Business Hi-Tech

Hyundai Santa Fe, sau cum au invatat coreenii din reusitele japonezilor din America si Europa

30.11.2005, 19:41 197

Hyundai va lansa anul viitor in Europa noua gama Santa Fe. Sfarsitul acestui an va aduce in plus lansarea celui mai scump model pe care coreenii l-au vandut pe piata nord-americana.

Dupa ce a depasit anul trecut pragul de 2 milioane de masini vandute, producatorul coreean Hyundai si-a schimbat strategia, anuntand mari schimbari in ceea ce priveste doua dintre cele mai importante modele ale sale - limuzina XG si modelul de teren Santa Fe.

Ultimul dintre acestea va ajunge de anul viitor si pe piata europeana, modificarile fata de generatia precedenta fiind foarte importante.

Mai mare, mai elegant si mai rafinat decat predecesorul sau, noul Santa Fe confirma intentia coreenilor de a se transforma dintr-o marca perceputa ca ieftina, intr-un producator cu o gama completa de automobile.

Dezvoltat in urma unor investitii de 162 de miliarde woni (aproximativ 130 de milioane de euro), noul Santa Fe a avut nevoie de doar 26 de luni pentru a trece de la stadiul de idee in faza finala. Perioada este foarte scurta si se compara cu performantele reusite de producatorii niponi, considerati a fi cei mai prolifici din acest punct de vedere.

"La fel cum predecesorul sau si-a creat o nisa proprie in piata, noul Santa Fe va creste increderea in marca noastra", crede Chung Mong-Koo, presedintele producatorului coreean. Practic, noul model de teren al Hyundai se inscrie in foarte disputatul segment al masinilor cu trei randuri de scaune, semn ca moda inceputa in Statele Unite a inceput sa prinda tot mai mult si pe pietele europene.

Pentru inceput, noul Santa Fe va fi disponibil pe piata coreeana, urmand ca de anul viitor livrarile sa se extinda si in Europa si Statele Unite.

Construit la fabrica din Ulsan, Coreea de Sud, noul Santa Fe va ajunge la nivelul anului viitor la vanzari de 60.000 de unitati pe piata locala, urmand ca exporturile sa ajunga la 150.000 de unitati. In plus, tot anul viitor va incepe si productia noului model in cadrul fabricii de la Montgomery, Alabama.

In cazul noului Santa Fe diferentele fata de generatia anterioara sunt foarte evidente inca de la prezentarea primelor fotografii oficiale. Cu un design mai apropiat de cel al competitorilor din categoria de lux, noul Santa Fe va atrage, potrivit reprezentantilor Hyundai, si o clientela care pana acum nu se regasea in identitatea acestei marci.

Confortul interior marcheaza la randul sau o crestere fata de generatia precedenta, potrivit datelor furnizate de producatorul coreean. Cu peste 4,67 metri lungime si aproape 1,9 metri latime noul santa Fe este acum similar modelului BMW X5. Si inaltimea noului model a crescut cu aproximativ 5 centimetri, apropiindu-se de 1,8 metri.

Toate aceste dimensiuni mai mari se traduc si in spatii mai generoase pentru sofer si pasageri, atat la nivelul picioarelor, cat si al capului.

Modificari importante se petrec si in cazul motorizarilor, coreenii lansand noua varianta turbodiesel de 2,2 litri si 153 de cai-putere. Motorul diesel cu punte comuna de generatia a doua poate fi cuplat la o cutie de viteze manuala sau automata in cinci trepte.

Pentru adeptii motorizarilor pe benzina, in special pentru continentul nord-american, coreenii au pregatit si doua variante mai pu-ternice, cu sase cilindri dispusi in forma literei "V". Cel mai "micut" dintre aceste motoare are 2,7 litri si este deja cunoscut de catre fostii clienti ai Santa Fe.

Spre deosebire de motorul care echipa generatia anterioara a Santa Fe, motorul de pe noua generatie ofera un plus de putere de la 173 de cai-putere la 189 de cai-putere, ca urmare a modificarilor in distributie.

Motorul este cuplat cu o cutie de viteze manuala in cinci trepte sau una manuala in patru rapoarte. Pentru unele dintre pietele nord-americane coreenii au pregatit si o varianta de motorizare de 3,3 litri.

Tractiunea integrala permanenta este dotare de serie pe noul Santa Fe, la fel ca si in cazul generatiei anterioare, insa spre deosebire de aceasta include un nou sistem electronic de control al tractiunii, care asigura o distributie mai buna in conditiile unui teren accidentat.

Noul model Santa Fe aduce unele inovatii pentru marca Hyundai si in privinta sasiului. Suspensiile genereaza acum pasagerilor masinii de teren o experienta mai apropiata de cea pe care o experimenteaza intr-o limuzina, precizeaza inginerii Hyundai.

Pe lista echipamentelor de siguranta se afla, la fel ca si in cazul concurentilor din segmentele de lux, sistem ABS (impotriva blocarii rotilor la franare), sistem electronic de control al stabilitatii, airbaguri frontale, laterale si pentru cap, atat pentru sofer cat si pentru pasagerii aflati pe al doilea si chiar al treilea rand de scaune. Pedalele ajustabile completeaza lista elementelor de confort.

Al treilea rand de scaune, o alta noutate pentru gama Santa Fe, se poate transforma intr-un spatiu mai generos al portbagajului, prin simpla pliere a banchetei.

Introducerea modelului Santa Fe si a noii limuzine XG va fi dublata de lansarea in ultima luna a acestui an a unei campanii foarte puternice de promovare pe piata nord-americana a modelului Azera. Acesta este in fapt cel mai scump model pe care marca coreeana l-a vandut vreodata pe piata nord-americana, urmand sa coste intre 25.000 si 30.000 de dolari.

Cu toate acestea, desi ofera echipari comparabile cu ale competitorilor din segmentul de masini de lux, Azera este mai ieftin cu pana la 4.000 de dolari, potrivit estimarilor.

Aceasta este in fapt si strategia cu care coreenii au ajuns sa isi creasca cota de piata din Europa si Statele Unite - "echipare cat mai completa la preturi acceptabile".

Azera va inlocui in gama Hyundai, potrivit analistilor, modelul de lux XG350, cel care a dezamagit profund. Cu toate acestea, Azera este doar inceputul in conditiile in care anul 2007 ar putea aduce un veritabil model de lux care ar putea concura de la egal la egal cu marcile de lux nipone Lexus (divizia de automobile de lux a Toyota) sau Acura (marca de lux a Honda).

Este greu de crezut ca Hyundai ar putea concura pe termen scurt cu marci precum BMW sau Mercedes. Cu toate acestea, desi despre Hyundai nu se poate spune ca este o marca de lux, coreenii au inceput in ultimii ani o ofensiva puternica, similara intr-o oarecare masura cu cea a producatorului nipon Toyota.

De la masini din clasele mici, precum Getz sau Elantra, pana la limuzine sau masini de teren, nimic nu a scapat din vederile coreenilor, care au decis sa atace puternic nu doar piata locala, ci si Statele Unite sau Europa.

La inceputul acestui an, presedintele Hyundai Motor Automotive Group (care inglobeaza cele doua marci Hyundai si Kia) a anuntat o noua strategie pentru cele doua marci. Parte a acestei strategii este si concentrarea asupra promovarii, Hyundai fiind partenerul oficial al Campionatului Mondial de fotbal care va avea loc anul viitor in Germania. Si Kia este foarte implicata in competitiile sportive, insa nu in fotbal si in tenis.

Strategia coreenilor vizeaza si extinderea puternica a capacitatilor de productie din Europa Centrala si de Est, unde nu au fost pana acum reprezentati. In acest fel coreenii sunt mai aproape de clientii lor europeni, pe de o parte si reusesc si o reducere importanta a costurilor. Europa, unde Hyundai si Kia detin o cota de piata de 3,6%, este a doua mare piata externa a producatorului sud-coreean, dupa cea din Statele Unite.

Hyundai Motor a anuntat in aceasta toamna ca intentioneaza sa infiinteze o fabrica de un miliard de euro in Republica Ceha. Noua fabrica va fi al treilea centru de productie al companiei sud-coreene din Europa, dupa ce Kia Motors a anuntat producerea a 200.000 de vehicule pe an la o fabrica din Zilina, Slovacia, incepand din 2006.

Obiectivul coreenilor este ca, pana in 2010, sa ajunga de pe pozitia a saptea in lume pe locul sase in randul celor mai importanti producatori mondiali de automobile, insa in prezent se confrunta cu dificultati in privinta fortei de munca, a costurilor ridicate si a cererii slabe de pe piata autohtona. ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO