Business Hi-Tech

Bataie ca la Waterloo pe piata telefoniei fixe

Bataie ca la Waterloo pe piata telefoniei fixe

Click pentru imaginea marita

29.05.2007, 19:24 51

A intrat tarziu pe segmentul de servicii de acces la internet si televiziune prin satelit, cand ceilalti jucatori numarau deja sute de mii de utilizatori, si pierde clienti pe o piata in scadere - telefonia fixa. Intr-o competitie pe viata si pe moarte cu ceilalti jucatori, Romtelecom spera ca n-a pornit schimbarea prea tarziu.
Ce s-a intamplat cu Romtelecom si care sunt evolutiile de pe piata locala care obliga fostul monopol din telefonia fixa sa iasa la atac pe piata?
Din decembrie anul trecut, cand James Hubley se declara increzator in operatiunea de distantare de telefonia fixa si crearea de noi centre de venituri din internet si continut (televiziune si portaluri web), si pana in prezent cifrele indica un lucru sigur: piata forteaza operatorul sa se desparta de telefonia fixa mai repede decat si-ar dori-o. Compania a pierdut anul trecut 500.000 de clienti pe telefonia fixa, exact segmentul care aduce cei mai multi bani pentru companie.
Provocarile pe care le are de infruntat Romtelecom nu se limiteaza insa la atat: pe fiecare segment de piata pe care este prezenta compania, exista de la unul sau doi pana la cateva zeci de concurenti.
In ce priveste telefonia fixa, care aduce, prin tarifele pentru abonamente, cele mai mari venituri pentru Romtelecom, compania are o misiune extrem de grea in a-si mentine utilizatorii.
Pe o piata aflata per ansamblu in scadere, Romtelecom are de infruntat in primul rand o concurenta redutabila din partea operatorilor de cablu RCS&RDS si UPC Romania.
Cel mai puternic concurent al Romtelecom este RCS&RDS, al doilea jucator de pe piata de cablu TV (CATV) care a crescut puternic prin ofertele agresive lansate, care merg pana la furnizarea gratuita a serviciului de telefonie fixa pentru clientii serviciilor sale CATV sau internet.
In timp ce abonamentul cel mai ieftin de la Romtelecom, Confort Standard, are un tarif lunar de 6,9 euro, RCS&RDS ofera serviciul gratuit, plus minute gratuite in reteaua RCS&RDS si catre Romtelecom, daca utilizatorul a contractat deja servicii de internet sau CATV de la companie. Cel mai ieftin abonament CATV de la RCS&RDS are un tarif de 6,5 euro (inclusiv TVA), iar cel mai ieftin abonament la internet are un tarif de 6,8 euro (fara TVA). Practic RCS&RDS ofera un pachet de doua servicii (telefonie plus CATV sau telefonie plus Internet) la tariful pe care Romtelecom il incaseaza pentru o singura linie telefonica, fara minute incluse.
Un alt motiv de ingrijorare pentru Romtelecom il reprezinta si procesul accelerat de substitutie al telefonului fix cu cel mobil. Numarul de abonati (si utilizatori in general) ai telefoniei mobile este in crestere constanta, fata de piata de telefonie fixa - tendinta fiind determinata atat de cauze obiective - absenta infrastructurii telecom din mediul rural, dar si subiective - cum ar fi preferinta utilizatorilor de a-si utiliza mobilul in locul fixului din motive care tin de usurinta si simplitate (numerele de telefon stocate in telefon, posibilitatea de a suna aproape de oriunde, indiferent de locatie etc.).
O problema noua pentru Romtelecom o reprezinta si intrarea Vodafone si Orange Romania pe cel mai profitabil segment al telefoniei fixe: companiile mari si IMM-urile. Vodafone a inceput deja sa aloce numere de telefonie fixa pentru clientii companii, iar Orange va face in curand acelasi lucru.
Rezultatele concurentei din piata s-au resimtit puternic in rezultatele pe 2006 ale operatorului: in ciuda majorarii tarifelor la abonamente anul trecut, in luna august, cu o medie de aproximativ 25%, veniturile au scazut cu 3,8%, la 894,8 milioane de euro, iar profitul net a fost de 55,2 milioane de euro, cu 35% mai mic decat in 2005.
In ciuda acestui climat puternic concurential de pe piata locala, oficialii Romtelecom se declara in continuare optimisti.
"Nu este tarziu, absolut deloc tarziu pentru a repozitiona pe piata Romtelecom", spune Yorgos Ioannidis, noul CEO al Romtelecom, intarind astfel ideile exprimate de predecesorul sau James Hubley, americanul caruia i-a luat locul la conducerea companiei.
Declaratiile lui Ioannidis vin in contextul in care compania si-a completat echipa de conducere cu manageri cu experienta, recrutati de la multinationale din Europa, dupa valul de demisii provocat de plecarea lui Hubley, si lansarea unor oferte agresive pe telefonie si internet.
Cu doi "atacanti" in echipa de management, respectiv cei doi directori comerciali care raspund de zonele business si rezidential, Romtelecom pare hotarat sa iasa la bataie pentru a-si mentine baza de utilizatori.
Pana acum, operatorul a reusit sa-si creasca, in sapte luni, de la zero la peste 200.000 numarul de clienti pe televiziunea prin satelit si sa creasca in acest an cu aproximativ 70.000 numarul de clienti la serviciile de internet. Cifra de 160.000 de clienti pentru serviciile de acces la internet nu este decat un succes decalat al companiei: Romtelecom isi propusese pentru 2006 un numar de 150.000 de clienti pe accesul la internet.
In conditiile in care competitorii ofera insa, in unele cazuri, aproape gratuit serviciile care pentru Romtelecom reprezinta baza veniturilor, compania a iesit pe piata cu o prima oferta agresiva.
Mai exact: reducerea cu 50% a tarifelor la internet pentru toti clientii companiei si lansarea unui abonament de 11,2 euro (fara TVA) pe luna care include convorbiri nelimitate in reteaua Romtelecom, indiferent de ora.
In plus si clientii celorlalte abonamente (mai putin Confort Standard) au posibilitatea de a suna nelimitat si gratuit in retea, insa doar in afara orelor de varf. O oferta similara (apeluri nelimitate in retea) este disponibila, din randul operatorilor majori de pe piata locala, doar la UPC Romania, care are insa aproximativ 100.000 de clienti pe telefonie si nu peste 3 milioane cat numara Romtelecom.
Ca aceasta atitudine agresiva este neobisnuita pentru companie o arata si faptul ca operatorul a subliniat in mesajele care anuntau schimbarile de abonamente faptul ca "pentru prima data, Romtelecom scade tarifele...".
Oamenii din piata telecom spun ca decizia Romtelecom este una radicala, determinat de concurenta puternica de pe piata locala si rezultatele companiei pe anul trecut si previzibila scadere si in acest an a numarului de abonati.
"Nicaieri in Europa nu exista o asemenea concurenta ca la noi, care omoara practic businessul. In conditiile in care unii operatori ofera serviciile la tarife foarte mici, sau egale cu zero, multe servicii se depreciaza, isi pierd valoarea in ochii consumatorilor. Ceea ce face acum Romtelecom este o masura radicala, dictata de ceea ce se intampla in piata, dar care nu este business-wise", au comentat pentru ZF surse din piata telecom anunturile Romtelecom. "Pe piata telecom din Romania parca am avea de-a face cu batalia de la Waterloo: conteaza sa ramana un singur luptator in picioare cu steagul in mana, chit ca in rest moare toata lumea. Ceea ce se intampla cu tarifele la noi nu are nicio legatura cu marje de profit, cu planuri de afaceri pe termen lung", adauga sursa citata.
Oficialii Romtelecom se feresc de altfel sa comenteze sau sa faca previziuni legate de numarul de abonati sau venituri pentru acest an, preferand sa transfere discutia spre viitor.
"Credem ca din luna iunie cand sunt disponibile noile oferte, vom reusi sa ajungem la situatia in care din ce in ce mai putini clienti vor renunta la Romtelecom", spune seful Rometelecom cand este intrebat despe evolutia numarului de utilizatori ai companiei in acest an.
Se declara de altfel increzator in viitorul companiei dupa ce, in ultimele patru luni s-a dus incognito in magazinele companiei, a vizitat sediile regionale importante ale Romtelecom -? cand a vorbit cu aproape 2.000 de oameni si chiar o retea de cartier. "Romtelecom se poate schimba radical atat ca oferta, cat si ca experienta oferita clientilor. Moment in care probabil vom evalua si posibilitatea de a schimba numele companiei", a spus Ioannidis pentru ZF, insistand asupra ideii ca a venit aici pe termen lung. "Sunt aici cu un contract ferm pe trei ani, dar voi ramane aici mai mult pentru ca imi place Romania. Sunt aici ca sa raman, nu sunt un 'legionar'", a adaugat el.
Chiar daca era membru in Consiliul de administratie al Romtelecom inainte de a fi numit in functia de CEO, Ioannidis a refuzat de la inceputul lunii februarie orice interviu sau iesire de "substanta" in public, si marturiseste ca isi pregateste cu atentie iesirile in public.
"Am venit pregatit la conferinta de presa (de anuntare a noilor tarife - n. red.) pregatit pentru a raspunde la 100 de intrebari, la unele chiar in romana", spune Ioannidis.
Si ofera un exemplu: "mai bine mai tarziu decat niciodata", era raspunsul pregatit, in romana, pentru cazul in care ar fi fost intrebat daca nu cumva Romtelecom a inceput prea tarziu sa se repozitioneze pe piata locala.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO