Business Hi-Tech

In comunicatiile de business, clientii invata sa fie sofisticati

04.02.2004, 00:00 17



La o prima analiza se poate spune ca totalul pietei romanesti de servicii de comunicatii s-a ridicat in anul 2003 la o valoare totala de aproximativ 1,98 miliarde euro, incluzand aici intreg spectrul comunicatiilor: date, voce, telefonie mobila, Internet si cablu. Suma de 1,75 miliarde de euro a insemnat voce (fix si GSM impreuna), din care 960 milioane euro au reprezentat serviciile de telefonie mobila furnizate la mai mult de 7 milioane de clienti.



O prima constatare care vorbeste clar despre ce se intampla pe piata telecom: veniturile operatorilor de telefonie mobila au fost anul trecut cu aproximativ 18% mai mari decat cele generate de telefonia fixa oferita de RomTelecom.



Cum era de asteptat dupa liberalizarea pietei, RomTelecom si-a vazut micsorate veniturile, in timp ce operatorii mobili si-au marit pe parcursul lui 2003, in mod constant, numarul de clienti.



Scaderea veniturilor RomTelecom s-a simtit cel mai mult pe segmentul convorbirilor internationale - o serie intreaga de operatori lansand servicii alternative inca de la inceputul anului 2003 - dar aceasta scadere reprezinta doar 8% din totalul veniturilor operatorului national de telefonie fixa inainte de liberalizare.



In acest an, competitia se va extinde si pe segmentele de trafic de voce nationala interurban si local. Cateva cifre sunt edificatoare pentru a intelege la ce nivel s-ar putea situa competitia: noii operatori sunt in stadii avansate de realizare a 17 acorduri de interconectare cu RomTelecom, cinci cu Orange si alti cinci cu Mobifon. In plus, din totalul companiilor inscrise la Autoritatea pentru Reglementari in Comunicatii (ANRC) pentru obtinerea licentei de furnizare a serviciilor de voce, 40 de companii au rezervat deja 35,5 milioane de numere.



Pe piata serviciilor de telefonie, trendul de crestere a numarului de abonati GSM este de mult superior celui de crestere a telefoniei fixe si nu avem motive sa credem ca in 2004 se va inversa. In acest moment, RomTelecom are instalate 4,87 milioane de linii, iar utilizatorii de servicii GSM sunt aproximativ 7 milioane.



Ca tendinte, am mai putea asista la o oarecare "complicare" a jocurilor pe piata telefoniei fixe in 2004. Am putea asista chiar la cresterea numarului total de abonati la serviciile de voce fixa, fara insa sa creasca si "capilaritatea" retelelor, in sensul ca asupra zonelor vitregite in astfel de servicii nu va ploua cu furnizori.



In privinta RomTelecom, putem prevedea ca penetrarea serviciilor va ramane stationara. Explicatia este data de marja redusa de recuperare a investitiilor pentru telefonia fixa. Veniturile per linie sunt aproximativ egale la telefonia fixa si la GSM (15,5 euro lunar la telefonia fixa si aproximativ 13 euro lunar la GSM), insa investitia marginala (adica investitia necesara instalarii unui abonat nou) este disproportionata: 150 euro pentru GSM si aproximativ 450 euro pentru telefonia fixa. Acest decalaj evidentiaza o bariera economica in defavoarea RomTelecom pentru dezvoltarea retelei sale de telefonie fixa, in detrimentul GSM. In plus, pentru dezvoltarea infrastructurii proprii, RomTelecom are nevoie resurse financiare semnificative si deja negociaza imprumuturi pe pietele externe, ceea ce va reduce marja comerciala a companiei. Ca atare, operatorul national este nevoit sa ridice preturile atat pentru abonamente cat si pentru traficul generat pe retea (pretul per minutul de convorbire telefonica) pentru a-si putea rationaliza contul de profit/pierderi. Majorarea tarifelor este negociata cu Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii, dar a ajuns intr-un punct mort in care a aparut chiar perspectiva unor procese in justitie.



In acest peisaj, un potential deosebit il au operatorii de televiziune prin cablu (CaTV). La finele anului trecut penetrarea infrastructurii de cablul TV masura 53,6% (calculata la numar de gospodarii din mediul urban), iar una dintre companii este deja in stadii avansate de realizare a interconectarilor cu RomTelecom si cu principalii operatori GSM. Acest lucru lanseaza competitia pe piata serviciilor de telefonie fixa locala si interurbana si va accentua probabil scaderea veniturilor RomTelecom. Important este insa ca acesti operatori sa-si gestioneze corect fluxurile de investitii necesare pentru adaptarea si modernizarea retelelor proprii de cablu TV.



In ceea ce priveste comunicatiile de date autohtone, anul 2003 a adus mai degraba restructurari ale serviciilor si ale infrastructurilor, marcand astfel intrarea intr-o perioada de semi-maturizare a acestei industrii.



Valoarea pietei pentru aceste servicii s-a plasat in jurul cifrei de 95 milioane de euro, cu o rata de crestere importanta, dar asa cum am mai spus, inferioara celei masurate in anii anteriori.





Tehnologia ADSL isi va continua cresterea



Parcul de echipamente de calcul (hardware) deja instalate in companii a atins astfel de valori incat cheltuielile IT&C din firma pot fi acum canalizate catre aplicatii soft specializate si/sau de comunicatii (de date si voce), aplicatii necesare rationalizarii costurilor si eficientizarii activitatilor din firma.In topul instalarilor de pachete soft din acest an se vor regasi cele de gestiune contabila, impreuna cu programele de securitate si antivirus.



Rata de crestere a serviciilor de comunicatii in sectorul corporate va fi asemanatoare cu cea din 2003, cu valori intre 15-18%, si se va conserva structura demografica (numar de conexiuni temporare - numar de conexiuni dedicate).



Acest din urma parametru este puternic influentat de comportamentul de achizitie al managerilor din firme. La momentul primei achizitii de servicii de comunicatii de date, in cele mai multe cazuri compania alege o conexiune dial-up. Alegerea este naturala si reprezinta pentru decidentul nespecialist in domeniul IT&C o masura de minimalizare a riscului financiar asociat acestei operatiuni. Cu alte cuvinte, decidentul (ne-specialist) intelege necesitatea si ratiunea de business a unui serviciu de comunicatii de date, nu are experienta achizitiei si doreste sa minimalizeze eventuala pierdere financiara.



In timp, creste gradul de sofisticare al clientului de business si, in consecinta, cresc si cerintele de calitate, schimbare insotita de schimbarea furnizorului - in cazul utilizatorilor de conexiuni dedicate - sau de migrarea catre servicii dedicate -in cazul utilizatorilor de conexiuni dial-up. Putem aprecia ca serviciile care vor continua sa aiba cea mai mare rata de crestere si in 2004 vor fi serviciile pe tehnologii de tip ADSL si/sau conexiuni radio (acestea asigurand cel mai bun raport viteza de comunicatie /pret per unitate). Conexiunile ADSL (Asimetric Digital Subscriber Line) sunt tehnologii de conectare permanenta la Internet ale caror viteze medii de conectare ating valoarea de 256kbit/sec (dar in unele cazuri pot ajunge si la 2Mbit/sec), iar tehnologia asigura transmisia pe aceeasi infrastructura de cupru a fluxurilor de date si voce, fara ca acestea sa interfereze.





Articularea cerintelor de calitate a serviciilor de comunicatii de date va continua sa se accentueze pe parametrii ca: stabilitatea si continuitatea serviciilor, asistenta tehnica si timpii de raspuns al furnizorului in caz de defectiune. Aceste criterii ii vor diferentia in 2004 furnizorii de servicii si este un fenomen care de fapt evidentiaza faptul ca cerintele de banda ( viteza de transmisie) ale clientilor din segmentul business nu evolueaza spectaculos de la an la an.



Spre exemplu, la nivelul unei companii comerciale medii ce-si desfasoara activitatea in Romania, necesarul de viteza se situeaza in jurul valorii de 2 Mbit/sec, fara ca acesta sa se majoreze in cursul unui an). Gradul de utilizare a conexiunii si serviciile suplimentare pe care clientul le doreste implementate conduc la cerinte de calitate sensibil mai drastice, cu migrarea catre alt furnizor in cazul imposibilitatii indeplinirii criteriilor de calitate.





* GTS Telecom este unul dintre cele mai importante grupuri internationale de comunicatii care activeaza in Europa Centrala si de Est. In Romania, GTS Telecom ofera servicii exclusiv zonei corporate. Printre clienti se numara: Astral Telecom, Daewoo, FX Communications, HBO, Metro, Nestle, PCNet, Rompetrol, Unicredit.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO