Gigantul american Amazon, cel mai mare retailer online din lume, a provocat panică în rândul furnizorilor săi după ce a întrerupt brusc comenzile pentru mai multe produse, încuranjând pe de altă parte companiile producătoare să încerce să le vândă ele direct către consumatori prin platforma marketplace, scrie Bloomberg.
Renunţând la costurile cu achiziţia, stocarea şi livrarea acestor produse Amazon poate obţine un profit mai mare pentru că în schimb gigantul online îi poate taxa pe furnizorii care intră pe platforma marketplace pentru a-şi căuta clienţi. Odată ce folosesc platforma marketplace furnizorii achită către Amazon un comision pentru fiecare tranzacţie, ceea ce pentru gigantul online reprezintă o abordare mult mai puţin riscantă decât cea de a achiziţiona produsele şi a încerca să le vândă.
Mutarea vine în contextul în care Amazon este determinată să-şi majoreze veniturile în businessul de bază de comerţ electronic, chiar dacă măsurile necesare pentru atingerea acestui obiectiv vor duce la deteriorarea relaţiilor de lungă durată pe care le are cu unii furnizori. Pentru că multe companii îşi externalizează activitatea de producţie şi plasează comenzile cu multe luni în avans ei vor fi nevoiţi să-şi ajusteze rapid strategia de vânzări dacă Amazon nu va mai plasa comenzile pe care ei le aşteaptă.
„Dacă ai un business puternic dependent de comenzile de la Amazon, aşa cum sunt mulţi dintre aceşti furnizori, atunci te vei trezi cu o grămadă de probleme“, a comentat decizia Amazon Dan Brownsher, CEO al furnizorului de servicii de consultanţă în comerţ electronic Channel Key. „Dacă acest lucru continuă, multe companii vor da faliment“, a adăugat el într-o declaraţie pentru Bloomberg. Alături de alte voci din industrie, Brownsher susţine că decizia Amazon de a întrerupe comenzile a afectat „mii de furnizori“.
Încercarea Amazon de a-şi împinge furnizorii către platforma sa marketplace face parte dintr-un demers mai larg al gigantului din online de a-şi reduce numărul de angajaţi folosind un sistem automatizat care nu necesită intervenţia managerilor.
Reprezentanţii Amazon au comentat sec informaţiile, evitând să ofere detalii. „Ne revizuim în mod regulat relaţiile cu furnizorii şi facem schimbări de fiecare dată când observăm că avem şansa de a le oferi clienţilor o selecţie îmbunătăţită de produse“, conform reprezentanţilor Amazon.
Amazon a început să renunţe la comenzi de săptămâna trecută, adesea fără să ofere nicio explicaţie, provocând frustare în rândul a mii de companii. Unul dintre furnizorii afectaţi a explicat pentru Bloomberg că la întrebările trimise către Amazon a primit un răspuns standard, care nu i-a oferit nicio claritate în legătură cu situaţia relaţiei cu gigantul din retail.