Business Hi-Tech

Emisiunile radio digitale "private" ameninta radioul traditional

17.11.2005, 19:30 19

Ultimele luni au consemnat aparitia unui nou fenomen in lumea digitala. Asa-numitul "podcasting" - fisiere audio digitale cu pareri si opinii personale transferate prin Internet si ascultate direct pe playerul digital - se pozitioneaza acum aproape ca o industrie de sine statatoare.

Insa va reusi, asa cum sustin fanii sai cei mai infocati, sa modifice modelul de business al radioului traditional?

Leo Laporte, de pilda, un realizator de emisiuni radio din Los Angeles si creator al propriei emisiuni de tip podcast, numita "Saptamana aceasta in industria IT&C", este de parere ca podcasturile ajuta la schimbarea in bine a radioului.

"Radioul este o industrie muribunda de vreo douazeci de ani, iar podcastingul revitalizeaza aceasta arta care este emisiunea de radio", a spus Laporte, citat de BBC News Online.

Unul din aspectele acestei renasteri este "microcasting-ul" sau "narrowcasting-ul", cum sunt numite in jargon emisiunile podcasting destinate unor publicuri de nisa, foarte bine definite, cum ar fi de exemplu cele despre pescuit sau cele pentru femeile gravide.

"Se poate discuta despre milioane de nise diferite", a spus si J.D. Lassica, unul dintre pionerii curentului "citizen-media", care promoveaza site-urile de stiri realizate de cetateni obisnuiti, si nu de jurnalisti profesionisti.

Insa asta nu inseamna neaparat ca radioul traditional va disparea, spun alti specialisti. Argumentul principal - stirile de ultima ora vor fi intotdeauna transmise mai intai la radiourile traditionale, care au acoperire generala si comunica in timp real.

"Daca aflati ca a fost prins Usama bin Laden, nu dati fuga la iPod - veti fi extrem de dezamagit", a spus Adam Curry, unul dintre parintii tehnologiei podcasting. Stirile de radio sunt un domeniu insensibil la influenta podcastingului, pentru ca cele mai fierbinti stiri trebuie transmise cat mai repede, si nu cu intarzierea specifica podcasterilor, care mai intai inregistreaza emisiunea, apoi o transfera pe un server de Internet de unde alti utilizatori o pot descarca.

Totusi, unii analisti sunt de parere ca podcastingul afecteaza deja emisiunile de radio. Si nu este vorba doar de scaderea audientelor, ci si de modificarea usoara a continutului emisiunilor sau a modului in care oamenii le asculta.

Este vorba, mai exact, de convergenta tehnologiilor - pe masura ce telefonia mobila si lumea wireless se dezvolta, podcastingul va face si pasul catre mobil, scrie BBC News Online.

"Credem ca exista o piata uriasa, care va permite podcastingului sa se extinda spre piata mondiala de 2 miliarde de dolari a telefoaneor mobile", a spus un analist al fondului de investitii Ignition Partners.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO