Business Hi-Tech

In mai putin de patru luni, Connex va lansa telefonia de generatia a treia

04.03.2005, 00:00 33

Operatorul de telefonie mobila Connex va lansa serviciile comerciale de telefonie 3G in mai putin de patru luni, a declarat pentru Ziarul Financiar Ted Lattimore, presedinte si director de operatiuni (COO) al companiei.


"Vom Incepe foarte curand ultimele teste si ne asteptam sa lansam serviciul comercial 3G in prima jumatate a acestui an", a spus el. "Nu stiu cat timp vom fi singuri pe aceasta piata, insa cu siguranta vom fi primii".


Reteaua de telefonie 3G a Connex este instalata in opt mari orase, dar deocamdata nu a fost folosita decat de tehnicienii care o testeaza. "Suntem in grafic, daca nu cumva chiar putin mai avansati", spune insa Lattimore.


Ultimele teste vor fi initiate cu aproximativ o luna inainte de lansarea oficiala. Dupa lansarea serviciilor 3G UMTS, Connex va organiza si unele activitati de prezentare - prin demo-uri si seminarii - pentru clientii din segmentul de afaceri si pentru partenerii din reteaua de distributie (dealeri).


Printre cei care ar putea folosi printre primii serviciile 3G se numara clientii care poseda deja un telefon compatibil 3G, pe care l-au cumparat din strainatate. "In reteaua Connex exista in jur de 10.000 de astfel de utilizatori", spune Lattimore. "Acestia probabil ca au folosit deja servicii 3G in strainatate, sau cel putin sunt mult mai familiarizati cu ele decat ceilalti utilizatori din Romania. Desi nu stim cati dintre ei vor cumpara servicii 3G si in Romania, ei reprezinta o prima categorie de potentiali utilizatori", spune el.


Numarul total al clientilor care vor fi atrasi de aceste servicii nu poate fi prevazut cu exactitate. "In Romania sunt 10 milioane de utilizatori ai serviciilor de telefonie mobila. Probabil ca n-o sa avem de la inceput un milion de oameni care sa cumpere si servicii 3G".



3G costa mult, dar va schimba peisajul industriei


Connex a investit sume mari de bani ("zeci de milioane de dolari") si mult efort in construirea retelei 3G, spune presedintele operatorului.


"Insa avantajul fata de GSM este ca aceasta pune la dispozitie, pe loc, o capacitate imensa. Indiferent daca in prima zi dupa darea in folosinta ai un client sau 10.000 de clienti, reteaua face fata fara probleme". Interesul romanilor pentru 3G este mult mai ridicat decat s-au asteptat majoritatea specialistilor din industrie, atat cei din tara, cat si cei din strainatate, este de parere Lattimore.


"Comunicatiile mobile si echipamentele electronice de acest tip sunt extrem de importante pe lista de prioritati a romanilor. Pe masura ce economia creste, creste si increderea oamenilor in tehnologie. De fapt, se poate spune ca in ultimii ani increderea romanilor a crescut indiferent de tema despre care discutam".


Cum va modifica aparitia 3G-ului aspectul industriei de telecomunicatii? Lattimore spune ca GSM-ul (cunoscut si sub denumirea 2G) va continua sa fie tehnologia cu cea mai mare crestere in urmatorii ani. In schimb, reteaua 3G va incepe sa preia o parte tot mai mare a traficului.


"Daca in prezent un client foloseste sute sau mii de minute de convorbire pe luna, el va fi probabil printre cei interesati si de servicii video streaming (n.r. - transferul de clipuri video sau de emisiuni ale posturilor TV in timp real). Acesta este tipul de consumator care va face pasul catre 3G".


In consecinta, gradul de incarcare al retelei va incepe sa balanseze catre 3G, in timp. Astfel, probabil ca un utilizator de 3G va efectua trafic cat 10 utilizatori de GSM la un loc, spune Lattimore.


Totusi, ne aflam inca la cativa ani distanta de momentul in care reteaua 3G va aduce operatorilor venituri mai mari decat GSM-ul, este de parere Lattimore.


Schimbarile vor incepe insa sa fie vizibile si in tehnologia care echipeaza telefoanele mobile.


Tocmai pentru ca utilizatorii se vor distinge mai clar in cele doua categorii - cei care cheltuiesc mult si folosesc multe servicii si cei care vor doar functiile minime de la telefonul mobil - si telefoanele vor incepe sa arate altfel, spune Lattimore. "Daca acoperim acum aceasta masa cu telefoane, unele 3G si unele 2G, vom vedea ca toate au o multime de functii si tehnologii avansate incluse in ele. Insa cred ca, daca repetam experimentul peste doi ani, cele cu functii avansate vor fi doar telefoanele 3G". Explicatia este simpla, spune presedintele Connex. De acum inainte investitiile operatorilor din intreaga lume - ca si asteptarile pentru obtinerea profitului - se vor indrepta catre 3G.


Astfel, atunci cand consumatorul vrea sa-si cumpere un telefon si are de ales intre unul care poate sa faca mai mult si unul foarte simplu, il va alege probabil pe cel mai avansat, daca doreste mai mult de la aparat decat simple apeluri. Iar telefoanele 3G nici nu vor mai fi atat de scumpe, daca producatorii vor incepe sa fabrice cantitati mai mari, spune Lattimore.



Investitii in nord


Prioritatile Connex pentru anul in curs se indreapta catre trei directii principale, spune Lattimore.


Dezvoltarea serviciilor 3G, reimprospatarea brandului si dezvoltarea regionala, mai ales catre Transilvania si nordul tarii.


"Ne-am descurcat extrem de bine in sudul tarii - Bucuresti, Constanta - insa nu am reusit aceleasi performante si in nord". Connex a investit in Transilvania in ultimii doi ani in jur de 25 de milioane de dolari, "insa abia in ultimele cateva luni am reusit sa trecem de la investitii in retea la cele dedicate dezvoltarii brandului, promovarii, deschiderii de noi magazine", a spus Lattimore.


In prezent, Connex are 19 magazine proprii deschise pe teritoriul tarii. Operatorul a obtinut anul trecut venituri de 686,3 milioane de dolari (553,5 milioane de euro la cursul mediu din 2004), in crestere cu 29,6% fata de anul anterior si profit operational de 226 milioane de dolari (182 milioane de euro), cu 32,4% mai mult decat in 2003.


Recent, compania si-a schimbat logo-ul, iar explicatia vine din faptul ca, initial, Connex era orientata mai mult catre clientii de business, insa intre timp piata s-a dezvoltat si segmentul consumatorilor individuali a crescut foarte mult, spune Lattimore. "Jumatate dintre romani folosesc astazi servicii de telefonie mobila. Consumatorii individuali prezinta oportunitati foarte mari pe piata, asa ca tinta noastra a fost un logo mai putin sobru, mai atractiv pentru acest gen de clienti".


Lattimore nu a detaliat asupra cuantumului investitiilor in schimbarea logo-ului, spunand doar ca a fost o operatiune "foarte scumpa".


Totusi scopul a fost atins, pentru ca feedback-ul este pozitiv, a spus el.



"Schimbarea brandului? Doar zvonuri"


In privinta speculatiilor din piata cu privire la posibila schimbare a marcii companiei din Connex in Vodafone, Lattimore si-a exprimat indoiala ca zvonurile s-ar putea concretiza.


Vodafone detine 20% din MobiFon de cativa ani, iar Connex a colaborat "extrem de bine" cu compania britanica, a spus el. "Insa brandul Connex este puternic, asa ca nu e neaparat nevoie ca marca Vodafone sa intre in Romania".


In ceea ce priveste informatiile despre o posibila preluare a MobiFon de catre Vodafone, Lattimore a spus ca nu este la curent cu eventuale discutii intre actionarii celor doua companii. "In ceea ce ma pri-veste, nu s-a purtat nici o discutie in acest sens. Daca discutiile ar exista, ele s-ar purta la nivelul actionarilor".



3G in limbaj tehnic


Care este diferenta intre reteaua 3G si reteaua GSM? "3G inseamna un alt fel de transmisie radio", spune Lattimore. "In telefonul utilizatorului, partea care acceseaza GSM-ul si partea care comunica cu reteaua 3G sunt diferite. La fel, pe antenele noastre exista doua componente separate: una comunica cu reteaua GSM, cealalta cu 3G. Asta e toata diferenta. De aici mai departe, cat timp se afla in reteaua interna a Connex, toate datele circula pe o infrastructura comuna, fie ca este vorba de cabluri, de fibra optica sau de transmisii wireless".



Ce este 3G


Telefonia mobila de generatia a treia, denumita generic 3G, permite utilizatorului acces rapid la Internet, transfer de date, imagini, ascultarea de muzica pe telefonul mobil, precum si vizualizarea paginilor web cu elemente grafice si servicii de localizare. Primul serviciu de telefonie 3G din lume a fost lansat, in octombrie 2001, de catre compania japoneza NTT DoCoMo. Conglomeratul Hutchison Whampoa din Hong Kong a fost primul operator care a lansat servicii de telefonie mobila 3G in Europa, in Marea Britanie si Italia, in martie 2003. Majoritatea operatorilor de telefonie mobila au dorit sa urmeze exemplul celor de la Hutchison, insa au avut intarzieri din cauza problemelor tehnice si a sumelor de ordinul miliardelor de dolari cheltuite pentru licente. Operatorii au explicat in plus ca lipsa unor terminale compatibile de calitate ar putea descuraja si indeparta clientii. In prezent, printre operatorii care au lansat servicii 3G se mai numara Vodafone, Orange, T-Mobile. In lume, tehnologia 3G UMTS este disponibila pe 64 de retele din 33 de tari, conform publicatiei electronice 3G.co.uk. De la finalul anului 2003 si pana in prezent, baza de clienti ai serviciilor 3G a crescut de la 2,7 milioane la 16 milioane.


Potrivit analistilor, Europa va recupera in acest an intarzierea fata de alte regiuni in privinta dezvoltarii retelelor de telefonie mobila din generatia a treia. In ultimii ani, batranul continent a fost oarecum marginalizat in tranzitia dificila catre noile retele, in timp ce Japonia si Coreea de Sud au atras deja milioane de utilizatori la serviciile 3G.
mihai.musatoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO