Business Hi-Tech

Automobil sau calculator?

14.07.2004, 00:00 24



Cand Nobuyuki Furui s-a alaturat in 1980 diviziei de electronica a Toyota Motor nu avea decat cel mult 50 de colegi. Situatia s-a schimbat de atunci. "Acum exista cinci divizii mari axate pe componentele electronice si numarand impreuna cateva mii de angajati" - spune Furui, manager al uneia din cele cinci divizii. Ecranele din jurul sau ii confirma spusele afisand ultimele tehnologii de securitate dezvoltate de divizia pe care o conduce.



Componentele electronice au inlocuit de multa vreme parti mecanice din sistemul de franare sau din cel de directie a masinii. Ele vor fi folosite din ce in ce mai mult de catre constructorii de masini ce concureaza in productia de automobile mai sigure, mai putin poluante si cu un confort sporit pentru pasageri. "Nu prea mai exista componente pur mecanice intr-o masina," spune Takeshi Uchiyamada, manager responsabil cu tehnologia automobilelor la Toyota.



Senzori realizati cu o tehnologie de ultima ora, radare si camere video sunt deja folositi pentru implementarea unor sisteme precum asistenta la parcare si pastrarea benzii de rulare. Pentru economia de combustibil, constructorii de masini folosesc de ceva vreme controlul electronic al sistemului de injectie, unde, spun ei, ar fi fost imposibila folosirea de componente mecanice. Dar, o data cu trecerea de la "siguranta pasiva" la "siguranta activa" - adica de la reducerea efectelor accidentului cu ajutorul centurilor de siguranta si a airbagurilor, la prevenirea acestuia prin atentionarea soferului asupra pericolului - cantitatea de componente electronice va creste seminficativ. Datorita acestei tendinte, piata semiconductorilor folositi in industria auto a crescut in 2003 cu 19%, ajungand la 14 miliarde de dolari. JEITA (Japan Electronics and Information Technology Industries Association) prevede o crestere continua a pietii, avand o rata anuala de cel putin 10%. Cererea de chipuri ar atinge astfel in 2007 o valoare de 21 miliarde de doslri. Aceasta suma ar putea creste daca automobilele cu consum mixt (benzina-energie electrica) sau cele pe baza de GPL ar cunoaste o raspandire mai larga. Aceste vehicule de nisa ce folosesc motoare electrice si baterii pentru imbunatatirea eficientei consumului de combustibil au de doua ori mai multe componente electronice fata de un automobil clasic.



Nu se folosesc electronice doar pentru securitate si reducerea consumului de combustibil. Combinand tehnologia informatiei cu electronicele, marii constructori de masini concep sisteme interactive de transport, bazate pe GPS. Acestea ar putea imbunatati traficul si ar putea ajuta soferii sa comunice intre ei. "Electronicele sunt acum vitale pentru cresterea valorii masinilor," spune Hironobu Kiryu, inginer la Honda Motor. "Fara ele nu va exista progres"



Inginerii mecanici si cei electronisti (mai ales acestia din urma) vorbesc despre scopul lor final ca fiind masinile ce nu mai pot fi implicate in accidente. Totusi ei ar trebui sa se gandeasca la faptul ca o foarte mare parte dintre soferi sunt soferi din placere. Iar acestora nu prea le poti vinde o masina ce merge singura.





Vremuri bune pentru fabricantii de electronice



Tendinta de a folosi mai multe electronice in cadrul automobilelor nu a adus beneficii doar furnizorilor traditionali de asemenea componente pentru industria auto. Visteon, Bosch sau Denso, furnizori de sisteme electronice complete pentru marii constructori de masini, a trebuit sa imparta profiturile cu producatorii de electronica nespecializata, cum ar fi Hitachi, Matsushita Electric Industrial sau NEC Electronics.



Pentru a pregati raspandirea sistemelor de securitate avansate si la masinile ieftine - aceste sisteme sunt disponibile in special la masinile de lux sau ca optiuni costisitoare, mai ales datorita costurilor de cercetare - producatorii de componente electronice isi dezvolta diviziile specializate pentru industria auto.



Una dintre miscarile cele mai indraznete vine din partea Hitachi, care vrea sa-si dubleze vanzarile de componente electronice pentru automobile si sa ajunga la 9 miliarde de dolari pana in 2010. Cel mai mare concern japonez de electronice detine deja propria pista de testare si furnizeaza diverse sisteme standard pentru majoritatea masinilor, cum ar fi sistemul ABS.



Cu fiecare componenta majora a automobilului dependenta de software, exista pareri ca inginerii electronisti vor ajunge sa construiasca ei insisi masini. Constructorii de masini nu sunt de acord. Desi lumea considera ca ei doar asambleaza un puzzle din piesele realizate de altii, constructorii de masini sustin ca ei sunt cei care deseneaza imaginea de pe cutia puzzle-ului. "Noi cerem tehnologia de la furnizorii nostri bazandu-ne pe ani de experienta in constructia de automobile, iar acest lucru nu este ceva ce electronistii pot realiza singuri," spune Yasuhiko Fujita, inginer la Honda, accentuand ca relatia dintre constructorii de masinini si inginerii electronisti nu este una competitiva, ci cooperativa.





 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO