate ar putea fi si un motor pentru piata vehiculelor noi prin operatiunile de "trade-in", prin care un camion second-hand poate constitui avansul pentru unul nou. Tintele de vanzari pentru acest segment sunt inca variabile, astfel ca niciun importator nu are previzionat un volum fix. "Anul trecut importurile de autovehicule second-hand, pentru prima oara dupa multi ani, au depasit vanzarile de autovehicule noi. Credem ca acest trend se va mentine si anul acesta mai ales in conditiile in care finantarea va fi foarte scumpa", a spus Pasol.
El a adaugat ca vanzarile de vehicule noi vor avea inca cerere deoarece sectorul constructiilor este in continuare cel care furnizeaza cele mai mari comenzi iar in acest caz companiile nu au parcuri mari de autocamioane rulate, deci nu reprezinta un portofoliu de clienti care poate fi exploatat rapid.
Investitiile, prioritare. Dezvoltarea centrelor de retail si in special a celor de reparatii aduna in continuare cea mai mare parte a bugetului de investitii.
Cum vanzarile pe unitate scad de cel putin trei luni, singura solutie pentru mentinerea unui nivel constant al incasarilor o reprezinta exploatarea cat mai rapida a noilor dealership-uri si service-uri.
Importatorul marcii DAF, grupul EVW, a stabilit pentru 2009 un buget de investitii de 20 de milioane de euro pentru trei proiecte planificate in cursul anului trecut. La Cluj, in localitatea Gilau, va fi finalizat al doilea punct de lucru din judet, dupa care vor incepe lucrarile de constructie pentru doua centre de vanzari in Brasov si Constanta.
Daca noile proiecte sunt greu de implementat in contextul actual, finalizarea celor demarate in cursul anului trecut devin o prioritate deoarece in cazul sistarii lucrarilor recuperarea investitiei ar deveni imposibila. Astfel, Protruck a anuntat finalizarea unei investitii la Iasi, intr-un centru de vanzari si service, inceputa in 2008 inainte ca efectele crizei financiare sa se faca simtite.
Si importatorul camioanelor MAN a incetinit ritmul lucrarilor de extindere, bugetul anului in curs fiind fixat la 6 milioane de euro. "Investitiile vor fi finalizate, doar ca vor avea un ritm mai incet. Prelungim programul pentru a putea plati constructorii din cash " flow-ul companiei, si pentru a nu apela la alte surse de finantare", a declarat Geadau.
Compania a anuntat ca programul de investitii va continua, urmand sa fie inaugurate in acest an o noua unitate de service la Cluj, in care au fost investite 3,5 milioane de euro si o noua unitate integrata in Constanta. MHS are o retea de dealeri si service-uri ce acopera 10 judete.



Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO