Business Hi-Tech

Marele vals al aliantelor din industria IT

02.10.2000, 00:00 13



S-a dovedit deja ca in lumea noilor tehnologii si in special in cea a comunicatiilor nici o companie nu-si poate asigura un viitor stralucit pe cont propriu. Concluzia: strategiile de consolidare si aliantele capata o importanta esentiala pentru societatile care activeaza in acest sector.

Pe 19 septembrie in presa internationala a aparut aceasta stire: pentru doua miliarde de dolari in actiuni, gigantul american producator de infrastructuri pentru retele Sun Microsystems achizitioneaza constructorul de servere Internet Cobalt Networks.

Aceasta preluare (cu certitudine mai putin speculativa decat cea prin care America Online doreste sa introduca in portofoliul sau compania Time Warner contra sumei exorbitante de 280 de miliarde de dolari) nu este decat o noua etapa din procesul in care sunt antrenati gigantii industriei informatice, ai sectorului telecomunicatiilor si Internetului.

Nu trece o saptamana, nici chiar o zi in care sa nu aflam vesti despre o noua fuziune, alianta sau parteneriat care modifica peisajul industriei noilor tehnologii.

Implicand in aceste actiuni miliarde de dolari, fie in numerar, fie in valori mobiliare, societatile din acest sector se asociaza sau se devoreaza in functie de apetitul lor si de oportunitatile momentului.

Inca din primele zile ale lunii septembrie s-a anuntat alianta incheiata intre Nokia si Compaq prin care societatile partenere promit sa se implice si mai mult in sectorul Internetului mobil.

Cel mai mare producator mondial de calculatoare personale si gigantul industriei de telefonie mobila au declarat ca vor comercializa solutii WAP (Wireless Application Protocol) pentru furnizorii de acces la Internet.

Avem de a face cu o alianta punctuala dar nu trebuie uitat ca ambele companii vor ramane concurente atunci cand telefoanele mobile vor avea capacitatea de a se conecta la Internet in banda larga.

Printre altele, acest exemplu ilustreaza foarte bine caracterul bivalent al strategiilor promovate de catre actorii noilor tehnologii.

"Este adevarat ca toti sunt parteneri cu toti dar concurenta ramane aceeasi", este de parere Eric Ochs analist in cadrul International Data Corporation.

"Nu exista de fapt o directie conducatoare in toate aceste aliante. A existat o perioada in care nici o companie nu voia sa piarda cursa catre Internet, catre lumea virtuala.

Acum, totul se invarte in jurul dispozitivelor mobile. In acest context, aliantele incheiate in ultimul timp sunt doar acorduri oportuniste sau sunt destinate reducerii costurilor de productie".

Este si cazul tehnologiei Bluetooth care formeaza o legatura fara fir pe distanta scurta intre diferite dispozitive electronice.

Tehnologia este dezvoltata in prezent de catre un consortiu care grupeaza mai mult de doua mii de parteneri, printre care nume mari de genul Ericsson, Microsoft, Compaq sau Intel.

Dezvoltarea in comun a acestei tehnologii are ca scop pe de o parte scaderea costurilor cu cercetarea iar pe de alta parte punerea la punct a unei norme comune care, in alte conditii nu s-ar fi impus intr-un univers ultra-concurential.

In aceasta perioada, companiile se confrunta cu doua probleme esentiale. Pe de o parte propria extindere prin preluarea unor societati concurente are riscul de a produce restrangerea activitatii la un singur sector.

Pe de alta parte, diversificarea prin includerea in portofoliu a unor start-up-uri inovatoare poarta riscul unei alegeri gresite.

Un lucru este cert: in acest mare vals al consolidarilor - amicale sau nu - anumite societati au nevoie mai mult sau mai putin de aliante.

RealNetworks, spre exemplu, al carui program RealPlayer, este cel mai utilizat software de pe Internet pentru vizionarea de materiale video sau pentru ascultarea de fisiere muzicale, este implicat in prezent intr-o serie aproape neintrerupta de parteneriate pentru a-si consolida pozitia sau pentru a-si stimula dezvoltarea.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO