Business Hi-Tech

Alexandru Costin, Adobe: Vanzarile s-au dublat in primul trimestru

Alexandru Costin, Adobe: Vanzarile s-au dublat in primul trimestru

Alexandru Costin, 30 de ani, a infiintat compania de soft Interakt in anul 2000 alaturi de Bogdan Ripa (29 de ani), cu o investitie de 2.000 de euro. Compania a fost vanduta anul trecut catre Adobe, pentru o suma evaluata la 20 mil. $

13.07.2007, 20:54 162

Vanzarile de produse Adobe de pe piata locala s-au dublat in primul trimestru al acestui an, iar tendinta de crestere se va mentine si in perioada urmatoare, odata cu cresterea nivelului de trai al romanilor, estimeaza Alexandru Costin, directorul general al Adobe Romania.
"Vanzarile de produse Adobe de pe piata locala au crescut cu peste 100% in primul trimestru al acestui an comparativ cu primul trimestru al anului trecut. Cel mai bine vandut produs Adobe de pe piata locala este Photosphop cu circa 40% din vanzari, urmat de Acrobat, Illustrator si Dreamweaver", a declarat Costin pentru ZF. El nu a dorit sa ofere detalii despre valoarea vanzarilor sau numarul de unitati comercializate. "Oricum cifrele din vanzari nu se regasesc la noi ci la distribuitorii nostri, I.R.I.S. si Romsym", a adaugat el.
Aplicatiile Adobe sunt utilizate in principal pentru gestiunea documentelor si de catre artisti si publisheri pentru prelucrarea imaginilor, machetare etc.
Seful Adobe Romania crede ca vanzarile companiei vor creste si in perioada urmatoare.
"Cresterea pe piata locala va fi determinata de mai multe componente. Odata, pe masura ce nivelul de viata al romanilor va creste, ei vor intelege ca este valoros sa platesti pentru soft pentru ca primesti suport, si alte beneficii si pana la urma te asiguri astfel ca va exista o versiune urmatoare. Apoi, produsele noi incep sa fie localizate (sa dispuna de o interfata in limba romana - n. red.) pentru Romania", afirma Costin. Localizarea aplicatiilor Adobe este realizata in Cehia de un partener al Adobe.
"Nu se face suport tehnic in Romania si nici nu avem nicio intentie in acest sens. Aici avem un centru autentic de cercetare&dezvoltare in care nu facem absolut deloc suport", subliniaza Costin, care mizeaza si pe acest lucru, pe langa pachetul salarial si de compensatii al Adobe, pentru a angaja in patru ani circa 150 de softisti.
"De fiecare data, cand mergem in universitati si discutam cu studentii sa vedem ce parere au de piata in general, suportul tehnic, call-center-ele reprezinta principala lor frica", spune Costin. In prezent Adobe are 47 de angajati, cu 15 mai multi decat la sfarsitul anului trecut.
Pe piata locala au fost deschise in ultimii ani mai multe centre de suport tehnic, in care lucreaza cateva mii de romani.
Ca si in cazul marii majoritati a companiilor IT&C de pe piata locala, Costin acuza dificultati in identificarea de personal calificat, dar si in procesul in sine de recrutare.
"Noi folosim primele doua servicii de recrutare online de pe piata locala (eJobs.ro si bestjobs.ro - n. red.), dar pentru noi acest sistem nu prea a functionat. Am observat ca in ce priveste oamenii pe care ii cautam noi, cei buni nu au CV-ul actualizat. Oamenii nostri de top nu si-au facut de exemplu niciodata CV-uri, ca sa si-l puna pe un site de recrutare online pentru ca n-au avut nevoie, au avut tot timpul unde sa creasca. Si ne gandim ca si in alte companii au avut loc evolutii similare. Oamenii au crescut si atunci nu au avut nicio nevoie sa-si puna CV-urile pe web. Asa ca, cel putin din punctul nostru de vedere, pe site-urile de recrutare se pot gasi in general fie job-jumperii (cei care sar din floare in floare) fie oamenii care nu sunt buni, care si-au pierdut jobul vechi. Am lucrat si cu companii de head-hunting dar nu am avut rezultate bune", afirma Costin.
"De obicei oamenii buni nu sunt pe piata, pentru ca ei sunt tot timpul angajati. Ceea ce merge, lucrul care merge cel mai bine pentru recrutare este networkingul. De aceea eu si partenerul meu Bogdan Ripa am inceput efectiv sa iesim la masa pentru a discuta cu diversi oameni pentru a ne face recomandari. Este singurul lucru care merge. Practic, 70-80% din firma sunt angajati pe baza de recomandari. Este foarte importanta o recomandare fata de o cautare pe un site de recrutare online pentru ca o recomandare vine cu o garantie implicita", explica seful Adobe Romania.
Alexandru Costin, care a fondat alaturi de un alt tanar, Bogdan Ripa, compania de soft Interakt care a fost achizitionata anul trecut de Adobe pentru o suma evaluata la 20 mil. $, crede, pe de alta parte ca in ce priveste start-up-urile romanesti din IT cele mai interesante lucruri se intampla in zona Internetului.
"Totusi, in Romania, in ce priveste companiile nou-infiintate, pe web se mai intampla lucruri interesante. Miscari de genul Brain TV, alte site-uri de video, acestea mi se par niste miscari foarte interesante. Am vazut de asemenea si mi-a placut ceea ce s-a intamplat cu Neogen si eJobs. Chiar ma bucur ca vad start-up-uri reusite in Internet, desi imi pun unele intrebari legate de monopolul creat de prezenta in actionariatul companiilor care detin primii doi jucatori de pe recrutarea online a unui singur grup financiar", afirma Costin.
Fondul de investitii Tiger Global Management a intrat in acest an, in cadrul unei tranzactii de peste 10 mil. euro, in actionariatul companiilor online eJobs si Neogen.
eJobs este cel mai mare jucator de pe piata locala de recrutare online, iar Neogen detine printre altele si bestjobs.ro, al doilea jucator din industria locala.
Seful Adobe estimeaza ca este destul de putin probabil ca in perioada urmatoare sa fie realizate tranzactii la fel de mari cu alte companii online locale.
"Nu stiu cine mai e pe piata destul de puternic dupa ei, ca sa faca obiectul unor tranzactii la fel de importante. Poate doar daca ei (eJobs si Neogen) se vor hotari sa mai vanda restul de actiuni, probabil pe sume si mai mari. Odata cu aceste investitii in fapt se face si o pre-evaluare a companiilor si cred ca deja lor (eJobs si Neogen - n. red.) li s-a dublat valoarea, daca ei investesc acei bani in dezvoltare. Cu siguranta vor creste, daca vor investi acesti bani", afirma Costin.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO