Business Construct

Mobila: Si totusi se extind

Mobila: Si totusi se extind
27.10.2009, 14:03 500

Primele sapte - opt luni din 2009 au fost slabe pentru intreagaindustrie, insa din septembrie, odata cu aparitia primelor semnalede crestere, au fost din ce in ce mai dese anunturile de noideschideri.

Desi nu au umblat la pret si nici nu si-au modificat ofertapentru a intra pe noi segmente, companiile din industria de luxspera la o revigorare a consumului anului viitor si la afaceri maimari care vin tocmai din aceasta extindere. Instabilitatea politicadin aceasta perioada va afecta putin piata, iar in spateleplanurilor de extindere stau calcule care arata ca cererea pentruacest tip de mobilier exista si pe termen lung perspectiva este decrestere.

Sunt optimisti. Compania Kalenda Alexim dinTargu-Mures a investit 0,35 mil. euro in deschiderea primuluishowroom Kler - brandul de lux al companiei - de 900 de metripatrati in Capitala, a doua unitate de pe piata locala, dupa ceadin Targu Mures.

Panain decembrie compania urmeaza sa mai investeasca 0,4 milioane deeuro in showroomuri in Pipera (Bucuresti) si Iasi. Magazinele delux sunt proiectate sa genereze vanzari de 70.000 - 80.000 de eurolunar in aceasta perioada de criza, insa reprezentantii Kalendaspun ca intr-un an normal vanzarile ar putea atinge 120.000 de eurolunar.

Pana in 2006, compania a fost distribuitor de mobilier catrediferite retele de retail, insa in urma stocurilor foarte mariacumulate a decis sa-si deschida propriile unitati.

Primul segment de pret atacat a fost cel mediu, in 2008, pe careopereaza brandul Kalenda. Compania a avut anul trecut o cifra deafaceri de 8,7 milioane de euro, iar pana in 2010 are in plan 20 demagazine pe segmentul mediu. In prezent, Kalenda, controlata deoamenii de afaceri Petru Boerescu si Besenyei Letitia, opereaza26.000 metri patrati cu magazinele Kalenda.

Printre managerii optimisti se numara si Camelia Sucu, care estede parere ca cererea de mobilier de lux nu o sa dispara. "Se vadezvolta o noua clasa antreprenoriala. Oportunitati de investitiiexista. Micile investitii, acele IMM-uri, sunt baza dezvoltariiimediat urmatoare a economiei romanesti si sunt fantastic de multioameni care vor sa intreprinda", spune Camelia Sucu, proprietaraClass Living, unul din principalii jucatori pe aceasta nisa. Altfelspus, micii investitori de astazi vor creste cererea pentru produsede lux in perioada umatoare. Class a avut anul trecut o cifra deafaceri de 5,4 milioane de euro si pierderi de 0,6 milioane deeuro, conform datelor de pe site-ul Ministerului de Finante.

Compania a inregistrat in trimestrul doi al anului o scadere decirca 20% a vanzarilor comparativ cu aceeasi perioada a anuluitrecut. In 2007, Camelia Sucu a deschis primul magazin Natuzzi depe piata locala in zona centrala a Capitalei.

Ea explica declinul din aceasta perioada prin faptul camajoritatea managerilor au devenit mai economi, dar in acelasi timpsunt preocupati de activitatea curenta si nu mai au timp sa-sidecoreze spatiul in care lucreaza.

Cursul a lovit in vanzari. O alta companie careare in derulare investitii in aceasta perioada este BoConcept. Inprimele noua luni ale acestui an, retailerul danez a avut pe piatalocala vanzari de 1,2 milioane de euro, in scadere cu 20% raportatla acelasi interval din 2008.

"A fost un an foarte dificil, abia in septembrie am inceput sasimtim o usoara crestere. Daca ar fi sa comparam septembrie 2009 cuseptembrie 2008, in aceasta luna am fost cu 35% peste aceeasiperioada a anului 2008. Instabilitatea politica nu va face decat sablocheze usorul avant pe care il luase piata", a spus Diana Staicu,director general al BoConcept Romania.

Compania a investit intr-un depozit la Bucuresti si indeschiderea celei de-a treia unitati la Iasi in Era Shopping Park.Investitiile au fost sustinute din reinvestirea profitului si dinfonduri proprii.

"Ne-a afectat foarte mult blocajul economic si financiar dinpiata, dar si evolutia cursului euro - leu. Catalogul nostru estevalabil un an de zile, septembrie 2008 - septembrie 2009, iar inacesta avem si preturile publicate, motiv pentru care nu amconsiderat corect sa le modificam, avand astfel o pierdere de 10%numai din curs", a mai spus Staicu.

Pentru acest an, compania are in vedere mentinerea vanzarilor lanivelul anului trecut, adica la 1,9 milioane de euro.

"Tinand cont ca in 2010 BoConcept va detine trei magazine intara, ne asteptam per total la o cifra de afaceri de minimum treimilioane de euro", afirma directorul general al BoConcept Romania.Desi pe alte segmentede pret retailerii si-au revazut planurile de extindere inconditiile scaderii vanzarilor, BoConcept mentine strategia dedezvoltare stabilita prin contractul de franciza cu BoConceptDanemarca.

"In 2009 inca am trait din banii castigati in 2008, dar cu 2009mai slab va fi si mai greu in 2010 (...). Cred ca aceasta perioadava cerne «uscaturile»", mai spune Staicu de la BoConcept.

Lux si in accesorii. Magazinul de accesorii MyHouse de pe Calea Dorobantilor aduce in Romania incepand dinoctombrie produsele Hermes, companie cunoscuta mai degraba pentruprodusele de marochinarie, esarfe, parfumuri sau ceasuri.

Reprezentantii My House spun ca importa aceste produse nu pentruvanzari, ci pentru a castiga capital de imagine.

Cel mai ieftin produs Hermes din Romania este o farfurie pentrusushi din portelan, cu un pret de 370 de lei, iar cel mai scumpeste un set pentru caviar din cristal cu un pret de 6.644 lei.

Solutia Buy-back. Pe segmentul mobilierului debirou, nisa cea mai afectata din industria mobilei, producatorii augasit solutia revitalizarii vanzarilor prin sistemul buy-back.

GreenForest din Timisoara estimeaza un volum de vanzari de 1.000de scaune in cadrul programului de tip buy-back "SchimbaScaunul".

In cadrul acestui program, compania ofera 61 de lei (fara TVA)pentru orice scaun adus la achizitia unui model Point 70, cel maivandut model al GreenForest anii trecuti. Scaunul Point 70 are inurma reducerii un pret de 247 lei (fara TVA). Programul companieise deruleaza timp de doua luni.

Producatorii de mobila se alatura in acest fel celor din maimulte industrii care au in derulare programe de tip "Rabla"inspirate din auto.

"Vanzarile pe primele noua luni au fost de circa 2 milioane deeuro, fiind in continuare o valoare mai redusa decat in aceeasiperioada din 2008. Partea pozitiva a situatiei a fost reprezentatade faptul ca dupa ce in primele sase luni ale anului 2009 a existatun trend puternic descrescator al vanzarilor, incepand dintrimestrul al treilea a existat o schimbare de trend, in sensulrevigorarii volumului de vanzari", a spus Sebastian Capotescu,marketing manager al GreenForest.

Pentru ultimul trimestru al anului, valoarea vanzarilor ar urmasa ajunga la 1,5 milioane de euro, nivel egal cu cel din perioadasimilara din 2008.

Ramane de vazut in ce masura cresterile din septembrie se vorputea mentine pana la sfarsitul anului si mai ales in 2010.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO