Business Hi-Tech

Baidu.com: Suntem mai mult decat un Google tradus in chineza

17.11.2005, 19:30 331

Nu este foarte greu de inteles de ce Baidu.com, cel mai important motor de cautare din China, a fost considerat de la bun inceput o versiune chineza a Google, gigantul mondial in cautarea pe Internet. Site-urile celor doua companii, dar si serviciile de publicitate online pe care le ofera sunt foarte similare.

Numai ca strategia adoptata de Baidu nu este deloc asemanatoare cu cea a Google, scrie Financial Times. Ceea ce urmareste Google, cel mai mare motor de cautare din lume (si care detine aproximativ 2,8% din actiunile Baidu), este sa organizeze toate informatiile din lume intr-o uriasa baza de date si sa ofere acces la scara larga la aceste informatii. In schimb, Baidu nu este interesat de o strategie atat de ambitioasa, entuziasta si idealista, conform spuselor directorului executiv al companiei chineze, Robin Li.

"Suntem o companie mai restransa, care urmareste in principal sa ofere o cautare eficienta in China si atat", a explicat acesta.

"In plus, modul nostru de abordare este ceva mai pragmatic decat cel al Google. Noi nu incercam sa inovam doar de dragul de a inova", a mai spus el.

Cert este ca aceasta strategie a fost o alegere buna pentru compania care a reusit deja sa isi stabileasca o pozitie fruntasa pe piata de cautare din China, scrie Financial Times.

Cu toate ca a aparut pe piata mult mai tarziu decat Google, Baidu este considerat cel mai important motor de cautare din China, informeaza publicatia britanica. De la listarea pe bursa americana Nasdaq in august, cand valoarea actiunilor Baidu a crescut de peste patru ori (cel mai spectaculos debut din istorie pe Nasdaq al unei companii straine), profitul si veniturile companiei au inregistrat o crestere semnificativa.

In august, actiunile Baidu.com au crescut cu 450%, la 151,21 dolari (122,27 euro) pe unitate. Listarea Baidu a depasit chiar si succesul inregistrat de Google anul trecut, au precizat specialistii in domeniu. Succesul companiei cu sediul la Beijing a contrastat puternic cu perioada de inceput a Internetului, cand actiunile companiilor din domeniul tehnologiei pierdeau de obicei din valoare in prima zi de tranzactionare.

Unul dintre motivele cresterii veniturilor Baidu a fost faptul ca anumite companii din China au ales sa isi faca publicitate prin serviciul oferit de motorul de cautare chinez. Iar avantajul a fost ca Google, prin serviciul de publicitate AdWords, deja popularizase acest tip de publicitate online, iar oferta similara a Baidu a atras rapid companiile.

Succesul pe care l-a avut Baidu a determinat utilizatorii sa aiba anumite asteptari de la serviciile pe care le primesc, iar aceasta situatie a fost putin dificila pentru companie, au precizat unii analisti, citati de Financial Times. Iar Baidu nu a fost ferit de probleme intrucat, recent, patru dintre cele mai mari case de inregistrari din lume au intentat proces impotriva companiei, pe motiv ca in urma cautarilor efectuate pe acest site au fost returnate link-uri catre site-uri care ofera spre descarcare gratuita melodii digitale fara respectarea drepturilor de autor.

Universal Music Group, EMI Group si Warner Music Group au deschis actiuni in justitie impotriva Baidu in luna iulie, iar Sony BMG a intentat proces la inceputul lunii septembrie. Prin faptul ca utilizatorii erau directionati catre servicii ilegale de descarcare de melodii, Baidu a inregistrat o crestere a traficului de utilizatori cu 20% mai mare.

Viitoare procese sunt excluse insa din discutie, mai ales ca Baidu a eliminat din rezultatele cautarilor site-urile ilegale, iar acum are in plan sa profite doar de apetitul utilizatorilor pentru continutul digital legal, a explicat Robin Li.

Insa problemele companiei pe viitor vor fi de o cu totul alta natura: competitia cu rivalii.

Motorul de cautare american reprezinta o posibila amenintare pentru Baidu, intrucat detine aproximativ 20% din piata chineza de cautare pe Internet, cu toate ca nu a avut o prezenta puternica in regiune, scrie publicatia britanica. In plus, Google a anuntat intentii de a se extinde tot mai mult in China. In acest sens, compania americana a angajat un fost angajat Microsoft pentru a conduce operatiunile din China, scrie Financial Times.

Astfel, pozitia pe care o detine Baidu ar putea fi clatinata de patrunderea Google pe piata chineza. "Cu toate acestea, Google nu va putea adopta aceeasi strategie pe care o aplica in SUA si aici", este de parere Robin Li. "Nu multe companii chineze sunt totusi familiarizate cu publicitatea online, iar piata nu este una usor de castigat", a mai spus el. In plus, Google ar trebui isi faca probleme in ceea ce priveste obtinerea de aprobari de la guvernul chinez pentru serviciile sale diverse, mai ales ca, in trecut, unele din aceste servicii au fost interzise.

Iar daca Baidu poate returna fara mari mustrari de constiinta rezultate in urma cautarilor online care sa nu atinga subiecte sensibile de natura politica, nu se stie daca si Google se va putea conforma unui astfel de regim restrictiv fara sa aiba de pierdut in restul lumii, scrie Financial Times.

Si totusi, Google este inca o problema destul de indepartata pentru Baidu. Cel putin in comparatie cu Alibaba.com, cel mai mare site de licitatii online din China, care a anuntat saptamana aceasta ca serviciul de cautare prin Internet va fi de acum inainte centrul strategiei de dezvoltare al companiei. Aceasta initiativa vine din partea Yahoo!, principalul rival al Google, care detine pachetul majoritar de actiuni Alibaba, scrie Financial Times.

"Acum ca Yahoo! este cel mai mare investitor al companiei noastre, iar investitiile pe care vrem sa le facem pentru dezvoltare se ridica la 350 de milioane de dolari (aproximativ 300 de milioane de euro), ne putem considera un jucator important pe piata", a precizat Jack Ma, fondatorul Alibaba. Iar Alibaba este pregatita sa investeasca oricat este nevoie pentru a se extinde pe segmentele de piata pe care le are in vizor. Deocamdata insa, divizia de cautare nu este principala sursa de venituri a companiei, ci comertul online.

"Aici avem noi de castigat, pentru ca suntem concentrati numai pe cautarea online. Astfel, nu numai ca ne pastram cota de piata, dar ne putem extinde mult mai mult, in timp ce Alibaba are mai multe segmente de piata carora trebuie sa le dea atentie", a conchis directorul executiv al Baidu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO