Business Hi-Tech

Desant Nokia pe pietele emergente

01.09.2003, 00:00 14

Daca pana acum veneam o data pe an la Moscova si Sankt Petersburg, de acum o sa vizitez Rusia cel putin o data la sase luni, a declarat la sfarsitul saptamanii trecute, intr-o sala arhiplina, la doi pasi de Piata Rosie, Jorma Ollila, presedinte si CEO Nokia.
Aceasta schimbarea in programul sefului celui mai mare producator mondial de telefoane mobile are o explicatie simpla: lupta pentru o cota cat mai mare  dintr-o piata cu o dezvoltare exploziva, fara echivalent in nici o alta industrie. Telefonia mobila a avut in Federatia Rusa o crestere de 1.000% in mai putin de trei ani. Daca in 2000 existau 3 milioane de rusi care foloseau comunicatiile mobile, in acest an numarul acestora va atinge 30 de milioane, iar in 2008 va sari de 60 de milioane.
De fapt aceasta spectaculoasa crestere o gasim, evident la scari diferite, in majoritatea tarilor mari aflate in curs de dezvoltare, printre care presedintele Nokia a numit, in afara de Rusia, China, India, Brazilia. Iar acest trend va continua si in urmatorii cinci ani.In intreaga lume exista acum 1,2 miliarde de clienti ai telefoniei mobile. Numarul acestora l-a depasit pe cel al abonatilor liniilor fixe. Pana in 2005, 1,6 miliarde de oameni vor vorbi la mobil, iar in 2008 companiile de telefonie mobila vor avea 2 miliarde de clienti, a explicat Jorma Ollila.Si, aspect important, 80% din aceasta crestere va fi inregistrata in tarile emergente.Care este strategia Nokia pentru a-si pastra si consolida primul loc si in noile conditii de pe pietele emergente?In primul rand, compania finlandeza trebuie sa-si bazeze planurile pe un ARPU mai scazut decat pana acum. Avem de-a face deci cu un nou model de business. ARPU (venitul mediu pe client) este un factor cheie in evaluarea activitatii unui operator mobil pe piata. Daca pana acum companiile de telefonie mobila erau obisnuite sa lucreze cu ARPU mari - data fiind dezvoltarea pe pietele bogate -  o data cu mutarea centrului de greutate pe pietele emergente (cu locuitori saraci) lucrurile s-au schimbat. Astfel incat strategia Nokia - ca producator de terminale si de retele - se bazeaza acum pe trei elemente de baza: lansarea pe piata a unor terminale cu cost redus (entry level); sprijinirea operatorilor in a oferi servicii ieftine; oferta de solutii de retele cu costuri reduse de operare astfel incat operatorii sa inregistreze o margine de profit satisfacatoare chiar in conditiile unui ARPU scazut. In acest sens compania finlandeza ataca pietele emergente din Rusia, India si America Latina, cu doua noi terminale entry level lansate la sfarsitul saptamanii trecute la Moscova: Nokia 1100 ( care va inlocui pe piata modelul 3310) si Nokia 2300. Ambele modele vor costa circa 100 de dolari bucata, fara abonament, pret suficient sa asigure dupa cum declara presedintele Jorma Ollila "o marja de profit sanatoasa".Modelul 110 va fi disponibil in intreaga lume in ultimul trimestru al acestui an, iar modelul 2300 va fi lansat in regiunea Asia Pacific in ceeasi perioada, urmand sa ajunga in Europa, Africa si Orinetul Mijlociu in primul trimestru al anului viitor.Pe de alta parte, oficialii Nokia prezenti la Moscova au pus accentul si pe strategia companiei privind noile servicii de telefonie mobila capabile sa aduca venituri semnificative. Astfel, au subliniat ca  trendul pe piata comunicatiilor mobile il reprezinta serviciile de continut: imagine (multumita telefoanelor cu camera si MMS - mesaje multimedia), jocuri si entertaiment in general, media (stiri, de la cele de sport si meteo pana la cele politice) si comunicatii de business, inclusiv e-mail. victor@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels