Business Hi-Tech

Din septembrie, clientii pot cere operatorilor deblocarea telefoanelor blocate intr-o retea

29.06.2009, 18:15 2781

Operatorii de telefonie mobila din Romania vor debloca, incepand din luna septembrie, la cererea utilizatorilor, telefoanele codate in retelele proprii, in cel mult 15 zile de la primirea cererii, ca urmare a unui acord intre companiile telecom si autoritatea de reglementare in domeniu.

Operatorii de telefonie mobila din intreaga lume obisnuiesc sa blocheze utilizarea telefoanelor mobile in retelele competitorilor, si in special a mobilelor achizitionate la preturi mai mici (subventio-nate), pentru a se asigura ca isi vor recupera subventiile prin veniturile din servicii. Un telefon blocat nu poate fi utilizat in alta retea decat pentru apeluri catre servicii de urgenta.
Codul de conduita va fi aplicat de Orange, Vodafone, Romtelecom si RCS&RDS incepand cu 1 septembrie. Cosmote si Zapp au semnat de asemenea codul desi Cosmote vinde toate telefoanele deblocate in timp ce mobilele utilizate de Zapp nu pot fi utilizate in nicio alta retea.
Daca deblocarea telefoanelor era posibila si pana acum, insa in special pe piata neagra, din luna septembrie operatorii se obliga sa ofere acest serviciu, insa numai in anumite conditii, care raman restrictive pentru clienti.
ANCOM nu a stabilit cu operatorii un pret standard pentru decodarea telefoanelor, acesta urmand sa varieze in functie de mobil. Pe piata neagra decodarea mobilelor simple pleaca de la 15 lei, ajunge la 49 de lei pentru terminale Blackberry sau carduri de date si atinge un maxim de 100 de lei pentru Apple iPhone.
Conform codului de conduita, fiecare operator se obliga sa informeze clientii, la momentul vanzarii, daca telefonul pe care il achizitioneaza este codat in retea, precum si despre tariful si conditiile de decodare si sa ofere clientului posibilitatea de a solicita deblocarea chiar la data achizitiei sau la un moment ulterior acesteia. Deblocarea ulterioara achizitionarii se va face pe baza facturii fiscale sau a certificatului de garantie al terminalului.
Daca telefonul este achizitionat ca parte dintr-un pachet promotional sau la un pret preferential si clientul solicita deblocarea inainte de expirarea perioadei minime prevazute in contractul de servicii de comunicatii incheiat cu operatorul, clientul va trebui sa achite atat tariful pentru operatiunea de deblocare, cat si suma stabilita ca penalitate pentru deblocarea anticipata a telefonului pe parcursul perioadei minime contractuale.
Dupa expirarea perioadei minime obligatorii a contractului, precum si pentru utilizatorii de servicii preplatite, deblocarea telefonului va presupune doar achitarea tarifului de deblocare.
Codul are o formulare ambigua in ceea ce priveste deblocarea telefoanelor mai vechi, care va fi realizata de operatori doar "in masura in care dispun de resursele tehnice necesare."
La finele anului 2008, numarul de utilizatori locali de telefonie mobila se ridica la 24,5 milioane (abonamente si cartele prepaid active).
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO