Business Hi-Tech

Camerele digitale fara fir vor cuceri 70% din piata in 2009

30.11.2005, 17:33 15

Camerele foto digitale au incins spiritele in ultimii ani intre marii producatori. Rivalitatea se va accentua insa, pe masura ce incep sa apara pe piata camerele wireless, care se conecteaza fara fir la alte aparate digitale.

Camerele foto digitale wireless, cea mai noua miza pentru producatori si despre care se spune ca vor domina piata in cativa ani, se transforma rapid intr-o bogata sursa de venituri, scrie Financial Times. Camerele wireless se pot conecta usor la PC sau la alte echipamente pentru a transfera pozele din memorie.

Daca acum cativa ani camerele wireless nici nu existau pe piata, iar anul acesta doar 2% dintre camerele digitale au scapat de fire, in 2009 acestea vor ajunge sa detina aproximativ 68% din piata, conform estimarilor analistilor companiei de cercetare IDC.

Iar semnele nu intarzie sa apara. Luna aceasta s-au deschis la New York si San Francisco usile expozitiei "One Gallery", organizata de Kodak. Inauntru, peretii erau in intregime acoperiti de fotografii, iar in rest, numai camere foto si imprimante. Nu este insa vorba de o galerie de arta, ci mai degraba de o prezentare cu scopuri pur comerciale, scrie FT.

One Gallery este de fapt si o parte a strategiei de marketing adoptate de sarbatori de companii, perioada a anului care aduce in general venituri din vanzari mai mari de jumatate din veniturile totale anuale. Practic, Kodak a vrut sa prezinte cu mult fast si tam-tam noua camera foto digitala wireless, EasyShare One, pioniera in domeniul camerelor fara fire, care a ajuns pe piata la sfarsitul trimestrului trei al anului, scrie Financial Times.

Viitorii posesori ai EasyShare One vor putea sa faca fotografii digitale si sa le trimita la orice adresa de mail direct de pe camera foto sau sa le tipareasca cu o imprimanta color, au explicat oficialii Kodak.

Dincolo de publicitate, compania vrea sa o ia inaintea rivalilor pe segmentul camerelor foto Wi-Fi si sa castige o cota de piata cat mai mare in noul domeniu. Si nu se stie cat timp mai are la dispozitie, intrucat Nikon a lansat recent o camera wireless care are un design atragator desi este mai limitata din punctul de vedere al functiilor si performantei, comenteaza publicatia britanica. Canon urmeaza sa lanseze o camera foto Wi-Fi anul viitor. Astfel, piata este deschisa noilor competitori, iar companiile de cercetare avertizeaza ca, incepand de anul viitor, camerele wireless vor reprezenta peste 20% din totalul de camere foto. Conform estimarilor analistilor IDC, in 2006 se vor vinde aproximativ 20 de milioane de camere Wi-Fi la nivel mondial. Iar cresterea va continua la 50% in 2008 si 68% in 2009.

Procentele sunt imbucuratoare pentru producatori, insa asta nu inseamna ca ei vor neglija domeniul camerelor foto per ansamblu. Pe piata americana, una din cele mai competitive din lume, Kodak a intrecut liderii traditionali de pana acum cu o cota de piata de 21,3% in trimestrul doi. Sony si Canon s-au clasat pe locul al doilea cu o cota de 17,7%, scrie Financial Times.

Cu toate acestea, vanzarile de camere foto digitale au inceput sa scada in SUA, datorita saturarii pietei, iar competitia puternica a dus la o scadere semnificativa a preturilor de vanzare ale echipamentelor. Rezultatul final nu este decat o scadere a veniturilor din vanzari ale producatorilor. Pana la urma asta reprezinta camerele foto, o alta sursa de venit, iar EasyShare One, care se vinde la pretul de 600 de dolari (aproximativ 510 euro), va asigura incasari multumitoare pentru Kodak, cel putin pana intra si competitia pe piata, sunt de parere analistii IDC. "Pentru Kodak insa, camerele nu au fost niciodata doar o sursa de profit", a precizat Ulysses Yannas, consilier de investitii in cadrul Buckman, Buckman & Reid. "De fapt sunt doar o cale catre a castiga si din alte sectoare", a mai spus el.

Si asta pentru ca producatorii de camere foto pot scoate foarte usor bani si din suportul tehnic, din imprimarea pe hartie a fotografiilor sau din vanzarea accesoriilor pentru camerele foto digitale, scrie Financial Times.

"Nu este vorba doar de cate camere reuseste sa vanda un producator intr-un trimestru al anului, ci si de cat de mult din piata de imprimare a fotografiilor digitale reuseste sa castige in acea perioada", a explicat Jay Vleeschhouwer, analist in cadrul companiei de consultanta in domeniul financiar Merrill Lynch.

Totusi, marii producatori de camere foto digitale inca se confrunta cu o mare problema: care este cea mai buna metoda de a scoate bani din fotografia digitala. Provocarea este faptul ca numai o fotografie digitala din patru ajunge si pe hartie, conform datelor Photo Marketing Agency International (PMA).

Solutia este importanta pentru fiecare dintre ei si mai ales pentru Kodak, care incearca sa recupereze cumva banii pierduti din divizia de film - tot mai neprofitabila. Rezultatele financiare pe trimestrul al treilea ale companiei au fost negative, pierderile fiind mai mari de un miliard de dolari (0,85 miliarde de euro), scrie Financial Times.

Industria foto este una sustinuta din foarte multe parti. Imprimarea fotografiilor este doar una, iar companiile din domeniu ar trebui sa se concentreze mai mult pe serviciile pe care le ofera clientilor, pentru a reusi sa-i atraga pe acestia, sunt de parere mai multi analisti.

Iar camerele foto Wi-Fi pot ajuta companiile pe segmentul de servicii. Spre exemplu, EasyShare One permite utilizatorilor sa incarce pozele facute pe site-ul Kodakgallery.com, cunoscut inainte sub numele de Ofoto, album virtual de poze detinut de asemenea de Kodak. Aici, utilizatorii pot salva fotografiile intr-un cont personal, le pot arhiva si se pot uita la ele oricand, informeaza Financial Times.

Acelasi serviciu s-a dezvoltat pe parcurs pentru a permite clientilor sa cumpere online diferite alte obiecte legate de fotografie, cum ar fi felicitari sau calendare, care in plus pot fi personalizate cu fotografii proprii, au precizat oficialii Kodak.

"Oamenii sunt dispusi sa plateasca pentru a transforma un obiect obisnuit intr-o adevarata opera de arta, creatie proprie", este de parere Cris Chute, analist al companiei de cercetare IDC.

Un alt segment de viitor ar fi si transpunerea in format digital a fotografiilor foarte vechi. "Nu este un proces foarte diferit de cel din domeniul muzicii. Luati spre exemplu magazinul de melodii digitale al Apple, iTunes, care dispune deja de o colectie foarte mare de cantece", a precizat Garry Pageau de la PMA. "Astfel de servicii vor aparea pe piata in cel mult un an, urmate apoi de lansarea unui numar tot mai mare de camere foto digitale wireless", a conchis acesta. anca.arsene@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO