Business Construct

Ceramice: Miza pe servicii

Ceramice: Miza pe servicii

Piata de placi ceramice va ajunge anul acesta la circa 186 mil. euro, in crestere cu 10-12% fata de anul precedent, mult sub estimari

26.11.2008, 21:26 99

Pazo Group, companie detinuta de oamenii de afaceri Lucian Azoitei si Cosmin Paun, estimeaza ca anul viitor va fi unul de consolidare a afacerilor, in conditiile reducerii consumului de placi ceramice. Cu toate acestea, Pazo va atinge anul acesta cifra de afaceri bugetata la inceputul anului, de 14 milioane de euro, in crestere cu 30% fata de anul precedent, in ciuda turbulentelor de pe piata imobiliara. Pentru a evita o scadere a vanzarilor, Pazo Group a redus volumul investitiilor in extindere si a distribuit produse mai mult catre sectorul comercial si mai putin catre proiectele rezidentiale, care au fost cele mai afectate de impasul din real estate.

"Nu am fost afectati de scaderea investitiilor de pe piata imobiliara, pentru ca ne-am orientat mai mult spre proiecte comerciale si mai putin catre sectorul rezidential, pentru ca am prevazut aceasta criza, insa nu ne asteptam sa fie atat de pregnanta. Nu ne-am mai extins atat de mult ca in anii trecuti si am investit in servicii", a declarat Lucian Azoitei, directorul general si unul dintre actionarii Pazo Grup.
 
Investitii In firma de montaj. Reprezentantii Pazo au investit in ultimii ani in dezvoltarea companiei de montaj Terraform, care are in prezent circa 200 de angajati si a montat peste o jumatate de milion de metri patrati de placi ceramice. Compania va ajunge anul acesta la o cifra de afaceri de 5,5-6 milioane de euro, fiind una dintre cele mai mari companii specializate in montajul de pardoseli si placi ceramice. "Am reusit sa pastram numarul ridicat de angajati prin salarii mari in functie de cati metri patrati monteaza", afirma Azoitei. Un faiantar cu experienta poate sa ajunga la un salariu lunar de 3.000 de euro, potrivit datelor Pazo, insa sunt foarte putini care au acest nivel de salarizare.
Compania nu lucreaza cu stocuri mari, pentru a putea oferi o gama cat mai variata de produse, in schimb a investit mult in capacitatea logistica si poate sa acopere o comanda in circa sapte zile.
 
Crestere sub estimari. Piata de placi ceramice va ajunge anul acesta la circa 186 de milioane de euro, in crestere cu 10-12% fata de anul precedent, mult sub estimarile de la inceputurile anului ale principalilor jucatori.
"Vom asista la o polarizare a cererii catre segmentele de lux si cel ieftin, din cauza importului agresiv de placi ceramice din China, Egipt sau Oman, si la o scadere a segmentului mediu", spune Azoitei, care da exemplul Spaniei, unul dintre cei mai mari producatori de placi ceramice, unde au dat faliment 25% dintre companiile de profil, iar cele care au rezistat vor cauta sa se orienteze catre segmentul de lux, care este mai putin afectat de criza.
Anul acesta Pazo a incheiat un contract de furnizare de placi ceramice pentru 11 malluri Tiago si Liberty dezvoltate de irlandezii de la Mivan-Kier, contract in valoare de circa 1,7 milioane de euro. Compania este furnizor pentru mai multe proiecte imobiliare precum Baneasa, Central Park, Carol Park, Polus Center, retelele Carrefour si Winmarkt.
Pazo Grup a fost infiintata in 2002 de oamenii de afaceri Lucian Azoitei si Cosmin Paun si cuprinde lantul de show-room-uri Pazo si compania de montaj Terraform. Tot din grupul Pazo mai face parte si firma Hidrotek - reprezentantul companiei Jacuzzi in Romania, care are o retea de 14 dealeri care acorda servicii de dupa vanzare. Compania Pazo detine in portofoliu 5.000 de modele de gresie si faianta Marazzi, piatra naturala Marazzi Marmi, robinetarie Hansgrohe, obiecte sanitare Hatria si Duravit, mobilier si accesorii pentru camere de baie Devon & Devon, mozaic decorativ de la Bisazza, piatra Kaikos si parchet Berti.
Compania detine un show-room in Bucuresti si reprezentante in Timisoara, Brasov si Cluj-Napoca.
Gresia si faianta de provenienta din Italia si Spania, cei mai mari producatori de profil la nivel mondial, a cucerit treptat piata locala, importurile acoperind incepand cu 2001 peste jumatate din cererea interna. Segmentul placilor ceramice a inregistrat un ritm de crestere anual peste media pietei constructiilor in ansamblu. Singurul producator de pe piata locala de placi ceramice este compania austriaca Lasselsberger, care a preluat jucatorii locali Sanex si Cesarom. Imediat dupa achizitia producatorilor de profil, Lasselsberger a trecut la o impartire a pozitiilor pe pietele de placi ceramice si obiecte sanitare cu germanii de la Villeroy & Boch.
Ambele afaceri de familie, de talie internationala, au acum o pozitie foarte puternica in Romania: Lasselsberger detine cei mai mari producatori de placi ceramice, iar Villeroy & Boch pe cel mai mare producator de articole sanitare - Mondial Lugoj.
Lasselsberger a cedat activitatile de obiecte sanitare de la Sanex catre germani, care au oferit in schimb sectia de productie de placi ceramice de la Mondial Lugoj, iar ulterior au vandut sectia de obiecte sanitare a Cesarom catre grupul spaniol Roca.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO