Business Hi-Tech

Apple ar putea sa-si ia revansa pe piata computerelor personale cu Micul Mac

17.01.2005, 00:00 24

Se spune ca norocul tine cu cei buni. Steve Jobs, omul care a construit playerul portabil iPod si a creat practic o noua industrie - muzica digitala - constata acum ca ideea lui incepe sa aduca bani si in alte segmente ale afacerii Apple.
Peste 10 milioane de oameni asculta astazi muzica la iPod, succesul fenomenal al playerului creand un "efect de bumerang", cum l-au numit analistii, pentru piata de computere. Vanzarile de Mac-uri, computerele fabricate de Apple, au crescut anul trecut cu 26%, depasind 1 milion de bucati, desi anterior toata lumea se astepta la o rata de crestere in ton cu intreaga industrie, adica nu mai mult de 10%.
Insa cum norocul trebuie sustinut si de strategie, Jobs a inteles ca ar face bine sa vasleasca in directia curentului. Cota de piata a Apple pe segmentul computerelor nu este in prezent mai mare de 3%, dar valorificarea impresiei puternice facute de iPod ar putea sa o creasca pana la mai mult de 10%, sunt de parere unii analisti. Ca de obicei, Jobs crede in sansa sa si saptamana trecuta a lansat pe piata noul Mac Mini. Cu alte cuvinte, un computer Mac fara accesorii (fara monitor, mouse sau tastatura), dar la un pret redus - 500 de dolari (380 de euro).
Analistii spun ca Mac Mini reprezinta calul troian cu care Apple spera sa intre in cetatea solida a rivalului Microsoft, compania care utileaza peste 90% dintre calculatoarele lumii cu propriul sistem de operare. Apple ataca acum puternic segmentul de utilizatori interesati de tehnologie, dar care nu sunt dispusi sa cheltuiasca sume exorbitante pentru a achizitiona echipamente electronice.
"Apple este o companie cunoscuta pentru computerele sale foarte scumpe, pe care oamenii le cumparau datorita facilitatilor suplimentare oferite", a spus Ian Harris, editor la revista de specialitate MacFormat, citat de presa internationala. "Insa iPod-ul a dat si celorlalte segmente de piata o idee despre produsele Apple. Utilizatorii de PC-uri care apreciaza simplitatea, eleganta si stilul iPod-ului vor fi tentati sa cumpere un Mac Mini".
Noul Mac arata ca un patrat cu latura de 16 centimetri, cu o grosime de doar 5 centimetri, si cantareste 1,3 kilograme, ceea ce il face unul dintre cele mai mici si usoare computere existente pe piata. Apple a inclus din fabricatie un adaptor prin care Mac-ul poate fi conectat la un monitor sau la televizor. Nici mouse-ul sau tastatura nu trebuie neaparat sa fie cumparate de la Apple, utilizatorul putand sa aleaga orice producator.
Analistii si-au revizuit estimarile cu privire la numarul de utilizatori de Windows care, dupa ce s-au jucat cu iPod-ul, ar putea sa treaca la un computer Mac. De pilda, Charles Wolf, analist pentru compania Needham, spune ca se asteapta ca 11% dintre utilizatorii de Windows sa treaca la Mac dupa aparitia pe piata a noului Mac Mini. Anterior, el declarase ca procentul nu va fi mai mare de 4%, relateaza publicatia News.com.
Mike Davis, analist pentru compania britanica Butler Group, spune ca si segmentul enterprise s-ar putea arata interesat de noul tip de Mac. De pilda, spune el, bancile ar putea fi tentate de o alternativa la terminalele de dimensiuni si costuri reduse pe care ruleaza sistemul de operare Windows al Microsoft. In plus, platforma software Apple permite dezactivarea porturilor de comunicatie externa a computerului si chiar a hard disk-ului, ceea ce face din Mac Mini o varianta cu un bun nivel de securitate pentru companii, a mai spus Davis, citat de The Independent.
Aceeasi idee este sugerata si de Ted Schadler, analist principal pentru institutul Forrester Research. "Microsoft si partenerii sai incearca din rasputeri sa sporeasca rezistenta la spam si virusi a viitorului sistem de operare Longhorn, dar acesta va fi gata abia peste doi ani. Pana atunci, o parte dintre utilizatorii Windows ar putea sa treaca la Mac, pentru ca este mai sigur".
Specialistii au trecut insa in revista si posibilele puncte slabe ale noului computer al Apple - este greu de upgradat, procesorul nu este foarte rapid (1,25 Ghz sau 1,42 Ghz) si, bineinteles, dupa cum a glumit si Steve Jobs, are implementata "functia AAMTM" (Adu-ti de-Acasa Monitor, Tastatura si Mouse).
Un analist al companiei Jupiter Research a spus, citat de News.com, ca este foarte probabil ca majoritatea utilizatorilor care au o tastatura, un monitor si un mouse, sa le aiba deja conectate la un PC. Analistul a adaugat totusi ca, desi achizitionarea acestor accesorii va spori pretul total al Mac-ului, Apple a reusit totusi sa depaseasca o importanta bariera psihologica, care pozitiona produsele companiei in categoria celor de lux.
Repozitionarea Apple a fost intarita si de un alt nou produs, iPod-ul cu card de memorie flash. Pretul porneste de la 99 de dolari (75 de euro), iar memoria de la 512 GB, ceea ce il face un competitor serios pe segmentul playerelor digitale ieftine. Cel mai ieftin iPod (cu hard disk incorporat) era pana acum modelul iPod Mini - 249 de dolari (190 de euro). mihai.musatoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO