Business Hi-Tech

Exclusiv online: Cum a revolutionat Google vanzarea de publicitate online prin sistemul sau bazat pe licitatii

09.02.2010, 00:00 42

Google, compania stapana a celui mai popular motor de cautaredin lume, detine cheia celui mai de succes business din istorie,scrie revista The New New Economy. Acesta poarta numele de AdWords,un mecanism prin care Google vinde publicitate online in baza unuisistem de licitatii, afacere care a adus companiei venituri de 21de miliarde de dolari in 2008.

Astfel, la fiecare cautare de pe Google, are loc o licitatie acompaniilor care vor sa afiseze reclame, ordinea acestora fiindstabilita in functie de cine ofera mai mult si de legatura cucuvintele cautate de utilizatori. Reclamele apar la sectiunea"linkuri sponsorizate" pe fiecare pagina cu rezultatelecautarii.

Expertul Google in acest mecanism bazat pe calcule matematicecomplexe este Hal Varian, 62 de ani, economist sef al Google, siprofesor la Universitatea Berkeley. Google foloseste principiileeconomice pentru a dezvolta motorul de cautare preferat de 60% dinutilizatorii de internet. Pentru asta este nevoie de o armata dematematicieni si economisti, care sa dezvolte algoritmuri complexede calcul, toti acestia fiind condusi de Varian.

"Googlenomics", cum a fost denumita economia in interiorulGoogle, se dezvolta pe doua planuri: micro si macro. Nivelul macrose refera la incercarea Google de a populariza motorul de cautare."De ce Google ofera browser-ul sau, aplicatiile si sistemul deoperare Android pentru telefoanele mobile? Orice care duce lacresterea folosirii internetului imbogateste Google", este deparere Varian.

Nivelul micro este mai complicat. Vanzarea de publicitate oferasi o multitudine de informatii cu privire la preferinteleconsumatorilor, date pe care Google le foloseste pentru a stabilicare va fi pe viitor comportamentul consumatorilor sau pentru a-siimbunatati produsele.

Cum a inceput

In mod ironic, vanzarea de publicitate nu a fost atat deimportanta la inceputurile Google. Cand Larry Page si Serghey Brinau infiintat compania in 1998, s-au concentrat asupra cautarilorgratis si au lasat planurile economice in mainile lui SalarKamangar, student pe atunci la Stanford. Reclamele de pe Google aufost mereu legate de cautarile utilizatorilor, dar la inceputacestea erau afisate diferit. Existau cele din topul paginii,vandute in mod obisnuit, in urma unor discutii intre reprezentantiiGoogle si ai companiilor, si cele afisate jos, care erau vanduteonline.

Kamangar a decis in 2002, impreuna cu un alt veteran al Google,Eric Veach, sa puna bazele unui sistem de vanzare a publicitatiibazat pe licitatii, numit mai tarziu AdWords. Astfel companiilepariau un pret pe care urmau sa-l plateasca de fiecare data cand unutilizator dadea click pe reclamele lor. Inovatia AdWords era catoate spatiile de publicitate erau vandute intr-o singuralicitatie, spre deosebire de datile anterioare cand pentru fiecarespatiu publicitar se organiza o licitatie separat. Pericolulacestui sistem era ca firmele care doreau sa cumpere spatiu depublicitate incercau sa ofere preturi mai mici pentru a nu plati osuma mai mare decat cei care s-au clasat mai jos. Astfel, Google adecis ca fiecare castigator sa plateasca pretul plus un cent alcelui care s-a clasat pe primul loc (Daca Joe pariaza 10 dolari,Alice 9 dolari si Sue 6 dolari, Joe castiga si plateste 9,01dolari, Alice ia locul doi si plateste 6,01 dolari si asa maideparte). Aceasta regula a atras, in mod paradoxal, preturi si maimari in licitatii.

Mai mult decat licitatii

Sistemul dezvoltat de Google este mult mai complicat decatsimplele licitatii. Licitatiile in sine sunt numai o parte dinintregul proces care determina castigatorii. Astfel, compania cautasa vada legatura reclamei cu cuvintele cautate, calitatea paginiicu reclama, dar si daca utilizatorii chiar dau click pe reclamacare le apare pe pagina de cautare. Exista si o taxa de penalizarein cazul in care calitatea reclamei lasa de dorit, lucru explicatde Google prin faptul ca ii protejeaza pe utilizatori de"pericolul" de a fi expusi unor reclame enervante siirelevante.

Multe companii care vroiau sa parieze au dat in judecata Googlepe motiv ca sunt victimele unui proces de selectie arbitrar.Acuzatiile au fost respinse de Google, care a argumentat ca estenevoie de calcule complexe pentru a estima cati utilizatori vor daclick pe reclama respectiva, lucru foarte complicat in conditiilein care exista miliarde de licitatii. Pentru asta Google adezvoltat un sistem cunoscut ca "The Keywork Pricing Index", unsistem de date cu cuvinte. Datorita acestor mecanisme, Google estedenumita "barometrul lumii", care se hraneste prin cuvinte.Studierea clickurilor reprezinta un avantaj deoarece poti anticipaevenimentele si comportamentul oamenilor, scrie The New NewEconomy.

Succesul Google cu AdWords si angajarea lui Varin, au determinatsi alte companii concurente precum Yahoo si-au angajat economistisefi pentru a le croi si gestiona planul de afaceri.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO