Business Hi-Tech

Internetul ofera imposibilul: cea mai buna oferta de pret din 50.000 de magazine

28.03.2006, 00:00 20

Cum ar fi sa va duceti la cumparaturi si cand vreti sa alegeti o camasa sa apara imediat cineva de la concurenta sa va ofere acelasi produs la un pret mai mic ? Intr-un mall, probabil ca ar fi vorba de concurenta neloiala, dar pe Internet ideea este incercata de cativa ani prin intermediul unui software ce joaca rolul unui "asistent de shopping". Aplicatia face un lucru imposibil chiar si pentru cel mai tenace om pasionat de cumparaturi din lume: cauta cele mai bune oferte de pret pentru un produs in mii de magazine - insa nu gratuit, ci in schimbul unui comision de 5 pana la 15% din valoarea produsului.

In ultimul timp, mai multe companii precum IAC/InterActiveCorp incearca sa revitalizeze acest domeniu, scrie The New York Times. Compania americana a lansat software-ul Pronto, o aplicatie pe care utilizatorii o pot descarca de la pronto.com.si care monitorizeaza preturile din peste 50.000 de magazine. Aplicatia urmareste ce produse cauta utilizatorul, dupa care - folosind aceasta informatie, va cauta si ii va propune acestuia fie preturi mai bune pentru acelasi produs, fie produse similare la preturi competitive. Daca utilizatorul alege sa cumpere dintr-un magazin propus de Pronto, companiei ii va reveni un comision de 5 pana la 15% din valoarea tranzactiei.

Cei care au creat Pronto, precum si cei din spatele aplicatilor similare (SmartShopper, Dealio, ActiveShopper, NextTag) sunt de parere ca noul val pe piata software-ului care furnizeaza asistenta pentru cumparatori va avea alt impact decat cel de la sfarsitul anilor ''90. Acest lucru este explicat prin tehnologia avansata, conexiunile internet mai rapide si atitudinea mai deschisa a utilizatorilor fata de astfel de aplicatii.

Analistii nu sunt complet convinsi ca noua generatie de software de cumparaturi va fi un succes. "In fiecare an am auzit de lansarea unor astfel de aplicatii si, totusi, niciuna nu a avut priza la oameni", este de parere Patti Freeman Evans de la compania de consultanta online Jupiter Research. "La prima vedere, oferta lor suna bine pentru consumatori, dar nu am vazut sa fie adoptata la scara larga", adauga el.

Totusi, aplicatiile similare software din anii ''90 nu au avut la dispozitie resursele InterActive. Pronto apare deja in cadrul mai multor site-uri populare in SUA, precum Ticketmaster.com sau CitySearch, conform lui Dan Marriot, director executiv Pronto. "Dar nu acest lucru (n.r. - marketingul online) va determina reusita sau esecul nostru", a spus Marriot. "Produsul in sine trebuie sa fie suficient de bun".

Spre deosebire de alte aplicatii, Pronto nu vine la pachet cu alte aplicatii gratuite, mult mai populare, pentru a-si mari sansa de fi descarcat de utilizatori. Spre exemplu, WhenU a facut progrese folosind aceasta metoda. Insa cum se simt comerciantii care pierd cumparatori "la mustata" din cauza aplicatiilor software de cumparaturi? "Daca esti un comerciant si nu esti competitiv, sigur nu vrei un consumator educat", a spus Ziv Eliraz, vicepresedinte SmartShopper din New York.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO