Business Hi-Tech

Ieftinirea computerelor ii pune in pericol pe producatorii locali

21.07.2004, 00:00 26



Vanzarile de computere (desktop, laptop si servere) au crescut pe trimestrul al doilea 2004 in medie cu 13 procente - ca numar de unitati - fata de aceeasi perioada anului trecut la nivel mondial, releva un raport al companiei de analiza Gartner.



Tendinta de ieftinire a sistemelor favorizeaza insa marii producatori de computere, care si-au crescut cotele de piata, fiind in detrimentul companiilor locale, spune Gartner. In total, la nivel mondial s-au vandut 4,28 milioane de computere in aceste trei luni. Dell si-a mentinut prima pozitie, cu peste 7 milioane de computere vandute in perioada aprilie-iunie 2004, cota de piata a companiei americane fiind de 16,5%. Hewlett-Packard (HP), care schimba frecvent prima pozitie cu Dell, a ramas de data aceasta pe locul doi, cu 6,1 milioane de computere vandute si o cota de 14,3%. IBM si-a consolidat pozitia a treia, cu 2,5 milioane de PC-uri vandute si o cota de aproape sase procente. In top 5 mai intra Fujitsu Siemens, care a vandut 1,5 milioane de computere (cota 3,5%) si Acer Computer, cu 1,3 milioane de PC-uri si o cota de 3 procente la nivel mondial.



Vanzarile bune reflecta cresterea cererii de PC-uri in randul companiilor, care si-au inlocuit computerele desktop depasite. De asemenea, a fost observata tendinta utilizatorilor de laptop de a trece la noua generatie de echipamente mobile, cu performante imbunatatite (viata bateriei mai lunga, sisteme de conectare la Internet fara fir). "Cresterile sunt destul de mari pe piata de laptopuri", a apreciat un analist al Gartner.



Analistii apreciaza ca razboiul preturilor - cu alte cuvinte ieftinirea continua a sistemelor - pune in pericol producatorii locali de computere. "Presiunea reducerii preturilor tinde sa elimine din joc chiar si marii producatori de nivel regional, ceea ce va duce la consolidarea industriei", a explciat analistul Gartner.



Vanzarile de computere au crescut in SUA cu numai 11 procente, cea mai spectaculoasa crestere fiind inregistrata in regiunea EMEA (Europa, Orientul Mijlociu si Africa), respectiv cu 15,5% fata de trimestrul doi al 2003. Aici s-au vandut in total 12,9 milioane de PC-uri, lider de piata ramanand Hewlett-Packard (HP). Compania americana a vandut 2,1 milioane de computere in aceasta regiune, locul al doilea revenind Dell, cu 1,4 milioane. Pe zona EMEA, IBM a cazut in pozitia a cincea, sub Fujitsu Siemens si Acer, releva studiul Gartner.



Pentru al doilea trimestru consecutiv, taiwanezii de la Acer au inregistrat in Europa cea mai puternica crestere a vanzarilor fata de aceeasi perioada a anului trecut. Procentul este de 60%, iar cota companiei in EMEA a urcat la 6,1%, ocupand locul patru. Fujitsu Siemens a crescut puternic, cu 44,5%, urcand pe trei, avand cea mai puternica crestere pe segmentul laptopurilor (plus 60%). Hewlett-Packard, chiar daca ramane liderul pietei, a avut cea mai mica crestere a vanzarilor dintre marii jucatori (plus 13,4%), spun analistii Gartner.



Studiul companiei de analiza preconizeaza ca in a doua jumatate a acestui an ritmul de crestere a vanzarilor de computere se va incetini.





La noi, cresc puternic vanzarile de laptopuri



Spre comparatie, in primele trei luni ale acestui an, s-au vandut in Romania aproape 90.000 de computere. Laptopurile au depasit pragul de 10.000 de unitati, mai mult decat dublu fata de aceeasi perioada din 2003, a constatat compania de analiza a pietelor IDC.



Cresterea a fost importanta si in privinta calculatoarelor de birou, in aceste trei luni fiind vandute aproape 75.000 de computere desktop, cu 55% mai multe decat anul anterior. Pe partea de servere, cresterea a fost un pic mai temperata, vanzarile insumand 1.791 de unitati, cu 26,6% mai multe ca anul trecut. Pe scurt, piata autohtona a computerelor mobile - cunoscute sub denumirea de notebook sau laptop - creste de doua ori mai repede decat cea computerelor de birou (desktop), spune compania americane de cercetare.





Distribuitorii locali si-au crescut vanzarile



Clasamentul principalilor vanzatori de echipamente s-a modificat in ultimul an. Per-total, luand la un loc computerele condamnate la imobilitate pe birou, cele facute pentru profesionistii care calatoresc mult si serverele - care ghideaza traficul prin retea- lider de piata ramane Flamingo Computers. Cota de piata a distribuitorului autohton de echipament IT este la nivel general de 15,1%. Datele IDC arata ca vanzarile companiei, ca numar de unitati, s-au triplat fata de primul trimestru al 2003. Pe locul al doilea in preferintele romanilor se afla Hewlett-Packard (HP), cu 13,0%, compania americana crescandu-si vanzarile (in unitati) cu 10%. Vine tare din urma grupul K-Tech/Ultrapro, care a ajuns la 10,1% din piata si - de asemenea - si-a triplat vanzarile ca numar de unitati. IBM a urcat in pozitia a patra, cu 7,4% din piata, urmat aproape de ComRace Computers, cu 6,7%. In top 10 se mai regasesc in ordine Fujitsu Siemens, DTK, Romsoft (Depozitul de Calculatoare), Sistec si Brinel. Companiile mici ocupa laolalta aproximativ 28% din piata.



"Datele IDC pentru trimestrul 1 din acest an confirma tendinta de crestere impetuoasa a vanzarilor de sisteme IT in Romania - plus 54,4% fata de aceeasi perioada din 2003", a declarat Valentin Negoita, presedintele Asociatiei Producatorilor si Distribuitorilor de Echipamente IT&C (APDETIC). "Segmentul laptop a inregistrat in aceasta perioada cea mai spectaculoasa crestere, in pas cu evolutiile de pe pietele mature", a explicat el. "Piata romaneasca de IT are un ritm de crestere a vanzarilor de doua ori mai mare decat media zonei central si est-europene - plus 27,2%", a subliniat seful APDETIC.





Lupta se incinge pe partea de desktop



Pe segmentul computerelor de birou principalul furnizor a devenit Flamingo, care si-a tripolat vanzarile si a reusit o dublare a cotei de piata, ajungand la 16,4%. Locul doi revine tot HP, care a obtinut o cota de 12,2%, iar pe trei se afla K-Tech/Ultrapro, cu 11,1% din piata. Cea mai spectaculoasa crestere a inregistrat-o DTK, care si-a crescut vanzarile de aproape cinci ori, iar cota a urcat de la 1,6% la 5%. DTK a ajuns pe locul sase, aproape de ComRace. Brinel a crescut de asemenea, dublandu-si vanzarile si reusind sa ocupe 3% din piata. Jucatorii mai mici, luati la un loc, ocupa 27,4% din piata.





Se dubleaza vanzarile de laptopuri



Datele IDC arata insa ca piata de laptopuri, unde lupta s-a incins anul trecut odata cu deschiderea biroului Dell in Romania, a fost cucerita agresiv de Fujitsu Siemens. Compania si-a crescut vanzarile de aproape sase ori (2.284 unitati, fata de numai 388 in primul trimestru al 2003), iar cota de piata a urcat la 22,6%, ocupand primul loc. HP este pe locul doi, crescandu-si vanzarile cu 43% si ocupand 16,6% din piata, conform companiei de analiza. Dell a urcat pe locul sase, dupa Toshiba, IBM si Flamingo, insa nu a inregistrat o crestere spectaculoasa a vanzarilor. In clasamentul IDC au aparut nume noi, precum Asus. Alte companii mai mici au reusit sa vanda peste 700 de laptopuri, cu alte cuvinte au ocupat impreuna 12% din piata.





Serverele raman o piata de nisa



Vanzatorii de servere se misca - cum e de asteptat - mai lent pe piata autohtona, in total vanzandu-se in primele trei luni in jur de 1.791 de unitati. Lupta se da aici intre HP si IBM. Suprinzator, pe locul patru se afla Brinel, care a reusit sa vanda peste 100 de unitati, cu alte cuvinte o cota de piata de 5,6%, la mustata cu Dell. In top a aparut de asemenea Asus, precum si ETA 2U, care a reusit performanta de a vinde 45 de servere in primul trimestru (2,5%). Alte companii mai mici au vandut impreuna cu putin peste 300 de unitati, cu alte cuvinte 18,7% din piata.



dan.dragomir@zf.ro



 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO