Business Hi-Tech

Amazon isi pregateste debutul in lumea digitala dupa 14 ani in care si-a distribuit produsele prin serviciile clasice de curierat

10.04.2008, 17:11 30

In ultimii 14 ani, site-ul Amazon.com s-a specializat in a facilita accesul clientilor sai la carti, filme sau muzica, pe care le-a livrat prin intermediul serviciilor traditionale de posta. Acum insa, compania incearca sa isi "digitalizeze" gama de servicii oferite, scrie International Herald Tribune.
In momentul de fata, piata informationala si de divertisment se axeaza tot mai mult pe tehnologia digitala, iar viitorul apartine in mod clar internetului.
Veniturile Amazon se ridica la 15 miliarde de dolari (9,55 miliarde de euro). Mai mult de jumatate din aceasta suma provine din comercializarea de CD-uri, DVD-uri sau carti ce sunt distribuite prin intermediul celor 30 de centre al companiei din intreaga lume.
Totodata, saptamana trecuta, Apple a declarat ca baza sa de melodii pe internet tocmai a depasit-o pe cea a retailerului Wal-Mart, devenind astfel lider pe acest segment in SUA. Amazon, ce inca vinde preponderent doar CD-uri, s-a clasat anul trecut pe locul trei, insa odata cu scaderea cotei sale de piata, anul acesta se situeaza la egalitate cu lantul de retail Target pe locul patru, in timp ce rivalul BestBuy se claseaza acum pe locul al treilea.
"Viitorul muzicii este strans legat de tehnologia digitala, iar Amazon trebuie sa inteleaga acest lucru si sa actioneze in consecinta", a declarat Bill Rosenblatt, director executiv al firmei de consultanta GiantSteps Media Technology Strategies.
Principalele persoane ce se ocupa de gestiunea companiei sunt Steven Kesssel, Bill Carr si Ian Freed. Kessel este responsabil de eforturile privind tehnologia digitala ale companiei, Bill Carr de baza de melodii tip MP3 si servicul de de download de filme, Amazon Unbox, iar Ian Freed de serviciul ce permite citirea cartilor de pe internet, denumit Kindle.
Desi reticenta in a oferi detalii privind eforturile companiei de a implementa noua tehnologie digitala, conducerea Amazon a subliniat importanta pe care o joaca oferta online a companiei. Acestia au mai declarat ca ritmul eforturilor referitoare la adaptarea gamei de servicii la tehnologia digitala este acum mult mai rapid.
Potrivit lui Steven Kessel, vicepresedinte al departamentului media digital, ce raporteaza fondatorului companiei, Jeffrey Bezos, principala preocupare a Amazon ramane implementarea noii tehnologii.
Pe langa lansarea serviciului de lectura online, denumit Kindle, in decembrie, compania a introdus in toamna anului 2006 o oferta de servicii video digitale sub numele de Unbox si a oferit proprietarilor TiVo acces la acest serviciu direct prin intermediul televizorului in decursul verii lui 2007.
Dupa o dezvoltare de patru ani si ani de zvonuri privind procesul de elaborare, in toamna anului trecut, Amazon a lansat magazinul sau online de melodii in format digital MP3.
Conform oficialialor companiei, Amazon a fost preocupata de protejarea melodiilor in format digital printr-un program de management al drepturilor de autor. Compania a renuntat sa mai aplice insa aceasta protectie pentru fisierele MP3 deoarece melodiile ar fi fost astfel inaccesibile iPod-urilor produse de Apple, ce domina piata. Acestea nu pot rula alte melodii protejate decat cele de pe iTunes, magazinul virtual de muzica al Apple.
Desi multe companii din industria muzicala au fost ingrijorate de lipsa unui sistem de protectie antipiraterie, vicepresedintele departamentului media digital, Bill Carr a declarat ca decizia a fost luata pentru un acces sporit al clientilor la aceste melodii.
Conform aceleiasi surse, asteptarile Amazon erau de a semna cu doar o singura companie de muzica. Insa in incercarea de a oferi o alternativa magazinului virtual de muzica al Apple, dar si pentru a diminua influenta directorului executiv al acesteia, Steve Jobs, in lumea muzicii, toate cele patru mari comanii americane de muzica au decis sa se implice in proiectul Amazon.
Amazon nu a oferit pana acum cifre exacte privind proiectele sale digitale, astfel ca o estimare a succesului acestora este greu de realizat. Totusi noul magazin virtual de muzica se bucura de o pozitie de top printre furnizorii de muzica digitala, in momentul de fata.
Potrivit conducerii companiei, prestatia noului servicu de melodii MP3 este multumitoare, urmatorul pas fiind dezvoltarea acestuia si in afara SUA.
Tot acestia sustin ca majoritatea clientilor deocamdata nu inteleg faptul ca acest tip de format MP3 este mai felxibil si accesibil unui numar foarte mare de aparate.
Important este, in opinia acestora, ca noul servicu sa fie incercat de cat mai multi, un client obisnuit neintelegand daca o anumita melodie are sau nu are protectie antipiratare. Prin intermediul unor strategii de marketing si al propriilor baze de date cu clienti, Amazon isi deschide propria nisa pe piata furnizorilor de muzica digitala. Recomandarile sunt realizate de la caz la caz, astfel cei ce au fost inregistrati ca achizitionand de pe site-ul Amazon preponderent un anumit tip de muzica vor primi informatii despre noile aparitii ale genului lor muzical, disponibile atat in format digital, cat si pe CD.
Scopul Amazon este acela de a oferi clientilor o alegere si nu de a-i descuraja in a asculta muzica in continuare si de pe CD-uri, a mai declarat Carr.
Servicul video Unbox al Amazon nu se bucura insa de acelasi succes.
Desi ofera o gama variata de filme pentru descarcare, peste 30.000, acestea nu pot fi rulate decat intr-un format proprietar al Microsoft, prin intermediul aplicatiei Windows Media Player, fiind astfel inaccesibile celor ce nu utilizeaza sistemul de operare al Microsoft.
Utilizatorii calculatoarelor Apple, spre exemplu, nu pot accesa acest serviciu.
Totusi, potrivit spuselor lui RosenBlatt de la GiantSteps, cazul diviziei video a Amazon este normal si nicidecum singular.
Pe de alta parte, optimismul celor de la Amazon indeamna clientii sa se astepte la multe inovatii in acest segment.
Conducerea Amazon a sugerat de asemenea ca vor mai urma acorduri asemanatoare acordului cu TiVo. Acesta ar permite accesul filmelor de pe Unbox direct pe televizoare.
Potrivit lui Bill Carr, acordul existent dintre Amazon si TiVo nu este exclusiv sub nicio forma, iar compania este capabila sa ofere aceste filme oricaror tipuri de aparate hardware.
Servicul online de lectura Kindle este de asemenea parte a stategiei digitale a companiei. Vanzarile de publicatii nu merg prea bine pentru Amazon, asadar, acest serviciu ar putea reprezenta un posibil viitor pentru Amazon.
Totusi, prioritatea pentru Amazon este aceea de a face acest serviciu accesibil clientilor. Compania a experimentat tot felul de greutati de la lansarea acestuia in decembrie.
Ian Freed, responsabil al companei pentru servicul Kindle, a declarat ca acesta este in primul rand un mijloc online de lectura, insa el poate fi utilizat de asemenea si ca platforma pentru alte oferte digitale ale Amazon.
Kindle poate rula fisiere MP3 si carti in format audio oferite de Audible, furnizor de carti in format audio.
Cumparat luna trecuta de catre Amazon, achizitia s-a ridicat la 300 de milioane de dolari (191,034 milioane de euro).
Kessel a mai afirmat ca multe din actualele afaceri ale companiei precum cele cu carti sau electronice, au necesitat de la cinci la sapte ani pentru dezvoltare. Acesta se asteapta ca viitorul pachet de oferte digitale al companiei sa urmeze acelasi traseu.
Una din particularitatile Amazon este o mentalitate ce sutine investitia in viitoare afaceri. Rabdarea este unul din principalele atribute pe care o companie ar trebui sa le aiba pentru a face asta, a mai declarat el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO