Business Construct

Şeful Baumit: 2012 a fost cel mai greu an de când conduc firma. Anul viitor ne aşteaptă alte turbulenţe

A fost un an în care Baumit a avut dificultăţi de întâmpinat, existând şi o foarfecă între dorinţa furnizorilor de materii prime de a creşte preţurile, pe de o parte, şi cerinţa expresă, formulată cu obstinaţie, a partenerilor (de distribuţie - n.red.) de a scădea preţul la produse, pe de altă parte, lucru care este imposibil dacă vrem să păstrăm sănătatea financiară a firmei.

Laurenţiu Lupuşor, directorul general al Baumit România

Autor: Andreea Neferu

16.12.2012, 12:33 1375

Laurenţiu Lupuşor, directorul general al producătorului de materiale de construcţii Baumit România, parte a concernului austriac Schmid Industrie Holding, spune că 2012 a fost un an dificil, în care volumul de investiţii în construcţii a fost redus, iar turbulenţele politice au condus la amânarea sau chiar anularea unor proiecte.

„Anul 2012 a fost extrem de greu, cel mai greu din cei 17 ani în care am lucrat pentru Baumit (...). A fost un an în care Baumit a avut dificultăţi de întâmpinat, existând şi o foarfecă între dorinţa furnizorilor de materii prime de a creşte preţurile, pe de o parte, şi cerinţa expresă, formulată cu obstinaţie, a partenerilor (de distribuţie - n.red.) de a scădea preţul la produse, pe de altă parte, lucru care este imposibil dacă vrem să păstrăm sănătatea financiară a firmei“, spune Lupuşor.

În ciuda dificultăţilor de pe piaţă, Baumit, companie ce a intrat pe piaţa românească în 1995, estimează că anul acesta cifra de afaceri va creşte uşor, cu circa 3% comparativ cu anul trecut, când firma a înregistrat un business de 29,3 milioane de euro.

Cum explică managerul Baumit avansul rulajului de anul acesta? „Avem o gamă foarte variată de produse şi astfel şi şansa de a găsi o supapă. Diversitatea te ajută, dacă unele produse merg mai greu, există altele care se vând mai bine“, spune Lupuşor.

Circa 75% din cifra de afaceri a companiei este generată de vânzările realizate cu ajutorul firmelor de distribuţie şi al marilor lanţuri de bricolaj, în timp ce restul de 25% se vinde direct firmelor de construcţii sau prin export.

Managerul Baumit a observat în acest an o creştere a ponderii reţelelor de bricolaj în vânzări, tendinţă care de altfel tinde să fie valabilă la nivelul întregii pieţe de materiale de construcţii.

 

Proiectul unei noi fabrici, momentan amânat

Baumit România are două fabrici de mortare uscate: la Teiuş, judeţul Alba, şi la Bolintin, judeţul Giurgiu, cu o capacitate de producţie cumulată de peste 600.000 de tone anual. Compania mai deţine şi o fabrică de produse umede (vopsele şi tencuieli) în Bucureşti, care produce peste 12.000 de tone pe an.

Laurenţiu Lupuşor spunea anul trecut într-un interviu pentru Ziarul Financiar că Baumit ar putea lua în considerare construirea unei noi fabrici de mortare uscate în România, după ce ultima fabrică a austriecilor pe piaţa locală, cea de la Bolintin, judeţul Giurgiu, a fost inaugurată chiar pe timp de criză, în 2010. „Proiectele de acest tip sunt într-un fel amânate. Există strategii de viitor care prevăd posibile dezvoltări. Azi, aceste proiecte se re­gândesc însă şi se reaşază pe harta Europei pentru ca Baumit să aibă posibilitatea de a livra produse la nivel regional. Se încearcă o optimizare la maximum a unor astfel de investiţii“, spune Lupuşor.

Piaţa de mortare uscate, pe care activează şi Baumit, a stagnat anul acesta, iar pentru 2013 managerul companiei esti­mează o evoluţie similară.

 

Mizează pe un curs de schimb de 4,6 lei/euro

Compania are circa 160 de angajaţi în prezent, iar exporturile către ţări precum Republica Moldova, Ungaria, Bulgaria şi Kuweit asigură aproximativ 5-6% din cifra de afaceri a Baumit România.

Managerul companiei a realizat bu­getul pentru anul următor şi spune că ia în calcul un curs de schimb de circa 4,6 lei/euro pentru anul 2013.

„Estimarea este făcută de noi, pornind şi de la prognozele băncilor, ale altor oa­meni de afaceri sau propriile evaluări. Cursul valutar a devenit o loterie, dar pentru cei care înţeleg mecanismele care stau în spatele acestuia este foarte important“, explică Lupuşor. Totodată, el spune că Baumit şi-a impus nişte obiective mai optimiste pentru anul următor, astfel că estimarea privind evoluţia rulajului prevede un avans de câteva procente, până în 10%.

„Vom încerca să ne apropiem de acest ţel, în ciuda faptului că ne aşteaptă în 2013 un alt val de turbulenţe. Este an post-electoral, vor exista nişte blocaje, sau cel puţin tradiţia anilor anteriori asta spune“, apreciază Laurenţiu Lupuşor.

Concernul austriac Schmid Industrie Holding este prezent pe piaţa locală prin companiile Baumit, Austrotherm, Lorencic, Wopfinger şi Wolfplastic, cu afa­ceri cumulate de aproape 60 de milioane de euro anul trecut, potrivit calculelor ZF pe baza informaţiilor de la Ministerul de Finanţe.

În România, Baumit concurează cu jucători precum Henkel (Germania), AdePlast (controlat de Marcel Bărbuţ) sau Duraziv (Daniel Guzu).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO