Business Hi-Tech

Googlemania: Cine controleaza informatia detine puterea

28.07.2004, 00:00 308



Google a debutat ca un "rasfatat" al dotcom, la fel ca multe alte companii din zilele de glorie ale Internetului. Dar spre deosebire de acestea, care au disparut o data cu implozia dotcom de acum patru ani, Google, la fel ca Yahoo si Ebay, a depasit stadiul de promisiune devenind o afacere matura si de perspectiva. In ultimii ani, Google a evoluat de la stadiul de "unul dintre cele mai bune motoare de cautare" la cel de companie solida, datorita modului in care a stiut sa invete din greselile proprii si ale altora si prin dezvoltarea si inovarea continua a unei platforme care nu mai are decat foarte putine lucruri in comun cu momentul initial.



Google a aparut intr-un moment de criza al Internetului, in care aparuse necesitatea de a gasi rapid informatii intr-o structura care crestea exponential de la o zi la alta. Abordand lucrurile dintr-o perspectiva noua, intr-o perioada in care portalurile de tipul Yahoo sau Altavista detineau practic monopolul cautarii pe Internet, propunand structuri stufoase cu link-uri ordonate in categorii care cresteau de la o zi la alta si care practic nu mai faceau fata tehnologic ritmului de evolutie al site-urilor, Google a propus o interfata simpla si o tehnologie revolutionara, dezvoltata de doi ex-doctoranzi de la Stanford, Larry Page si Serghei Brin.



Unul dintre avantajele majore pe care l-a avut Google in fata competitiei este ca nu a renuntat la scopul sau initial: redefinirea conceptului de cautare pe Internet si organizarea informatiei. Succesul a fost aproape instantaneu, iar Google a ramas fidel conceptelor care l-au consacrat: cautarea simpla, rapida si cat mai exacta, servicii cat mai aproape de utilizatori si inovatia permanenta.



Cu peste 4 miliarde de pagini de Web indexate si cu aproape 20 de milioane de hit-uri zilnice, Google a devenit pentru mai mult de 70% dintre utilizatorii de pretutindeni sinonim cu cautarea pe Web. Chiar daca cifrele sunt impresionante, expertii estimeaza ca in realitate Google nu reuseste sa indexeze decat aproximativ 35% din ceea ce inseamna Internet-ul zilelor noastre. Dar chiar si asa, este mai mult decat suficient.





Google: dusman sau prieten?



Avantajele pe care le presupune o cautare simpla si relevanta pe Internet, cu rezultate sortate in functie de importanta acestora sunt indiscutabile, insa nu toata lumea este fericita cu ceea ce propune Google.



Si aceasta deoarece din ce in ce mai multi reprezentanti ai corpului didactic universitar american sunt nemultumiti de faptul ca pentru majoritatea studentilor Google a devenit principala structura de informare, acestia renuntand la studiul individual in favoarea cautarilor pe Internet.



Si lista cu cei carora Google le creeaza motive de ingrijorare nu se opreste aici. Microsoft este recunoscut pentru pozitia dura pe care a adoptat-o fata de Google si de eforturile pe care le face pentru a a contracara efectele pe care le induce acesta asupra portalului MSN. De altfel MSN a investit in optimizarea functiilor de cautare si a serviciilor oferite utilizatorilor. Nici Yahoo nu poate privi relaxat competitia pe care o propune Google, iar tehnologia Ouverture pe care Yahoo a obtinut-o o data cu achizitionarea Altavista s-ar putea sa fie baza unor noi servicii si tehnologii directionate, ca si serviciile Google, in primul rand catre utilizatorul final.



Lansarea de noi facilitati pentru serviciile de e-mail pe care le-au anuntat atat Hotmail cat si Yahoo in incercarea de a contracara noul G-mail (serviciul gratuit de e-mail de 1 G al Google) nu reprezinta decat varful icebergului. De fapt, miza jocului nu mai sunt utilizatorii, ci companiile.





Infuzie de capital la Google



Anuntul ca Google a initiat demersurile pentru lansarea pe bursa demonstreaza ca acesta tinde catre o zona mai comerciala. Comunitatea IT incepe sa isi puna din ce in ce mai multe intrebari despre modul in care compania va administra infuzia de capital si in ce stadiu de dezvoltare se va afla aceasta peste 5 ani. Mult mai important este insa ce se va intampla daca Google va redefini modul in care business-ul utilizeaza tehnologia de cautare.



Analizand evolutia Google de la momentul de acum sase ani cand s-a lansat in lumea virtuala si pana in prezent se poate spune ca acesta are toate resursele si potentialul de a deveni un jucator major pe piata tehnologiilor informatice, la fel de important pentru companii ca si Microsoft sau Cisco in acest moment.



Faptul ca Google a ramas intotdeauna credincios misiunii sale de a organiza informatia mondiala devine din ce in ce mai important intr-un climat in care multe organizatii au inceput sa isi dea seama cat de semnificativa este posibilitatea de a gasi rapid datele in reteaua interna din ce in ce mai extinsa si mai diversa.



Introducerea si implementarea de tehnologii informatice la toate nivelele organizatiei a determinat aparitia unui flux de date. Uriasul volum de informatii din interiorul sau exteriorul companiei sunt din ce in ce mai greu de organizat si filtrat pentru a stabili care sunt cu adevarat importante la un anumit moment.



De altfel, cei care au sesizat printre primii necesitatea implementarii unor functii de cautare performante in reteaua IT a companiei au fost analistii de la Gartner, care intr-un studiu publicat in 2002 ajungeau la concluzia ca 25% din timpul petrecut de angajatii unei companii de dimensiuni medii este dedicat cautarii si sortarii de informatii, fie in reteaua interna, fie pe Internet.



La aceasta necesitate de a avea disponibile functii de cautare rapida care sa sorteze rapid date si informatii a contribuit si implementarea pe scara larga a solutiilor de gestiune a relatiilor cu clientii (CRM) Aceasta introducere a CRM a creat nevoia unor structuri logice de pilda pentru identificarea anumitor tipuri de comportamente de achizitie.



Majoritatea companiilor se confrunta cu problema de a sorta zilnic informatiile importante. Astfel apare o nisa in care Google poate inregistra un succes de proportii. De altfel, Google vinde deja o solutie denumita Search Appliance, care pune la dispozitia organizatiilor functii similare cu cele oferite de motorul de cautare si care poate scana si identifica mai mult de 200 de tipuri de fisiere. Conform declaratiilor date de oficialii Google exista deja 500 de clienti pentru acest produs si unii dintre acestia sunt companii de prestigiu precum Xerox sau World Bank sau site-uri care tind la optimizarea continutului si la o organizare superioara a informatiei ca USAToday sau University of Florida.



Google nu este singurul din aceasta piata si deja exista si alti jucatori. Northern Light, o alta companie al carui obiect de activitate era cautarea pe Web si-a extins domeniul catre cautarea la nivel de organizatie si de altfel si IBM tatoneaza terenul prin proiectul de cercetare WebFountain.





Pariul viitorului



Nu este greu de presupus ca pe termen mediu Google tinteste sa devina principala infrastructura de cautare pentru companii. O dovada in acest sens: Google investeste in achizitia de resurse umane, angajand specialisti de prestigiu in domeniul dezvoltarii algoritmilor de cautare. Obiectivul: rezolvarea problemelor pe care le ridica tehnologiile de cautare in intraneturi complexe, ce contin uneori zeci de milioane de documente raspandite in baza de date disparate, in sute de formate de fisiere. In plus, Google isi poate valorifica tehnologia si pentru a solutiona problemele asociate cu filtrarea datelor prin evaluarea contextului informatiei, tehnica similara celei care sta la baza conceptului de Web semantic.



Anuntul facut inainte de lansarea G-mail cum ca Google va servi bannere de reclama selectate in functie de continutul e-mail-ului a starnit proteste ale celor implicati in protejarea intimitatii virtuale, dar demonstreaza avansul tehnologic pe care il are compania in ceea ce priveste filtrarea si analizarea continutului paginilor de Web.





Dincolo de cautarea web



Lucrurile nu se opresc insa aici. Google deruleaza deja diverse proiecte si a creat infrastructuri de cautare specializate pentru anumite domenii, ca de exemplu cumparaturile electronice, servicii personalizate de cautare in functie de profilul declarat al clientului, cataloage de imagini si stiri. Pentru fiecare dintre aceste servicii Google nu este intotdeauna cea mai buna solutie, dar avantajul unei infrastructuri comune pentru aplicatile interne si externe este o propunere atractiva pentru orice companie care incearca sa isi simplifice infrastructura IT. Cu experienta acumulata in anii de cand detine pozitia de lider al cautarilor pe web, Google poate oferi oricand servicii personalizate pentru companii si chiar pentru utilizatorii finali.



Serviciile de traducere automata, pe care le asigura deja Google pentru paginile de Web, chiar daca sunt grevate de problemele inerente pe care le presupune un astfel de modul, este o alta atractie pentru companii care vor putea avea acces la documente si in alte limbi decat cele utilizate in interiorul organizatiei. Si toate aceste servicii pot functiona dintr-o singura interfata, sustinuta de puterea de analiza statistica si comparativa pe care o ofera Google.



Cautarea nu mai este singura afacere pe care Google o are in vizor. Oferta acestei companii s-a extins de curand prin oferirea unor servicii de blog si prin crearea si dezvoltarea unei retele de comunicare sociala intre membrii comunitatilor virtuale. In acest context nu poate fi ignorata introducerea serviciului Gmail care a revolutionat modul in care era perceput free e-mail-ul. O continuare logica a



ar fi o editie de G-mail destinata exclusiv companiilor, iar serviciile de bloging sau de comunitati virtuale pot fi si ele adaptate pentru a fi integrate in infrastructura companiilor. Cautarea de persoane este o alta functie de care pot profita companiile, Google fiind capabil sa dezvolte o infrastructura de cautare si un sistem de management al identitatii deosebit de util pentru companiile axate pe resurse umane sau pentru cele implicate in comertul electronic.



Este evident ca in acest moment al dezvoltarii sale Google se poate transforma rapid intr-un provider de servicii Web, acestea urmand a fi acccesibile prin motoarele de cautare sau portaluri specializate in functie de profilul si interesele organizatiilor.





Redefinirea publicitatii?



Nu trebuie ignorat nici rolul de platforma de marketing pe care il poate detine Google. Pana acum serviciul AdSense care permite plasarea de texte publicitare, relevante pentru anumite pagini sau site-uri este o initiativa concreta. Dar in cazul in care acesta este primul pas catre crearea unei structuri de publicitate la nivel global, este evident ca Google se va transforma intr-un concurent care va da de gandit oricarui competitor.



Posibilitatea de a plasa un text publicitar pe o pagina unde accesul zilnic depaseste orice alt site este un punct de atractie pentru orice afacere. Si cum statisticile demonstreaza ca bannerele ca si forma de advertising online sunt la apogeu, Google detine cheia pentru urmatorea etapa a ceea ce va fi publicitatea pe web.





Speculatii in asteptarea viitorului



Cum toata comunitatea IT&C este de acord ca societatea se indreapta catre un moment in care orice dispozitiv de calcul va fi conectat pe Internet, dominanata Microsoft la nivel de desktop s-ar putea sa fie compromisa, deoarece Google va putea deservi nu numai cautarile pe Web, ci si pe cele personale sau la nivel de organizatie si in viitor ar putea chiar sa ofere alternative la anumite functii din produsele Microsoft Office.



Intr-un viitor in care dependenta de Internet a afacerilor va fi din ce in ce mai mare, serviciile Web ar putea juca un rol definitoriu pentru modelul de business.



Predictiile ca Google va deveni principala infrastructura de cautare la nivel de companie sau ca va evolua catre directia serviciilor personalizate sau catre managementul de continut nu sunt decat o serie de ipoteze care lasa loc la suficiente speculatii.



Ceea ce este insa important este ca succesul Google a stimulat competitorii - ca Microsoft sau Yahoo - care au fost nevoiti sa ia masuri pentru a contracara provocarile si in acest moment cei care beneficiaza de aceasta lupta a gigantilor sunt numai utilizatorii finali.



Pericolul care pandeste compania este ca peste 10 ani de evolutie Google sa se transforme intr-o corporatie care va bloca orice competitor pentru a-si proteja pozitia in piata. Pentru ca sa nu uitam ca ne aflam intr-o societate in care cine controleaza informatia detine puterea.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO