Business Construct

Dezvoltarea pe inaltime

Dezvoltarea pe inaltime

Peter Schretzmeier, directorul general al Liebherr Romania

29.11.2007, 01:14 245

Viitorul pietei de utilaje pentru constructii ar putea apartine macaralelor, vitale in dezvoltarea pe verticala a oricarui oras, in special a Capitalei unde investitorii care vor sa fuga de preturile mari ale terenului se refugiaza in proiecte cat mai inalte.
Pana acum vedetele pietei au fost buldoexcavatoarele, bune la toate tipurile de lucrari de constructii. Insa odata cu dezvoltarea economica urmeaza perioada utilajelor grele, specializate pe proiecte mari de infrastructura.
Liebherr, unul dintre cei mai importanti producatori de utilaje pentru constructii din lume, renumit mai ales pe segmentul de macarele, turn sau mobile, a intrat relativ tarziu pe piata noastra, la finele lui 2005, insa incearca sa recupereze repede teren fata de competitori. Primii pasi sunt extinderea teritoriala si asigurarea unei prioritati sporite pentru Romania pe partea de oferta din partea companiei-mama.
Germanii de la Liebherr se asteapta in 2007 la vanzari de circa 30 de milioane de euro (100 mil. lei), de trei ori mai mult decat anul trecut.
Motivele dinamicii extraordinare a pietei de profil sunt cresterea activitatilor din constructii, anuntarea si inceperea marilor proiecte de infrastructura, dar si inceputul perioadei de dezvoltare pe inaltime a oraselor, deschizand astfel piata pentru macarale mari.
"As sublinia cresterea deosebita a pietei de utilaje pentru constructii de pe piata locala. Romania a avut cea mai mare crestere si are cel mai mare potential de crestere din regiune. Daca va fi stabilitate politica, vom asista inca trei-cinci ani la cresteri spectaculoase, dupa care va urma o stabilizare in zece ani", a declarat Peter Schretzmeier, directorul general al Liebherr Romania. O dovada a dezvoltarii pietei constructiilor este si faptul ca Liebherr a vandut in 2005 cea mai inalta macara din Romania, de 110 metri, care a costat 700.000 de euro.
Gama de utilaje a Liebherr, producator german de utilaje cu vanzari mondiale de 6,4 miliarde de euro in 2006, este impartita in patru mari categorii, dupa destinatia echipamentelor.
Cea mai mare pondere din total, respectiv 50% din total, ca numar de unitati vandute, sunt cele destinate lucrarilor cu pamant, asa-numitele "earthmoving", urmate de macaralele mobile, cu 30% si de macaralele turn cu 10%, restul de 10% fiind reprezentat de vanzarile de utilaje pentru forat sau pentru turnat piloni. "Daca situatia politica din Romania se va imbunatati, vanzarile de utilaje vor creste vertiginos in urmatorii ani. Proiectele de infrastructura au o mare importanta in acest subiect. Cunosc multe companii care au vrut sa investeasca in Romania, dar nu au facut-o pentru ca nu este infrastructura necesara", spune Schretzmeier, 41 de ani, care ocupa aceasta pozitie de la infiintarea firmei in Romania.
Simultan cu sediul din Bucuresti, Liebherr si-a deschis in 2005 reprezentanta si in Timisoara. Politica de extindere a continuat anul acesta cu noi sedii la Targu-Neamt si Sibiu, urmand ca in 2008 sa fie deschis un punct de lucru si la Constanta.


Cel mai scump utilaj vandut, 2 mil. euro
Cea mai buna dinamica a vanzarilor, cantitativ, a Liebherr a fost inregistrata pe gamele de macarale mobile si "earthmoving", un impuls deosebit fiind dat si de vanzarile in crestere ale gamei de excavatoare specializate pe lucrari de demolare.
"Cele mai bune dinamici le-am inregistrat la macarale mobile si pe segmentul de earthmoving. Nu te poti concentra pe un singur tip de produs. Pe partea de earthmoving avem un numar destul de mare de excavatoare folosite in demolari. Bucurestiul, cea mai importanta piata din Romania, se transforma din ce in ce mai repede. Se vor demola cladiri, drumuri, pentru a se face altele noi. Cererea este si va fi din ce in ce mai mare", a spus Schretzmeier.
Pretul mediu al unor excavatoare specializate pe demolari este de circa 150.000 de euro, echivalentul unui Ferrari nou. "Noi vindem utilaje mari, nu jucarii", a explicat zambind directorul Liebherr. Specificul solului este si el un factor important pentru dezvoltarea si maturizarea pietei de utilaje. Un sol instabil necesita sapaturi mai adanci din partea constructorilor pentru fundatii mai stabile, de exemplu.
Cel mai scump utilaj vandut de Liebherr, si probabil cel mai scump din Romania in acest an, a fost un echipament de turnat piloni de beton la mare adancime, achizitionat pentru doua milioane de euro.
De altfel, unii investitori se asteapta deja la valul de demolari care va urma in anii viitori, fenomen datorat atat preturilor exorbitante la teren, dar si la lipsa unor terenuri libere de constructii de marimi apreciabile care sa permita proiecte de anvergura. Blocurile vechi, comuniste, ar putea incepe sa faca loc, asa cum se intampla in Budapesta, Praga sau in Varsovia, unor proiecte noi, din ce in ce mai inalte.
De altfel, dupa cum explica Schretzmeier, algoritmul de crestere al pietei este destul de bine definit de experienta anterioara a altor state in curs de dezvoltare. Prima etapa este cea in care cea mai mare cerere este pe gama de earthmoving, lucrarile de constructii urmate de cele de infrastructura, mici si mari. Dupa ele urmeaza, aproape concomitent cresteri mai mari pe pietele de macarale si de utilaje folosite in demolare, reprezentand etapa urmatoare de dezvoltare a pietei constructiilor, respectiv cresterea pe verticala si renuntarea la vechile imobile pentru terenul pe care au fost construite.


Marii jucatori incep sa investeasca
Liebherr a investit pana acum 3,5 milioane de de euro de la inceputul operatiunilor in 2005 pana astazi, urmand ca numai anul viitor sa mai pompeze inca circa 7 milioane de euro in dezvoltarea pe piata locala, suma care nu include si marirea parcului de expunere si de vanzare.
Cea mai mare pondere in total o va avea constructia noului sediu al Liebherr, circa 4,5 milioane de euro, in Bolintin, care este urmat la capitolul cheltuieli de achizitionarea de terenuri, fiind planificate achizitii de circa doua milioane de euro. Principalii jucatori de pe piata au inceput deja campanii agresive de extindere, fie ca este vorba despre dezvoltarea retelei de distributie, de marirea spatiului destinat parcurilor de utilaje sau de inaugurarea unor noi sedii.
Marcom, distribuitor Komatsu, liderul pietei locale de utilaje pentru constructii dupa nivelul vanzarilor, a anuntat ca anul acesta a investit circa 400.000 de euro numai pentru dezvoltarea stocurilor de piese de schimb. Anul viitor distribuitorul Komatsu va inaugura inca patru noi puncte de lucru.
Un alt jucator important de pe piata de profil, Terra, care vinde utilaje marca JCB, si-a inaugurat recent noul sediu din Tunari, valoarea investitiei fiind estimata la 5 milioane de euro. Suprafata totala a terenului este de 18.000 de metri patrati, in timp ce suprafata construita este de 4.000 de metri patrati.
Terra a anuntat de asemenea ca isi va extinde in urmatorii ani reteaua de distributie si de service, urmand sa deschida inca zece noi puncte de lucru, avand deja achizitionate in acest sens terenuri in Bacau, Turda, Galati, Suceava, Brasov si Timisoara.
Un alt tip de investitie pe viitor este si asigurarea din partea producatorului a livrarii cat mai rapide a utilajelor cerute pe piata, viteza pe stoc crescand intr-un ritm foarte alert in ultimii doi ani, pentru unele echipamente timpul de asteptare putand urca si pana la un an si jumatate.
Probabil ca cel mai mare impuls dat pietei de utilaje a fost anuntarea deschiderii "sezonului" la marile proiecte de infrastructura. Pentru a putea participa la licitatii sau pentru a obtine subcontractarea de la castigatorul acesteia, firmele locale de constructii au inceput o campanie masiva de achizitii de utilaje si de echipamente, parcul auto fiind printre cele mai importante criterii in acordarea lucrarilor.
"Santierele devin din ce in ce mai moderne. Nu mai exista nicio diferenta fata de cele din statele vestice. Am inceput si noi sa construim pe timpul iernii, de exemplu. Singura diferenta care ar fi totusi e cea legata de productivitate. Aici nu suntem la nivelul lor, mergem pe aceasta directie, dar nu suntem acolo", spune Schretzmeier.
Lucrarile de infrastructura in special necesita utilaje cu un randament cat mai bun, deci si noi si mari, dar si o gama foarte variata de echipamente. Constantin Marcu, directorul general al Marcom, declara recent ca un semn de maturizare a pietei este si faptul ca incepe incet-incet sa se renunte la buldoexcavator, considerat un "bun la toate" si sa se prefere achizitionarea de utilaje individuale, cu o productivitate ridicata.
"Pentru proiectele mari anuntate constructorii cer utilaje cu productivitate ridicata. Astfel, daca acum cativa ani buldoexcavatoarele ocupau 70% din piata utilajelor, anul acesta ele ocupa numai 55%, pentru ca este mai productiva achizitia separata a unui excavator si a unui buldozer. Buldoexcavatorul, care are doar 7% din cererea mondiala, este un echipament de interventie, nu de productie", spune Marcu.


Au scazut vanzarile de utilaje second-hand
Un alt factor foarte important este si ponderea in total a echipamentelor vandute la mana a doua, depasite tehnologic. Directorul Liebherr spune ca in cazul companiei pe care o conduce, vanzarile second-hand reprezinta circa 10%-15% din total si sunt pe un trend de scadere.
Lipsa unui randament similar cu cel din statele vestice se datoreaza si faptului ca firmele de constructii cumpara utilaje noi pentru a extinde parcul si nu neaparat pentru a-l moderniza, inlocuindu-le pe cele vechi.
Conform estimarilor revistei Business Construct, confirmate si de Constantin Marcu, piata de utilaje va atinge anul acesta pragul de 300 de milioane de euro, la un nivel de vanzari de circa 3.000 de unitati, conform datelor furnizate de catre
Asociatia Distribuitorilor de Utilaje pentru Constructii (ADUC). La noua luni vanzarile de utilaje au atins pragul de 2.200 de unitati vandute, fata de 1.000 in perioada similara a lui 2005. De fapt, dinamica atat de buna a pietei a luat prin surprindere ADUC, care estima la inceputul anului vanzari totale de 2.200 de unitati, rezultat atins in primele trei trimestre.
"Estimam ca anul acesta se vor vinde peste 3.000 de unitati", a declarat Petre Moroianu, presedintele ADUC. Cei mai importanti jucatori de pe piata estimeaza un an 2008 la fel de profitabil sau poate chiar care sa depaseasca anul acesta, tinta lor de vanzari fiind, in medie, cu 40% mai mare decat anul acesta.
Insa ceea ce este poate cel mai important este ca, in ciuda gamelor din ce in ce mai variate de utilaje si de echipamente mici, de tipul stivuitoarelor, marii jucatori de pe piata se asteapta ca pretul mediu de achizitie sa creasca per total, reflectand interesul pietei pentru tehnologie cat mai noua si utilaje cat mai puternice sau productive.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO