Business Hi-Tech

Lectii de supravietuire in lumea virtuala

30.05.2000, 00:00 11



Timp de doi ani au fost vedetele de necontestat ale burselor din intreaga lume. Acum, vremurile bune au trecut si pentru actorii industriei tehnologice relatiile cu investitorii nu mai sunt atat de stranse. Ultimele saptamani au marcat chiar sfarsitul unor societati cunoscute care s-au aventurat in magica lume a Internetului si care, dintr-un motiv sau altul, au naufragiat la putin timp de la lansarea pe piata virtuala. Esecurile s-au datorat in mare parte greselilor pe care le-au facut fiecare din tinerele companii. De cele mai multe ori intreprinzatorii nu au avut capacitatea sau experienta de a trece peste obstacolele de inceput sau de a-si adapta planurile de afaceri la conditiile pietei.

In 1994, Dan Whaley si Bruce Yoxsimer s-au hotarat sa lanseze o agentie de turism online. Pagina virtuala le permitea vizitatorilor sa compare preturile diferitelor servicii si sa faca rezervatii online. Cu un capital initial de 10.000 de dolari Whaley si Yoxsimer au lansat Internet Travel Network, cunoscuta acum sub numele de GetThere.com. La lansarea sa in 1995, ITN era pimul site prin care se puteau face rezervari turistice online. Ignorand impactul activitatii de marketing si promovare, cei doi intreprinzatori au investit toti banii in tehnologie. In 1996, apar insa doi competitori: Travelocity.com si Expedia.com, ambele cheltuind sume uriase pe publicitate. Urmarea: majoritatea clientelei ITN a migrat catre noile companii rivale. Aproape accidental, Whaley si Yoxsimer au gasit o solutie - sa-si reorienteze activitatea de la consumatorii individuali catre companii. Ideea le-a venit cand Texas Instruments a angajat ITN sa optimizeze propriul plan de calatorii de afaceri. Dintr-o data, ITN a acapatat acces catre o clientela uriasa, si totul fara a cheltui nici un ban pe publicitate. La sfarsitul anului 1998, la presiunile exercitate de investitori, Whaley si Yoxsimer au adus la conducerea companiei pe Gadi Maier, fost director la Cisco Systems si Oracle. In timpul urmatoarelor luni, compania si-a schimbat numele in GetThere.com, a intrat la bursa si a fomat un parteneriat cu American Express prin care aceasta din urma se obliga, printre altele, sa promoveze activitatea GetThere catre proprii clienti. In scurt timp, veniturile s-au dublat pana la 15,5 milioane USD, in timp ce pierderile nete ale companiei GetThere au crescut cu 82% pana la 24,8 milioane de dolari, in principal din cauza costurilor asociate schimbarii de strategie. In viitor insa se va dovedi ca alegerea acestui nou plan de afaceri este mult mai profitabila decat vanzarea de bilete de calatorie unor consumatori individuali ale caror preferinte si venituri sunt mult prea fluctuante.

O a doua lectie a oferit-o recent si compania de distributie online buy.com a carei strategie initiala de pastrare a preturilor la un nivel redus i-a atras pe anul 1999 o "profitabilitate" de -1,2%, cu mult sub obiectivele de 10-20% stabilite anterior de conducerea companiei. Singura solutie a fost gasita de catre noul director general, Gregory Hawkins si a constat in schimbarea strategiei: cresterea preturilor. In prezent, numarul companiilor care doresc sa-si faca publicitate prin intermediul buy.com este de trei ori mai mare decat in urma cu un an, in timp ce veniturile companiei au fost cu 92% mai mari in primele trei luni ale anului decat in perioada similara din 1999.

O ultima lectie vine din partea companiei Cook Express, companie de catering online lansata in anul 1997. La inceput ideea a parut geniala. La doar patru ani de la lansare, justitia americana se ocupa deja de falimentul companiei. Capitalul initial al companiei s-a ridicat la 700.000 de dolari si toate finantarile ulterioare au fost investite in testarea produselor si foarte putin in publicitate. Cu timpul, s-a dovedit ca nu multi americani preferau sa-si comande cina la Cook Express in loc sa mearga la un restaurant obisnuit. Lipsa de experienta a fondatorului si-a spus si ea cuvantul. In cele din urma, Wiiliams a hotarat sa o angajeze pe post de director general pe Meredith Taylor, fost manager al companiei American Restaurant Group. Prea tarziu insa. In decembrie, Cook Express a fost nevoita sa-si inchida portile pentru totdeauna.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO